Gabriella Picano

Så behåller du motivationen

Jag träffar många som vill komma igång med träningen; vissa efter ett uppehåll, andra efter en skada och några för första gången. Motivationen är ofta stark i början vilket är bra eftersom den är en viktig faktor för att lyckas med träningen. Men det är lätt hänt att motivationen börjar tryta efter ett tag; den överskuggas av vardagsbestyr och annat som tar vårt fokus och vår energi.

Så hur ska du göra för att behålla träningsmotivationen? Här kommer några förslag:

Siktet på målet
Varför gör du det? Kom tillbaka till ditt syfte, anledningen till att du startade. Har du ett lopp du ska springa i vår? Vill du lyfta en viss vikt? Har du en smärta du vill träna bort en gång för alla? Kom ihåg ditt mål och varför du satte upp det. Började du med en träningsform eller ett upplägg för att en kompis eller någon annan ville det? Då kanske det är dags att omformulera ditt mål, till ett eget.

Sänk kraven
Varje pass är inte det perfekta träningspasset. Ibland har du en sämre dagsform, ibland är energin lägre. Var inte för hård mot dig själv utan räkna all rörelse som blir av och se till helheten.

Hitta dina hjälpmedel
Kanske är det ett poddcast-avsnitt, ett par nya träningstights, den där dyra pulsklockan eller en kompis som gör att träningen faktiskt blir av. Hitta dina nycklar och satsa stenhårt på dem.

Hälsofördelarna
Sist men garanterat inte minst: du vet att det är bra för dig att träna. Finns det inget annat som motiverar dig så tänk på investeringen du gör för din hälsa; dina muskler, leder, lungor, hjärta, hjärna… Behöver jag fortsätta?

Lycka till!

Du kanske gillar