Jennie Nystedt

Min 10-dagarsutmaning – Som jag förlänger på obestämd tid!

Utmaning, ”något som behöver ansenlig ansträngning men som ändå attraherar”. Det är en av definitionerna som finns på just ordet utmaning. Det ska alltså vara något som inte känns helt lätt men ändå sporrar en lite. När vi efter MindClubkursen skulle välja en 10-dagarsutmaning valde jag därför meditation som min!

Då kanske ni tänker, ”men vadå, hur kan detta ses som en utmaning”? Jo men för mig är meditation en utmaning. Det är helt klart något som jag blir lite tänd på att göra, men som också känns… ja, utmanade, eftersom jag för det första har väldigt svårt att bara ligga/sitta still och fokusera på min egna kropp men också att prioritera den tiden eftersom jag lätt kan känna att den känns ganska ”ineffektiv”. MEN som jag skrev, det fanns en anledning till varför jag valde den och det var för att jag tror faktiskt att den skulle ge mig väldigt mycket.

img_7922

När jag kort kollade runt på olika meditationsforum så är det många som menar att meditation: 

  • Sänker pulsen
  • Minskar stressen
  • Ökar närvaron
  • Förbättrar sömnkvalitén 
  • Minskar depression
  • Med mera 

Jag minns för två år sedan när jag och Elin var på en resa där vi träffade en kvinna som yogat i typ hela sitt liv. Vi yogade med henne och efteråt skulle vi ligga ner och just meditera, andas in med näsan och ut med magen. Och jag fick inte till det! Mina andetag var i bröstkorgen och jag kände mig totalt obekväm, och stressad… Där och då började jag känna att jag kanske skulle behöva liite mer av det lugna i mitt liv också, egentligen. Inte bara göra sånt som ökar pulsen hela tiden, även om jag älskar det också.

En meditationsplats i Abisko för exakt ett år sen!thumb_img_4454_1024

Så, hur gick min 10-dagarsutmaning och vad händer nu?

Jag har haft en liknande utmaning förut, lite kortare dock, för ett år sen. Men den här gången kändes det betydligt bättre, lugnare och mer givande. 

Jo, jag mediterade 9 av 10 dagar. Kände mig helt ärligt lite rastlös i början, men sen blev det bättre men det är fortfarande helt klart något som jag behöver jobba på om jag ska göra det en lite längre stund. Jag inga som helst problem att andas rätt nu. Har faktiskt, till och med, tagit med mig den lugnare andningen i min vardag. Jag tänker inte heller att tiden (hallå vi pratar typ 10 min av min dag) är oeffektiv utan snarare effektiv då jag känner att det ger mig mycket. Det är en ganska mysig stund och jag har gjort det både morgnar i sängen eller kvällar sittandes.

Nu letar jag (fortfarande) efter den bästa appen för mig, för jag känner fortfarande att jag behöver guidning. Jag kommer att fortsätta meditera, men fortfarande korta korta stunder till att börja med. Men fortsätta ska jag!

JN

Du kanske gillar