Jennie Nystedt

Running in the dark!

Mörker… Förmodligen bland det första många tänker på när vi går in i hösten och mot vintern. Och ja, det blir både mörkare och kallare och självklart kan det påverka oss både i humöret och i träningslust. Men innan vi gör mörkret till en fiende och något som tar energi kan vi iaf ge det en chans att bevisa motsatsen!

Och hur ska det gå till? Jo, helt lätt kan jag erkänna att det inte är alla gånger. Jag själv har länge nästan varit rädd för mörker, eller iaf känt mig otrygg utomhus just när det är mörkt. Med åldern har det där sakta börjat försvinna vilket är otroligt skönt, även om det såklart fortfarande finns platser som jag helst undviker just när det är mörkt.

I veckan tänkte vi om, jag och en kompis, gällande de negativa egenskaperna med mörkret och valde att se de positiva. Så vi valde att sticka ut i ”det mysiga mörkret och den friska luften” där på kvällen. Klockan var bara 19.00 så det var inte speciellt sent, men riktigt mörkt och betydligt kallare än det varit under dagen. Efter löpturen visste vi båda att dusch och gott kvällsfika med  tända ljus väntade, och som alltid är dusch och mat bättre efter träning. Och hur mysigt var det inte att få krypa upp i soffan med levande krus efteråt?

img_0810

Så länge området känns safe, reflexerna är på och kanske att man har sällskap så är det här med att springa i mörkret faktiskt riktigt härligt. Och ett bra sätt för att börja gilla mörkret mer.

JN

Du kanske gillar