Stanna upp och hinn med mer! 5 tips till mindfulness

Krönika, Mindfulness, Rawness Vi har låtit Fredrik Grythberg, mindfulness-coach, medicine magister i folkhälsa och utbildad bland buddhist-munkar dela med sig av sina tankar kring en av vår tids stora utmaningar - att hitta balans och stressa mindre.

Idag försöker verkligen vi som enskilda individer fundera ut hur vi kan leva med mindre stress och med mer balans och en känsla av att vara tillfreds. Tyvärr letar de flesta på fel ställen, utanför sig själva och genom att intellektualisera. ”Stanna upp och hinn med mer”, säger Fredrik Grythberg, expert inom mindfulness.

Många multitaskar och går fort även fast de inte har en tid att passa. Allt går i ett rasande tempo och aktiviteter avlöser varandra. Tyvärr har den västerländska världen indoktrinerat oss att vi missar något om vi inte är konstant uppkopplade, att vi är osociala om vi inte pratar med varandra vid lunchen, att vi måste sträva framåt, aktivera oss och uppleva så väldans mycket. Och det många missar är istället kontakten till sig själva och sin kropp.

Som livsstilscoach till chefer eller när jag har föredrag om fysisk aktivitet och mindfulness på konferenser, utbildningsdagar eller som inspiration till medarbetare så ser jag ett stort behov av att ifrågasätta den hektiska normen. Tempot är kaosartat och helt accepterat. Och ju mer vi ger hän till tempot ju mer förvirrade blir vi. Vi tar fel beslut, behandlar vänner dåligt och glömmer bort våra barn. Vi förlorar också kontakten med oss själva; vår självkännedom. Och det har blivit så pass normalt att många knappt kan ta in att det finns ett annat alternativ. Och vad skulle det vara?

Att stanna upp flera gånger under dagen och landa i sin kropp, och att vara fysisk aktiv på något sätt varje dag är det viktigaste du kan göra för din hälsa, din arbetsprestation och ditt liv.

Så ta chansen exakt just nu! Stanna upp! Ta ett djupt andetag och känn hur din kropp mår idag. Just nu. Genom att fokusera på kroppen släpper du automatiskt dina tankar; det där surret i huvet blir tystare för en stund och du kan se verkligheten klarare. Lätta på gasen ett tag och acceptera tidens gång. Andas, observera och lyssna utan att döma.

Men börja öva – ingen bok eller artikel i världen kan skapa varaktig harmoni i ditt liv. Precis som du kanske övar inom din sport eller på att få bättre kondis, måste du öva på att stanna upp. Vår värld behöver det!

Behöver ni hjälp är det bara att slänga iväg ett mail till fredrik(at)junao.se

Tips för hur du kan få in mer mindfulness i ditt liv och på arbetet. Och det funkar så börja redan idag:

1. Koppla ihop till en aktivitet

Vi lever i en så pass hektiskt värld att vi måste hjälpa oss själva att komma ihåg nya vanor, framför allt de som bryter mot normen. Knyt an ”Stanna upp och ta 3 andetag” till till exempel toalettbesök.

2. Väck kroppen på morgonen

Det tar en stund för kroppen att vakna på morgonen. Sträck på dig och stretcha några minuter och kom in i din andning. Du kanske måste gå upp 20 minuter tidigare men stressar du inte under dagarna så kommer du ha mer energi och behöva mindre sömn!

3. Skaffa en mindfulness buddy

Det är lättare att skapa en balanserad tillvaro om de runt omkring gör det samma. Skaffa en ”mindfulness buddy” på jobbet så kan ni peppa varandra. Men eftersom, framför allt i storstäderna, miljöerna är hektiska kan det behövas att man anlitar mindfulnesstränare/coach för att få individuella tips.

4. Var så mycket i naturen som möjligt

Forskning visar att naturen är läkande. Den ger oss lugn. Om du inte bor eller jobbar i naturen (vilket få gör) ta dig till skog eller tyst natur så ofta som möjligt. Det kommer helt klart öka ditt välbefinnande.

5. Promenera med mindfulness

Öva på att gå långsamt, som om du är ute och lunkar en söndag med en vän. Känn fötterna mot marken. Andas djupt och långsamt. Känn efter hur kroppen känns. Gående meditation är väldigt lugnande.

Lycka till!

Länk till hemsida: http://www.junao.se/

Länk till Facebooksida: https://www.facebook.com/junaolivsstilscoachning/

Om Fredrik:

Fredrik har en Medicine Magister i Folkhälsa och vidareutbildat sig inom mindfulness hos buddistiska munkar. Han skriver om hälsa varje månad i fackförbundet Juseks medlemstidning Karriär. Han har bland annat skapat Swedbanks hälsodag BIG 6 och driver idag eget företag som livsstilsrådgivare.

Du kanske gillar