Se upp för din hälsa – Del 1

Inspiration & Motivation, Nyheter ”Det finns stress i många varianter. Inre stress, situationsbaserad stress och inlärd stress. Oavsett vad som triggat stressen så skadar den våra hjärnor när det blir för mycket.”

Här kommer del 1 i trendspaningen ”Se upp för din hälsa!” som går ut på att använder oss lite för mycket av smartphones.

Här är ett klipp från P5 Radio Sthlm när jag pratade om trenden att gå offline. 

Tesen går helt enkelt ut på att om du ser upp från din (digitala) skärm så kommer ditt välbefinnande öka. Genom att spendera mindre tid nedsjunken i mobilen, så kommer du få mer tid över till att leva i nuet, skapa, vara social och kanske till och med bli uttråkad (mer om det strax). Många är vi som har ett stort behov av en digital detox.

Trenden är inte ny men högst aktuell här och nu. För ett par veckor sedan gick Henrik Schyffert ut via sociala medier och visade upp sin nya Doro-telefon och även världsartisten Adele har själv sagt att hon slutat använda smartphone. Future Foundation, internationell trendbyrå, kallar trenden för ”Romantic Minimalism” och menar att det är en slags nostalgitripp som bygger på att vi längtar tillbaka till ett mer avskalat och analogt liv med mindre ägodelar och fler riktiga upplevelser.

I grund och botten handlar det helt enkelt om att leva mer i nuet. Att ta tillvara på livets olika upp och nedgångar. Att inte stressa för mycket. För genom att spendera för mycket tid stirrandes i en smartphone så överstimuleras hjärnan. Men flera forskare vill gärna ta det ett steg längre – för mycket användande av smartphones kan skada vår hjärna.

– Våra hjärnor är inte skapta för multitasking. När människor tror att de multitaskar så hoppar de egentligen bara från en uppgift till en annan. Och varje gång det händer, så sker det på bekostnad av den kognitiva förmågan, säger Earl Miller, hjärnforskare på MIT (Massachusetts Institute of Technology), till The Guardian.

Varje ny notifikation på Facebook, eller varje nytt SMS eller mejl fångar vår uppmärksamhet och fyller oss med endogena opioider. Känslan är bra men samtidigt tappar vi fokus och egentligen matas bara hjärnan med tomma kalorier.Den riktiga belöningen uteblir.

Glenn Wilson, tidigare professor i psykologi vid Gresham College i London kallar vårt beteende för ”info-mania”.

Föreställ dig att du försöker koncentrera dig på en enda sak. Samtidigt ser du att du har ett oläst mejl i din mobil. Denna insikt kan enligt Wilson minska din IQ med 10 nivåer. Wilson har även påvisat att de kognitiva förlusterna av multitasking försämrar minnet mer än långvarigt mariujanarökande.

”Det finns stress i många varianter. Inre stress, situationsbaserad stress och inlärd stress. Oavsett vad som triggat stressen så skadar den våra hjärnor när det blir för mycket.” Så skriver stresskonsulten Karin Tydén när hon sätter ord på vad som händer med hjärnan när den överstimuleras.

Del 2 i trendspaningen ”Se upp för din hälsa” publiceras i morgon onsdag 2 december.

 

Du kanske gillar