Elin Turpeinen

Skidteknik: 5 tips för att bemästra puckelpisten

 När skidanläggningens pister visar sig vara allt annat än manchesterrandiga och mängden andra utförsåkare känns oändlig gäller det att hålla huvudet kallt. Här kommer ett gäng tips för att behålla lugnet och ta sig ned utan att skada varken sig själv eller någon annan åkare längs vägen. 

Sportloven närmar sig med stormsteg och många spenderar gärna den lediga tiden skid- eller snowboardåkandes. Högsäsongens turistströmningar till skidorterna betyder därför överbefolkade pister, långa liftköer och fler att dela snön med. För den som gärna befinner sig i pisten, och för den som ibland lämnas utan andra val än att ge sig ut i folkhavet efter ett åk utanför markeringarna, så kommer här ett gäng tips för att så smidigt som möjligt ta sig ned utan att skada varken sig själv eller någon annan åkare längs vägen. Tekniktipsen appliceras med fördel på pister med följande förutsättningar;

  • Skid- och snowboardåkare syns i alla väderriktningar
  • Dessutom är det ett väldigt stort antal av ovanstående
  • Många av ovanstående tycks även sakna kontroll över sina åkdon
  • Pisten har transformerats från manchesterrandig till en puckelpist
  • Pucklarna mäter minst en halvmeter
  • Du känner panik kring samtliga tidigare punkter

1. Planera din åkning

Direkt när du har klivit av liften och står på toppen av backen gäller det att välja strategi genom att kolla in åket du har framför dig. Tänker du slicka kanterna eller ge dig ut i mittpartiet? Köra så snabbt som möjligt för att spendera så lite tid som möjligt i den kluriga terrängen eller köra en laidback approach med lugna svängar? Kanterna erbjuder oftast fler öppningar för den vars strategi innebär att köra sicksack mellan de andra åkarna. Få och snabba svängar är grejen. Mittpartierna på pisterna är lite klurigare. Ibland fungerar det utmärkt att snabba sig ned även där, men här gäller det att se upp då det finns en tendens till att mänskliga spärrar skapas genom att en åkare från vardera håll plötsligt möts på mitten och därmed täcker igen den där luckan som du hade siktet inställt på. Kör du den lugnare stilen kan du åka lite som du känner, den långsamma takten gör att du enklare kan ha koll på de andra åkarna. Förutom de som rör sig snabbare än du. Med dem i åtanke kan det vara ett tips att hålla sig undan från kanterna.

2. Full fokus

Vässa alla dina sinnen innan och under nedfärden. Ögonen blir viktigast för att hålla koll på övriga piståkare, framförallt dem som du har inom en potentiell krockradie. Öronen kan även de vara till hjälp för att identifiera ljud skapade av andra åkares skidor. Stålkanter mot is ger ifrån sig ett tydligt raspande, en bra varningssignal för att bli medveten om någon närmar sig bakifrån. Eller om du är på väg att bli påkörd. Är så fallet gör du bäst i att fortsätta med det du håller på med, förhoppningsvis har personen bakom dig trots allt koll men råkat hamna lite för tight inpå i en omkörning (se punkt 4).

3. Kontroll, kontroll, kontroll

Att ha kontroll är A och O inom skidåkning, om än blir det ännu viktigare när du delar pisten med ett gäng andra åkare som inte verkar kunna tygla vad de har under fötterna. Kör aldrig över din förmåga och se till att alltid ha en planerad stoppsträcka som du kan använda vid oväntade händelser, till exempel en skidåkare som plötsligt svänger uppåt i pisten eller snowboardåkare som rätt vad det är bestämmer sig för att ligga ner mellan pucklarna.

4. Läs av de andra utförsåkarna

Ännu en viktig aspekt är att jobba med avläsning och här ger övning färdighet, som i så mycket annat. Den här delen gäller främst för de som vill blåsa på nedför pisten. Ska du på ett smidigt sätt lyckas köra om majoriteten av de andra åkarna under din nedfärd så måste du kunna läsa av deras åkstil. Tar de tighta svängar eller breder de ut sig över halva pisten? Lägger de dem jämnt eller ojämnt? Det går oftast att se hur åkaren framför dig kommer att åka genom att läsa av dennes svängar. Kolla hur personen åker och avgör därmed vart och hur du kan passera. Men kom ihåg att lägga till extra utrymme för potentiell felbedömning/avvikelser i åkarens mönster.

5. Lyft upp huvudet!

Oavsett strategi och planering så är det en fördel för samtliga piståkare att vinkla upp huvudet. Många åker och stirrar på puckeln som ligger precis framför istället för att applicera tänket för bilkörning; lyft huvudet och spana några meter framför dig för att hinns upptäcka eventuella hinder i tid. Nu är i för sig varje puckel ett hinder, men ligger du några meter före med blicken så kan du på ett enklare sätt få flyt i åkningen och din sicksackning mellan knölarna genom att se flera svängar framåt. En rytmisk åkning ger en skönare åktur.

Vill du stanna under ditt piståk? Absolut, men kom ihåg piståkandets gyllene regel; stanna aldrig efter ett krön. Syns du inte för de som kommer ovanifrån är chansen för en påkörning betydligt högre.

Musik i öronen? Om musiken bidrar till att du enklare hittar en skön rytm i åkningen eller ger dig ett lugn under tiden mellan pucklarna så kan det vara ett smart alternativ. Tänk dock på att du fortfarande vill kunna höra din omgivning (se punkt 2) och ha helst endast en hörlur i det ena örat i under din färd.

Själv åktekniken då? Åktekniken för att köra sicksack mellan pucklarna är en helt annan skola. Men att lyfta huvudet och planera åkningen tar dig långt. Se till att ha en linje utstakad för några meter i taget med plats för att lägga dina svängar. Du kan självklart även välja att köra över pucklarna med resultatet att du får dig en flygtur, se bara till att kolla efter ett smidigt ställe att landa på innan du lyfter.

Att inte krocka med någon annan är ditt ständiga mission och du undviker det bäst genom att hålla avstånd till andra utförsåkare. Ibland dyker oberäkneliga hinder upp och då gäller det att vara snabbtänkt. Håll huvudet kallt under färden, hitta utmaningen i att åka mellan pucklarna och ha en trevlig stund i skidbacken. God tur!

Du kanske gillar