5 oslagbara löpartips

Advertorial Gillar du att löpa, funderar du på att börja eller har du just satt igång efter sommaren? Här får du 5 tips som hjälper dig bli kung eller drottning i spåren och hålla skadorna borta!

Börja med korta rundor
Pallar du bara ett par kilometer eller 500 meter? Ingen fara! Öka distansen långsamt men kontinuerligt så orkar du snart 5 km, 1 mil eller betydligt mer än så! Ökar du distansen för snabbt är risken stor för att du misslyckas och tröttnar. Dessutom är skaderisken grymt hög!

knee injury for athlete runner. woman in pain after hurting her leg while training for fitness marathon

Skaffa schyssta skor
Ordentliga skor är viktiga för din speed och för att hålla hälsporrar och löparknän borta. ”Men det finns ju så sjukt många skor”, tänker kanske du. Vi håller med! Många butiker erbjuder därför test med löpband och avancerade teknik som räknar ut vilken typ av sko som passar dig och din löpning.

nike-air-max-2015-blue-lagoon-bright-crimson-3

Spring INTE för ofta
När du väl kommit igång kan det kännas så bra att du vill springa varje dag. Gör inte det! Springer du för ofta kan inte musklerna stärkas (det sker när du vilar). Experterna rekommenderar istället 3-4 rundor i veckan. Variera löpningen med gym, cykling, yoga eller något annat som belastar andra delar av kroppen.

Yoga-Poses-to-Beat-Stress

Drick!
Vatten alltså… Att dricka före, efter och helst under löpningen är grymt viktigt för att inte torka ut sig. Speciellt under varma dagar. Glöm heller inte att få i dig vätska under löpfria dagar! Minsta uttorkning kan dramatiskt försämra din tid på nästa runda och i värsta fall förvandla den till ett riktigt helvete.

Young Woman Drinking Water

Jämför dig inte med andra löpare … eller?
Det är lätt att tappa motivationen om du kollar på andra – för det kommer alltid finnas någon som är lite snabbare. För vissa ger det dock motivation. Om du är en sån som taggas av att vilja bli bättre än kollegan eller kompisen är det fritt fram att jämföra resultat. Med ”runkeepers” av olika slag är det hur lätt som helst!Nike-Plus-Running-App-Updates_originalOm du ändå överanstränger dig eller drabbas av en skada rekommenderar vi Painmaster – produkten som behandlar dina löparskador med mikroström. Helt utan biverkningar.

Den kan bäras under kläderna på dagarna, när du sover och bäst av allt – under själva träningen. Painmaster finns på alla Lloyds apotek, på de flesta av Kronans apotek, på Apoteksgruppens 30 största apotek samt via painmaster.se.

Läs mer och beställ produkten på painmaster.se

painmaster-box-cropped

Kategori
Du kanske gillar