Jennie Nystedt

6 Augusti 2016!

Nu har jag alltså gjort min första halvmara (27 km), i fjällen, och det gick alldeles galant. Jag njöt nästan varje sekund, och de sekunder jag inte njöt var mest pga oron för halsen. Men åh det var så vackert! Det är en helt annan sak än att springa på platten och på asfalt mitt i stan. Det var verkligen en upplevelse och även en utmaning för min del. Jag var nervös innan och visste faktiskt inte hur kroppen skulle reagera av allt springande upp och ner. Jag känner att jag liksom tagit ytterligare ett steg i min ”träningspyramid” och att jag på något sätt utvecklats och växt lite. Från ett 1-milslopp till ett 2,7… Nu känner jag att jag behöver en ny utmaning!

 
 
För att utvecklas inom träningen behövs progression! Dvs att gradvis öka vikt och belastning, mängd träning och även svårighetsgraden på träningen. Många menar att progression är nycklen till resultat och detta för att kroppen snabbt anpassar sig. Kort sagt…
 
Så, nu tänker jag att jag skulle kunna applicera denna progressionsprincip även på min löpning och lopp för att utveklas och för att ge mig själv och kroppen något att jobba för. Och som jag skrev tidigare går den alltså ut på att öka/förändra någon faktor inom träningen, därför har jag bestämt mig för att uppgradera halvmaran ett steg och istället köra AXA Fjällmaraton 4.3 mil sommaren 2016!
 
Jag tänker att jag ska träna mer för detta lopp än vad jag gjorde inför halvmaran. Dels för att det känns roligt att ha något konkret att träna inför, men också för att jag faktiskt tror att det kan behövas denna gång. Jag kommer först och främst träna längre pass för att vänja muskeln att jobba under en längre tid. På så sätt vänjer jag även fötterna och lederna att jobba under flera timmar som jag antar att det kommer ta att springa. Jag kommer också försöka bygga upp en maximal styrka genom styrketräning, samt använda mig av en annan träningsprincip, specificitetsprincipen. Den innebär kort och gott att jag blir bra på det jag tränar (tränar jag handstående blir jag bra på handstående och förmodligen inte lika bra i marklyft). Eftersom det är ett fjällopp med toppar och stigningar underlättar det om jag har vana att springa just uppför, så därför kommer jag lägga in lite extra backträning.
 
Detta innebär inte att jag kommer ändra om hela min träning som den ser ut idag, men kanske lite. Vilket bara känns roligt!
 
Såhär ser banan ut. Ottfjället är det fjäll som syns precis bakom starten. Och Ytterstvallen är toppen som jag sitter på en bänk på i min gamla header. Så där har jag varit förut! 
Ottfjället!
Ytterstvallen i oktober förra året!
Bild från halvmaran 2015, och tror även att just denna del är med i hela maran också.
Packning!
 
Det finns vissa saker som är obligatoriska vid dessa fjällopp. Och i år var det lite extra saker som skulle med i ryggan eftersom vädret varit lite ostadigt.
 
I min ryggsäck!
– Vatten
– Skaljacka
– Regnbyxor
– Mössa
– Vantar
– Visselpipa
– Kompass
– Första förband
 
Sen hade jag med mig extra energi i form av gel, men dom åt jag inget av… Stationerna bjöd på bra vätska och energi så för min del räckte det, däremot inför det längre loppet kan det vara bra att ta. Eller iaf ha med sig om det krisar. Och på bilden syns även min pulsklocka som såklart var på!
 
Den 6 augusti 2016 gäller det och jag hoppas allt går bra hela vägen fram!
 
JN
 
Kategori
Du kanske gillar