Så slipper du bli illröd i ansiktet när du tränar

Guide, Träning Hettar kinderna innan du ens hunnit igenom uppvärmningen? Vi vet att det kan vara jobbigt – testa de här tipsen och tona ner färgen i fejan!

Att rodna i ansiktet vid träning är absolut inget farligt – och har tvärt emot vad en kan tro ingenting att göra med dålig kondition. Egentligen tycker vi på Rawness att ingen ska behöva fundera över detta. Det är naturligt, och kan ses som ett kvitto på ansträngning (lite som träningsvärk med andra ord)…

… men det är å andra sidan lätt att säga för den som inte blir galet röd, och i värsta fall drar sig för att anstränga sig offentligt.

 Testa de här 5 knepen om du vill hålla nere färgen:

 1. Låt svetten rinna

svetten rinner

Svettas!

Torka inte bort svetten hela tiden. Svett kyler ner din kropp och om det hela tiden tas bort kan inte kroppen hållas nedkyld. Det resulterar lätt i röda kinder.

2. Strippa

ta av dig kläderna

Av med kläderna.


Okej kanske inte helt, men täcker du hela kroppen i tyger har värmen svårt att hitta en plats för att komma ut. Då blir ansiktet den naturliga platsen för att reglera kroppstemperaturen – och det blir lätt riktigt rött.

3.Ligg ner, andas

ligg ner andas

Andas!

Vig de sista 5-10 minuterna av ditt träningspass till att varva ner. Andas ut och njut av att du återigen har kört hårt. Som en bonus sänker du temperaturen och färgen.

4. Kyl handlederna

rinnande vatten

Låt det rinna länge.


Håll underarmarna under riktigt kallt rinnande vatten efter träningen. När vattnet träffar pulsådrorna kyls blodet ner betydligt snabbare.

 

5.Duscha kallt

iskall dusch

Lugn. du vänjer dig.

En varm dusch efter träningen är inte en smart idé om du vill återfå en neutral färg i ansiktet. En kall dusch kan vara jobbigt till en början men du vänjer dig snabbt. Är det för jobbigt – sänk åtminstone värmen lite grann.

Hoppas tipsen hjälper – eller så struntar du i dem och vad folk omkring dig tycker. Hur du än gör – Kör Hårt!

Kategori
Du kanske gillar