Vicky Flod

Yogaposition – Halv duva

 

Halv duva (även kallad sovande svan/svanen)

Halva duva består av olika varianter som du kan se nedan på bilderna. Armar raka, underarmar ned i golvet eller bröstet ned i golvet. Beroende på rörlighet och flexibilitet justerar du främre benet så det känns bra för just dig. Utgå från att foten ska vara i höjd med ljumsken.

Effektivitet

Det mesta av stressen och blockeringar sitter i höften, så ta verkligen din tid till att sitta/ligga i den här positionen. 2 – 10 minuter.

Stretchar sätesmusklerna, utsida lår och ljumsken.

Stärker höfter, ben och ländrygg.

Ökar cirkulation i höft och bäcken.

Verkar lugnande för nervsystemet.

Gör så här

. Lyft höger knä fram och placera foten bakom din hand.

. Placera händerna i golvet på varsin sida, sträck ut bakre benet rakt, kontrollera att bakre benet ligger rakt och inte åt sidan.

. Fördela vikten jämnt över ben och höfter, andas in och sträck på ryggen.

 

 

 

 

IMG_6831IMG_6835IMG_6836

 

På dessa två bilder nedan kan du observera mina ben och höft ordentligt.

IMG_6839olupp

Kategori
Du kanske gillar