Jennie Nystedt

Abisko!

Hello!
Nu är jag hemkommen från en helt fantastisk resa och plats! Vi åkte från Abisko kl 04.45 imorse…

Jag har tillsammans med min Hälsopedagogsklass varit i Abisko och vandrat i fyra dagar. Fyra dagar med sol, nakenbad, renar, norrsken, kalla nätter, blöta tält, vacker natur, god mat, gemenskap, vandring, jokkar och mycket mycket mer.

När jag nu gått igenom mina bilder som jag tagit så ser jag att det är många som ser lika ut… Dvs de är gula eller orangea och består av träd, vatten eller bergstoppar… Men det var ju så det såg ut på många ställen, och jag tycker det är så vackert. Men tyvärr går det inte att genom endast bilder förstå hur fint det verkligen är där. Men jag gör ett försök att förmedla lite hur vi haft det under dom här dagarna! Massor av minnen för livet har jag iaf fått!

Jag har ju aldrig varit en badmänniska, men mina starkaste minnen från både paddlingen och Abiskoresan är just dopp. Det första var ett morgondopp tillsammans med Malin, och det senaste var med Elin i en iskall jokk med en fantastisk vy efter turen. Det slår mycket alltså. Ett minne som man aldrig glömmer, och såna minnen är fina!

Resan
Vi flög till Kiruna och tog sedan en buss till Abisko Turiststation i måndags. Där fick jag springa för första gången på en månad och det var så himla himla härligt. Sen lagade vi lite mat, hade genomgång med lärarna och klassen samt packade våra väskor och all mat. Sen var det dags att sova för att vakna upp till vår första vandringsdag.

Dag 1
Vi började med att packa det sista och väga våra ryggsäckar, 15 kg landade min på. Jag bar mina egna kläder, ett par extraskor, tältpinnar, termosar, mat för dag 4 plus eget mellanmål och frukost för alla dagar. Vi startade turen från Abisko turiststation och gick 14 km efter Kungsleden och bort till Abiskojaure. Vi fick verkligen världens finaste start på vår vandring då solen sken och det var varmt i luften.

Gruppen vid starten av Kungsleden!
Efter leden fanns en meditationsplats där det var superfin utsikt.
Lunchen första dagen bestod av bönpasta, soltorkade tomater, nötter, solrosfrön, fetaost och pesto. Hur gott som helst, MEN det var så mycket flugor den här biten av leden så den här lunchen var mest bara snabb och inte speciellt social. Det var svårt att äta utan att få flugor i antingen munnen eller ner i maten om jag säger så. Allt vatten som vi drack av kom från Jokkarna!
Här kunde vi se vilket berg som väntade oss kommande dag!
Jag och Elin tog som jag nämnt, ett dopp när vi kom fram till Abiskojaure. Det var svinkallt men kroppen sätter faktiskt igång och blir varm efteråt.
Varje kväll hade en grupp en presentation om olika ämnen som alla berör fjällen. Det skiljer bara 3 timmar mellan badbilden och den här bilden där vi alla står i dunjackor och mössor… Väldigt kalla kvällar och nätter var det! Det är också tack vare dom kalla och klara nätterna som det går att se norrsken i Abisko, och vi fick faktiskt se ett den första kvällen!

Dag 2
Vaknade runt 06.00 och var rätt frusen. Den här dagen hade vi faktiskt möjlighet att laga frukost i en värmestuga så det gjorde vi. Efter att vi plockat ner tält och allt sånt var vi på väg igen, och dag 2 var målet att vandra uppför kammen på Njnesgeachi, och sen slå läger vid en hängbro nedanför Abiskos nationalsparksgräns nedanför Slålttatjåkkas bergsfot. Det var en tur på ca 9 km, och väldigt mycket uppför.

Ännu en solig morgon. Massor av snö på toppen mellan de två bergen!
Första kilometrarna uppför berget bestod av lövskog som sedan avtog och det blev kalfjäll!
Efterlängad lunch för att få lite mer energi. Något jag aldrig ätit förut, torkad äggröra med ris och korv!
Väl uppe väntade snö….
Och den andra sidan av berget som vi inte kunnat se förrän vi var mitt uppe på kammen!
Lyckovågen!
Framme vid slutdestinationen för dag 2.
Upp med tälten och fram med käket såfort vi kommit fram!
Kvällens middag blev glasnudlar med soyafärs, kål och palsternacka.
Till efterrätt gjorde vi pannkakor, lite som belöning för den tuffa vandringen uppför!

Dag 3
Det blev en tidig och snabb uppstigning eftersom vi trodde att regnet skulle komma, och då är det skönt att ha tältet nerpackat innan det kommer. Men det kom aldrig något regn, istället sprack det upp under dagen och blev ännu en fin dag. Den här dagen var tänkt som en lite lugnare dag och det var bara 5 km gång från hängbron mot Kårsavaggestugan. Vi kom fram vid 12.30, slog upp tälten och lagade lunch. Därefter fick alla göra vad de ville, vi tog en enklare tur in i dalen på ca 6 km utan ryggsäckar. Väldigt skönt faktiskt att få gå lite fritt utan något tungt på ryggen! På kvällen kom regnet och vår sista natt var minst sagt galet blåsig.

Jaa och ungefär såhär har min frukost sett ut dom här dagarna. Det är alla möjliga frön, gryn och chokladproteinpulver som fick bli lite som en gröt. Torkade äpplen och en kvargburk som jag faktiskt släpade med mig varje dag för att ha en ny till varje frukost. Plus två kokta ägg och vatten. Jag klagar då inte:)
Påväg mot Kårsavaggestugan!
Slog upp vårt tält och lagade lyxlunch. Soyafärsgryta med trattkantareller, champinjoner och ris!
På den ”egna” turen gick vi till själva Kårsavaggestugan. Där finns lite allt möjligt!

Dag 4
Som sagt, väldigt blåsig natt som resulterade i flera timmar utan sömn, tror jag var vaken från 03.30. Tillslut klev vi upp, rev ner ett av våra tält och lagade frukost i det andra. Sen var det bara raka vägen tillbaka till Abisko Turiststation, ca 13 km.

Malin som är rent ut sagt kung på det här med friluftsliv såg till så vi fick frukost inne i tältet, vilket annars kan vara en chansning;)
Ett glatt gäng som är redo att gå tillbaka till civilicationen! Dvs dusch, rena kläder, mobiler, toa osv osv:)
Några av lederna som vi följde har varit markerade med små stenrös som ”ledpinnar”.
Väl planerad sista lunch, fort skulle det gå och ca 3 min tog det. Rotmos (yes pulver, ibland får man) med morötter, paprika och korv!
Framme!!!
Tillbaka på stationen, här blev det en sjukt sjukt sjukt efterlängtad dusch. Vår grupp höll presentation och sen väntade…
Middagsbuffé i form av renskavsgryta med riktigt!!! mos och lingon. Åt tre portioner, var så himla gott!

Det var lite från den här resan. Som sagt så är det svårt att förmedla alla känslor, intryck och den vackra naturen bara genom bilder. För det räcker liksom inte att bara se en bild. Abisko är en av de finaste platserna jag varit på, och jag är så glad över att vi fick just dom här dagarna. Så himla bra väder som gjorde att vi verkligen kunde njuta av turerna, och precis i rätt tid för att ta del av höstfärgerna!

Det är dock alltid skönt att komma hem. Till sin egen bostad med allt vad det innebär. Det första jag gjorde var att ta en avokadomacka, för just avokado har jag längtat lite efter!

Den här typen av resa är verkligen något för alla som vill uppleva natur på en helt ny nivå än vad vi kanske är vana vid här i Sverige. Att flyga från Stockholm till Kiruna tar ca 1.5 timma, och sen buss/taxi på 1 timma, och sen är man i Abisko och kan vandra alla möjliga slags leder. Eller springa också för den delen, något som jag själv var väldigt sugen på från och till! Kan varmt rekommenderas iaf!