Sångerskan Linda Sundblad tar i allt vad hon kan under träningen. Foto: Pavel Maira

Linda Sundblad i hårdträning för ett sunt liv

Inspiration & Motivation, Intervju, Rawness, Träning "Jag har bekanta som bara köttar den där bubbelrumpan och så är det inget annat som är tränat. Jag tänker tvärtom, rumpan kommer med allt annat!" - Läs den svettiga intervjun med sångerskan Linda Sundblad.

Sångerskan och programledaren Linda Sundblad tar sin hälsa och träning på allvar och har gjort det sedan hon som ung tonåring tävlade i löpning, men har också under sin karriär valt bort det klassiska rock’n’roll-livet till förmån för yoga och styrketräning. Även om som hon säger själv, kallar sig för ”vintant”.

Rawness egen Roland-Philippe Kretzschmar träffade Linda en eftermiddag när hon tränade med sin PT Roman Livaja, en niofaldig SM-mästare i Taekwando som driver egen träningsverksamhet, för att prata lite sin syn på träning och hälsa och varför sundhet är hennes motto.

Linda Sundblad andas ut under träningen hos Roman. Foto: Pavel Maira

Linda Sundblad andas ut under träningen hos Roman. Foto: Pavel Maira

Träningspasset som Linda körde bestod av två delar; dels fokuserade övningar för att öka styrkan och smidigheten, samt en avslutande del med boxning och sparring. Det märktes att Linda har stenkoll på vad hon kan prestera samtidigt som Roman hela tiden pushade henne att ta det där lilla extra steget. Att anstränga sig ännu lite mer, för att pusha sina egna gränser och nå det. där. resultatet. som vi alla eftersträvar med vår träning.

När vi ansluter har Linda redan kört igång och vi ser henne liggandes på marken i en övning för att träna rumpmusklerna. Vi frågar henne givetvis hur viktigt det är att träna rumpan.

– Jag har bekanta som bara köttar den där bubbelrumpan och så är det inget annat som är tränat. Jag tänker tvärtom, rumpan kommer med allt annat!

Du gör mycket yoga också, eller hur?

– Jag skulle säga att yoga är precis allt, men den är inget för mig om jag inte har det där andra, som styrketräning eller pass med min PT. Att bara köra yoga är bra för sinnet och kroppen, men jag är redan ganska slank sen innan och då är det ganska svårt att bygga muskler.

Men mediterar du utan att göra yoga?

– Gud ja, min yogafröken (skratt!) Jenny på Altromondo säger alltid ”att i salen praktiserar vi yoga, men det är utanför som vi gör det på riktigt”. Och det handlar inte alltid om att jag ska köra yoga-poser i möten, men när jag tränar yoga kan jag ibland undra varför jag håller på det jag göra, står i konstiga poser i fem minuter. Men sen när jag kommer ut i verkliga livet så märker jag skillnaden.

Linda Sundblad visar oss lite yoga-övningar och tar stöd av hennes PT Roman. Foto: Pavel Maira

Linda Sundblad visar oss lite yoga-övningar och tar stöd av hennes PT Roman. Foto: Pavel Maira

Jag håller helt med, jag håller inte på så mycket med yoga, men mediterar regelbundet och det bidrar till att jag får ett lugn som hjälper mig i alla situationer i livet, jag kan meditera och hålla på med mindfulness var jag än befinner mig i princip.

– Exakt, håller helt med. Jag använder mig ganska mycket av ljusmeditation, jag visualiserar att jag är en färg för att hitta en sinnesstämning. Det kan låta lite flummigt kanske!

Nej inte alls, men vilken färg känner du dig oftast som?

– Mest violett faktiskt. Sen brukar jag också göra en meditation innan jag somnar där jag går igenom hela kroppen i en så kallad scanning, men där jag även fokuserar på skelettet eller själen då jag tänker på allt utom min kropp. Jag har en 20 min guidad meditation min på mobil, oftast har jag hunnit somna innan jag är igenom hela kroppen.

Linda kämpar vidare med sin PT och fortsätter med ett slags rumplyft med extra vikt. Hon är stenfokuserad och det märks att hon är vältränad van, för än ser jag inte svetten lacka. Eller kanske det är för att jag och fotografen är på plats som Linda inte tar i allt vad hon kan.

– Jag har aldrig gjort squats och sånt, men gör mycket andra benövningar. Men som en tidigare PT sa till mig, ”bara för en övning funkar bra på en person är det inte säkert att den funkar på dig. Alla är vi ihopskruvade på olika sätt”.

Löptränar du nåt?

– När jag var i 12-årsåldern så tävlade jag på lite längre distanser 5-8 km, det var innan jag kom på att jag kunde sjunga. Det var det enda jag hade naturligt i mig, att jag orkade länge, men sen när jag blev äldre så försvann intresset.

Var det efter att du började sjunga på riktigt så att säga som du började träna igen, för att det skulle hjälpa dig att bli en bättre sångerska?

– Ja, när jag var 19-20 år så sa min sångpedagog att jag behövde träna mina lungor mer och då började jag springa igen. Men jag springer nästan aldrig ute, jag är en riktig treadmill-tjej.

Intressant, berätta mer!

– Jag vill kunna fokusera, dessutom så får jag minnen av hur jobbigt det var att löpträna ute som jag gjorde när jag var yngre, men när jag är ute i naturen nu så vill jag bara känna och ta in, inte anstränga mig. Så när jag är på springbandet så har jag min musik, jag har min backe när jag vill, kan sakta ned eller speeda upp precis om som jag känner för det. Men det är klart, när jag reser så kan jag sticka ut och springa 25-30 minuter för det blir enklast så.

Linda Sundblad tränar core, rygg och armar. Foto: Pavel Maira

Linda Sundblad tränar core, rygg och armar. Foto: Pavel Maira

Vad har du med dig när du är ute och reser?

– Alltid träningskläder och springskor. Men även om jag är i LA så går jag till ett gym, jag vet, det kanske låter jättekonstigt för jag vet ju att det är många som inte gillar gym. Men jag tycker om tanken på att jag går dit och skulpterar min kropp.

Visualiserar du någon särskild kropp när du tränar?

– Nä, jag har inte riktigt det. Det enda jag vill är att vara frisk, ha bra hållning och må bra. Men sen är allt det andra ett plus.

Linda arbetar vidare med sin träning och Roman berättar lite kort om träningen med Linda. De har arbetat veckovis i ett halvår och det är nu som det börjar ge resultat. Linda har enligt Roman ”grym genetik” så hon har en bra grund att arbeta utifrån. Det märks att de båda trivs i att arbeta tillsammans, Linda är mycket fokuserad och som hon säger själv ”jag har tagit min träning till nästa steg”, liksom Roman har en klienter som tar träningen på allvar.

Hur bra är du på att stretcha?

– Det är inte vårt främsta fokus när jag är hos Roman utan då är det mer mobilitet och styrka, men jag är alltid kvar en stund efter våra pass och mjukar upp kroppen lite och stannar kvar i poser. Samtidigt så gör jag ju mycket yoga, så jag kanske inte behöver stretcha lika mycket som någon annan.

Roman flikar in att de brukar lägga in olika stretchövningar mellan passen, så det är aktiv vila och hela tiden håller kroppen i rörelse.

Linda Sundblad stretchar. Foto: Pavel Maira

Linda Sundblad stretchar. Foto: Pavel Maira

Men Linda, vilken är din hatövning?

– När vi använder cykeln (pekar bakom Roman), då ska jag cykla 15 kalorier så fort jag kan. För det första vet jag inte ens hur man räknar kalorier i mat eller träning så jag blir alltid provocerad av att köra den. Det tar kanske 1 minut, men är skitjobbigt. Det finns andra övningar som är jobbiga, men man gör ju dem bara så inget som jag tänker särskilt mycket på.

Favoriten då?

– Har faktiskt ingen särskild, utan jag gillar alla övningar (skratt!).

Har du någon särskild morgonrutin?

– Alltså, jag är verkligen ingen morgonmänniska, utan en sovgris, men det jag gör några gånger i veckan är att jag värmer upp min röst. Då stretchar jag lungorna fram, bak och sidorna och när jag släpper så blåser jag ut sssshhhh (Linda demonstrerar) för att ”väcka” sångmuskeln.

Så du gillar inte att träna på morgonen?

– Jo, yoga kl 7 på morgonen är helt ok, men ingen annan träning.

Du har ju en fördel i att du i princip kan styra dina egna tider och träna när du vill.

– Ja, jag vet, jag är tacksam och ödmjuk över det. Hade jag haft ett kontorsjobb där man är fast på kontoret till sent på eftermiddagen och blir trött så hade jag säkert behöva träna sex på morgonen – jag är skitimponerad av människor som gör det!

Linda Sundblad har alltid nära till ett leende. Foto: Pavel Maira

Linda Sundblad har alltid nära till ett leende. Foto: Pavel Maira

Berätta lite om dina kostvanor, jag gissar att du äter rätt bra!

– Det stämmer, jag är vegetarian för det första och det blev jag för arton år sen, när det var mycket propaganda i media kring kötthanteringen, galna ko-sjukan osv. Det kändes så fel att äta djur. Men jag unnar mig faktiskt fisk ibland.

Hur tänker du då?

– Vet inte men jag tycker det är gott ibland och försäkrar mig alltid om dess ursprung så jag i största möjliga mån vet vad jag får.

Under alla år som jag stött på Linda har det varit på premiärer, fester eller andra sociala sammanhang som krogen. Det som slagit mig är dels att hon alltid har haft så nära till skratt hela tiden, men också att hon alltid upplevts som så otroligt ”ren”. Men hur det egentligen med cigg och alkohol, musikvärlden kan ju vara rätt stökig?

– Absolut, det var ju en av anledningarna till att mitt tidigare band Lambretta bröt upp, man kan spela bas eller trummor när man är bakfull, men inte sjunga.

– Men jag unnar mig en cigg ibland… men så här ser jag på det. Min kropp är ett tempel och i tempel smutsar man ju inte ned, men även i tempel så finns det papperskorgar och dem måste man använda.

Allright…

– Jag är också lite av en vintant, men jag har aldrig druckit mycket när jag jobbar – jag dricker exempelvis aldrig när jag spelar så klart. Jag uppskattar gott vin, men är inte så förtjust i berusning. Det är som en krydda i mitt liv. Men som igår kväll, då var jag på en fest, drack två glas vin och blev lite tipsy på det och stannade upp då jag visste att jag skulle träna dagen efter.

Linda Sundblad har en sund syn på sin kropp. Foto: Pavel Maira

Linda Sundblad har en sund syn på sin kropp. Foto: Pavel Maira

Så du har balans i livet?

– Absolut, det är jätteviktigt. Mitt träningsmotto är sundhet, sundhet, sundhet. Inte träna för att det är trendigt eller att jag ska bli fit, utan för att jag ska må bra. Men jag måste faktiskt tipsa om att unna sig en bra PT. Visst det är dyrt, man kanske inte har tid osv, men man kan göra det en gång i månaden och skita i två utekvällar. Dessutom så tränar man bättre och minskar risken för att skada sig.

Jag passar på att fråga Roman vilket det är vanligaste misstaget folk gör med en PT ”Många ser PTn som en instruktör, inte en tränare. En tränare vet hur du mår och hur du ska prestera. Jag kan läsa av Linda, det tar en halv minut under uppvärmningen så vet jag hur hon är mentalt och hur resten av träningspasset kommer bli. Har du inte ekonomi för en PT regelbundet så skulle jag ta ett pass en gång i månaden och se det som en utbildning och inte träning. Sen skulle jag försöka hitta de här mindre gymmen eller Bosön där du har massa gamla gubbar som kan allt om träning. De här tvåveckorsutbildningarna som många PTs på de större gymkedjorna har är inget att ha.”

Du kanske gillar