Se upp för din hälsa – Del 2

Inspiration & Motivation, Nyheter I gårdagens inlägg började vår egen Roland-Philippe Kretzschmar sin trendspaning "Se upp för din hälsa". Här kommer Del 2, som även inkluderar handfasta tips på hur du kan använda din smartphone mindre. 

Det här är Del 2 i spaningen ”Se upp för din hälsa”. Här är Del 1.

”Det finns stress i många varianter.
 Inre stress, situationsbaserad stress och inlärd stress. Oavsett vad som triggat stressen så skadar den våra hjärnor när det blir för mycket.” Så skriver stresskonsulten Karin Tydén när hon sätter ord på vad som händer med hjärnan när den överstimuleras.

Karin fortsätter: ”När vår amygdala (den del av hjärnan som spelar roll för känslominnen, rädsla och larmberedskap) överstimuleras, stängs prefrontala cortex av. Varför är det inte bra? Därför att prefrontala cortex är vår tänkande hjärna. Vi tänker och planerar innan vi handlar och kan fritt välja att agera eller inte på våra impulser. I stressiga situationer stängs prefrontala cortex av och det gör den av en god anledning.

think-idea-create

Stress tar bokstavligen död på lycka. Vid stress minskar eller stänger hjärnan av produktionen av vårt lyckohormon serotonin. Det är nästan som om hjärnan blir alltför upptagen av att producera stresshormoner för att kunna komma ihåg lyckohormonerna. Låg serotoninhalt har kopplats till ett stort antal problem, som depression, missbruk, sömnlöshet, migrän, vredesutbrott, ätstörningar, Alzheimer med mera.”

Så genom att titta upp från mobilen, så får hjärnan en chans att återhämta sig och du kommer helt enkel att må bättre. Det ger också hjärnan – och Dig – en chans att hitta ny energi och öppnar upp för nya upplevelser av olika slag. Genom att våga stirra ut i det tomma, inte göra någonting – bara vara – så ökar även chansen att du blir uttråkad. Ja, du läste rätt, chansen. Det är nämligen så att det är bra för vår hjärna att bli uttråkad. Känslan av att vara uttråkad kan helt enkelt leda till ökad kreativitet.

I radioprogrammet Kropp och själ i P1 så pratade med för en tid sedan om nyttan av vara uttråkad. Så här beskriver de själva temat på inslaget: ”Länge har man inom psykologen forskat om vilka människor det är som blir uttråkade, men aldrig kring vad uttråkning egentligen är. Hur definierar man känslan av att vara uttråkad? Det bestämde sig professor John Eastwood på Toronto University i Kanada för att ta reda på och upptäckte till sin förvåning att han befann sig på helt outforskad mark. Men oavsett hur vi definierar den så är det en av våra vanligaste känslor och trots att den kan vara direkt obehaglig så kan den också leda till något gott. I veckans program diskuterar vi vilken nytta känslan av att vara uttråkad egentligen har.”

Wisdom-2-Europe-Rohan-Gunatillake-slides-v2.0033

Spaningen kring detta beteende kommer att fortsätta, men redan nu kan du ta första stegen till att köra en digital detox. Det kommer ge dig många nya insikter och framför allt kommer du snabbt märka hur beroende du eventuellt är ifall det känns svårt att vara mobil och skärmfri. För det är inte teknikens fel, utan ditt eget…

Ett första steg är att göra vissa tider fria från smartphones; exempelvis efter arbetstid och under helgerna. Är det väldigt viktigt så kommer folk att ringa dig eller ännu bättre, så kommer du träffa människor på riktigt, och inte bara via sociala medier.

Själv så använder jag mig av en 2G-mobil efter kl 18 på vardagar och under helgerna– helt frånkopplad sociala medier, mail och dylikt. Istället så umgås jag med familj och vänner samt spenderar mycket tid utomhus i naturen, samt läser böcker, skapar konst och lagar mat. På jobbet så kollar jag även min mail två gånger per dag i princip, en gång på morgonen och en gång på eftermiddagen. Det gör mig mer fokuserad och gör att jag pratar mer med kollegor och uppdragsgivare.

Självklart finns det inga regler utan undantag, är man på resande fot och behöver få snabb tillgång till karta, biljetter etc så är det ju bekvämare att använda sin smartphone, annars får man helt enkelt göra som förr i tiden – skriva ut allt på papper!

Här är lite andra tips på hur man snabbt kan förändra sitt beteende under en 7-dagars period:

Måndag: sluta följa individer som inte är dina riktiga vänner, avregistrera oönskade e-postlistor, ta bort program och appar som du inte använder.
Tisdag: Stäng av dina push – meddelanden och notifikationer.
Onsdag: När du vaknar, motstå frestelsen att titta på telefonen.
Torsdag: Sätt upp en laddningsstation utanför sovrummet och titta inte på telefonen en timme innan läggdags.
Fredag: Gå ut och ät middag, gå på bio eller fika – lämna telefonen hemma.
Lördag: Undvik helt att titta på sociala medier och skicka meddelanden.
Söndag: Stäng av telefonen helt under dagen.

Du kanske gillar