Castillo

4 tips för en skadefri träningssommar

Våren flög förbi och nu till sommaren är det många som sätter igång med nya träningsrutiner vilket är superhärligt! Solen, värmen och den väntande badsemestern brukar vara bra motivation för att hoppa upp ur soffan och börja röra på sig. Har du dock varit inaktiv ett tag är det lätt hänt att du skadar sig när du plötsligt ökar din aktivitetsnivå. Här är mina 4 tips för att hålla dig skadefri i sommar.

  1. Lyssna på din kropp

    Det är superbra att du börjar röra på dig mer och fysisk aktivitet kommer förstås att kännas annorlunda mot hur din kropp känns när du inte utmanar den. Kom dock ihåg att det aldrig ska smärta. Var lyhörd och lyssna på kroppen. Bland annat kan stelhet, överrörlighet och dålig balans göra att vissa rörelser, som känns normala för andra, inte funkar för dig.  Lär känna skillnaden mellan hur din kropp känns vid tungt arbete och ansträngning och när det faktiskt gör ont.

  2. Värm upp innan fysisk aktivitet

    Se till att alltid vara varm i muskler och leder innan du börjar träna. De är för att säkerställa att du är mjuk och på sätt minska skaderisken. Kom även ihåg att du bör värma upp de delar av kroppen som du kommer att använda dig utav i träningen. Om du ska köra ett överkroppspass så kanske inte 10 minuter på löpbandet är optimalt? Börja i sånt fall även med ett par uppvärmningsset på lägre vikt i de övningar du kommer göra. På så sätt mjukar du upp de leder som du tänkt belasta och minskar risken för att slita på dem.

  3. Rör på dig även i vardagen

    Att få upp din rörlighet tar tid och jobb och behöver tränas i stort sett dagligen för att få en stadig progression och inte backa i din utveckling. Att vara tillräckligt rörlig för att kunna utföra de rörelser vi människor är byggda för att kunna göra (tänk gå ner i korrekt, djup knäböj eller att hålla armarna sträckta rakt upp utan att behöva svanka) minskar risken för muskelskador och överbelastning och resulterar i en frisk och funktionell kropp. Testa att gå ner i knäböjsposition i varje reklampaus!

  4. Öka muskelmassa

    Styrketräning bygger upp svaga muskler och stärker ditt skelett. Muskelmassa förbränner även fler kalorier, vilket hjälper dig att hålla en hälsosam vikt. Fokusera på stora muskelgrupper och utgå ifrån din egna kropps förutsättningar för att hålla dig skadefri.

 

Kategori
Du kanske gillar