2 knäskador som sabbar din löpning & träning

Advertorial Bland det värsta en löpare kan råka ut för är knäproblem. De förstör dina rundor, får dig att hata uppförsbackar och kan i värsta fall göra vardagen riktigt jobbig... men lugn, vi ger dig tips på hur du håller dina knän i form!

Ett knä är ruggigt invecklat, med minisk, knäled, knäskål och senor för att nämna några av komponenterna. Och många delar innebär att fler saker kan gå sönder eller felbelastas.

Här tar vi upp två av de vanligaste problemen som löpare (och andra som rör på sig mycket) ofta åker på – och vad du kan göra för att bli av med dem!

löp knä utvald

Löparknä

Så känns det
Smärta på utsidan av knäet. Kan i svåra fall kännas som att en kniv sticks rakt in i knäet. Kan också göra ont upp emot utsidan av låret. Smärtan ökar under löpningen, framför allt när det är kuperat och du får springa i upp- och nedförsbackar. Det beror på att en sena från låret glider fram och tillbaka över en benutväxt på utsidan av knäet. Om senan är för stel blir slemsäcken som smörjer knäet inflammerad.

Orsak
Kan bero på många olika orsaker. Den vanligaste är stela muskler, senor och leder som rör sig i en felaktig vinkel. Men orsaken kan också vara fel teknik, olika långa ben, slitna skor, fel fotställning, för snabb ökning av träningsmängd/distans eller helt enkelt att du sprungit på lutande underlag.

Så blir du av med det
Tar du snabbt tag i problemet innan det förvärras är du snart ute på banan igen. Men går inte symptomen över på ett par veckor bör du söka upp läkare eller naprapat. Vila från löpning. Stretcha sätesmusklerna och muskeln som sitter på utsidan av höften och fäster i knäet. Testa även Painmaster – som ger smärtlindring med hjälp av mikroström och kan sitta på under såväl löpning som vila.

knee-pain-greyred

Hopparknä

Så känns det
Vanligtvis smygande värk som ömmar nedanför knäskålen. Värken kan vara diffus eller så hugger det plötsligt till när du går nedför en trappa eller backe. Kan även göra ont när du suttit länge med böjda ben.

Orsak
Du har överbelastat knäet så att knäskålens sena har fått små mikroskopiska bristningar. Fortsätter du belasta senan kan den i värsta fall gå av (aj!).

Så blir du av med det
Vila från löpningen. Går inte besvären över vid vila – sök läkare för att få diagnos och behandling. Försök även få igång cirkulation i området, t ex. kan du sträcka och böja knäet försiktigt (utan belastning) många gånger (får inte göra ont). Jobba med balansövningar som stärker fotleder och knän. Kör alternativ träning för att behålla konditionen. Du kanske kan simma utan besvär? Testa vad som funkar för dig. Prova även Painmaster, som ger smärtlindring genom mikroström och snabbar på läkningen.

EVENTFILM_MAIN 2 (0-00-30-05)

Painmaster finns på Lloyds apotek, på de flesta av Kronans apotek, på Apoteksgruppens största apotek samt på painmaster.se. Mikroström är effektivt mot knäproblem och en rad andra besvär!

Kategori
Du kanske gillar