Castillo

LISTA: 6 mellanmål du TROR är nyttiga

Något som jag har märkt genom att jobba med människor som vill förbättra sin hälsa är att de ibland tror att de gör hälsosamma val och sen sitter och gapar när jag förklarar för dem hur det faktiskt ligger till. När jag först ska börja jobba med en klients hälsoresa så ber jag dem föra en matdagbok så att jag kan få en full insikt i  vad som åker ner i maskineriet. Ibland ser det bra ut och ibland mindre bra. Men ofta är folk lite stolta när de visar upp sin matdagbok för att sen få höra att många val faktiskt är rakt av ohälsosamma! Här är de vanligaste hälsofällorna jag stöter på.

  1. Granola – som müsli eller bars
    Nötter, frön och frukt är förstås nyttigt så varför skulle det inte vara nyttigt att kombinera ihop dom till ett snabbt mellanmål? Det är inte råvarorna som står på framsidan av förpackningen som är problemet, utan de som står på baksidan, i superliren text, ibland till och med under plasten. Där listas allt socker (eller variant av socker såsom honung, druvsocker, glukos, sirap, you name it) som håller ihop kalaset.
    Ett bra alternativ: Köp lite rena nötter och färsk frukt och ät det istället.
    nyttiga mellanmål
  2. Proteinbars
    Ska vi vara helt ärliga så är de flesta proteinbarsen inte så mycket bättre än att äta en Snickers som post-workoutsnack. Visst de har mer protein men allt socker i dem gör tyvärr att det blir en fet tumme ner på den.
    Ett bra alternativ: Fyll på med energi efter ett träningspass med protein från rena råvaror som till exempel mandlar, banan eller ha med dig ett par hårdkokta ägg. Gillar du själva formatet bars så gör de själv hemma! Kommer lägga upp ett recept på det snart :)
  3. Sportdrycker
    Att de här dryckerna ens marknadsförs som ”hälso-drycker” tycker jag är helt galet. Drycker framställda i laboratorium med syntetiska näringsämnen är inget din kropp föredrar.
    Ett bra alternativ: Drick vatten om du vill dricka något. Om du vill ha smal så finns det nuförtiden massa juicebarer som säljer juicer gjorda på färska frukter och grönsaker som bygger upp din kropp på ett hälsosamt sätt.
  4. Allt som märk som ”fettfritt”
    På 90-talet började matproducenterna lansera fettfria varianter på sina produkter för folk trodde att fett i maten = fett på kroppen. Det här stämmer inte! Fett är precis lika viktigt för vår kropp som protein, kolhydrater, vitaminer och mineraler. Dessutom så är de fettfria produkterna ofta fulla av kemikalier eller socker för att få till rätt smak och konsistens som ”full-fat”-produkten har.
    Ett bra alternativ: Var lite vaksam över ditt intag av fett (pga hög energitäthet) men ha absolut med det i din kost. Lägg till en halv avokado på tallriken eller ringla över lite olivolja så är du hemma.
    nyttiga mellanmål
  5. Mörkt bröd
    Vissa bröd är bra för dig men nu pratar jag inte om de bröd som är mörka pga av att de är fullproppade med frön och gjorda på riktigt fullkorn – Jag syftar på bröden som är mörka för att se nyttiga ut men som fått sin färg från… wait for it… socker! Vänd på förpackningen och läs innehållsförteckningen. Ett bröd behöver bara innehålla 10 % fullkorn (eller? Jag är inte helt säker på siffran men jag vet i alla fall att det är för lågt) för att få kalla sig fullkornsbröd och resten är vanligt vitt mjöl som får ditt blodsocker att sticka i höjden.
    Ett bra alternativ: Det där riktiga fullkornsbrödet jag nämnde.
  6. Nöt- och fruktmix
    Precis som i granolan så är det grundråvarorna (nötter, russin och sånt) inte det som är dåligt utan allt annat som kommer med i påsen. Det kan vara chokladdoppet, sockrat och ibland är det små söta kex med i de här mixerna (whats up med egentligen? Vem äter kexen? Blä).
    Ett bättre alternativ: Se punkt 1. Färsk frukt och rena nötter!

Hoppas jag kunnat hjälpa er att göra hälsosammare val ♡

Andra missar och tips på nyttiga mellanmål
4 vanliga missar i köket
Kostdagboken – Dag 2
Välkommen tillbaka till träningen
Kolhydrater och viktnedgång

Kategori
Du kanske gillar