Karin Rahm

Tekniken för att inte äta för mycket

Brukar du också äta för mycket vid middagen? Känna dig så där riktigt däst och överjäst? Testa då den här enkla tekniken för att bli mer nuvarande under måltiden och komma i kontakt med dina hungerkänslor.

Det är lätt att tänka på annat än maten på tallriken när man sitter där vid middagsbordet. Att verkligen vara närvarande när vi äter är viktigare än man tror. Det gamla talesättet, låt maten tysta mun, kanske är dags att damma av?

Ett sätt att träna sig på att äta mer mindful är att ta en tugga av maten, lägga ner besticken mellan tuggorna och fokusera på dofter, konsistens och smaker. Att äta på det här sättet gör att du får en bättre kontakt med dina hungerkänslor och du kommer att känna dig nöjd längre. Försök att äta så genom hela din måltid, din upplevelse av maten kommer antagligen bli en helt annan än du är van vid.

Och så en annan sak, plocka bort all elektronik; mobiltelefon, ipad, dator och TV hör inte ihop med mat. När du har uppmärksamheten på något annat är det så mycket lättare att äta för mycket. Och du missar en stor del av njutningen.

//English

Do you also eat too much at dinnertime? Feel really bloatedt? Then try this simple technique to become more mindful during the meal and get in touch with your hunger.

It is easy to think of other things than the food on your plate when you’re sitting there at the dinner table. To really be present when we are eating might be more important than you think. Maybe it’s time to dust of he old proverb, ”let the food silent your mouth”?

One way to train yourself to eat more mindful is to take a bite of food, put down the cutlery between bites and focus on the smells, texture and flavors. Eating in this way enables you to have a better contact with your hunger, and you will feel satisfied longer. Try to eat like that throughout your meal, your experience of food will probably be quite different from what you’re used to.

And another thing, put away all the electronics; mobile phone, ipad, computer and TV are not related to food. Once you have your attention on something else, it is so much easier to overeat. And you miss a big part of the enjoyment.

Kategori
Du kanske gillar