Karin Rahm

Din guide till träningslycka

Om du är redo för att starta ditt nya hälsosamma jag är träning ett absolut måste. Men när jobb, familj, hem och kompisar ska få plats i kalendern kan det ibland kännas svårt att få utrymme till träning. Kanske tänker du att nästa vecka, ja, då kommer jag ha mer tid över, då ska jag sticka iväg till gymmet?

För att vara helt uppriktig så hjälper träningen dig att bli både lyckligare, mindre stressad och mer produktiv på alla områden. Skjut inte upp ditt hälsosamma liv en enda dag till! Lär dig istället hur du, oavsett hur upptagen du är, finner utrymme för gymmet.

Sätt upp realistiska mål

Vill du börja träna för att gå ner rejält i vikt kommer det krävas mer än om du bara vill underhålla din kropp. Experter rekommenderar 50-60 minuters träning sex dagar i veckan om du vill gå ner i vikt, vill du bara upprätthålla din hälsa ligger samma tid på 150 minuter i veckan. Och två och en halv timma på 7 dagar kan faktiskt alla få till.

Boka in din träning

Även med de bästa avsikterna är det lätt att hoppa över träningen, välja andra roligare aktiviteter, och sedan vakna upp på lördag morgon och inse att du inte har tränat en enda gånghela veckan! Se ditt träningsschema som att det var viktiga affärsmöten, de går bara inte att avboka. Ge dig själv några minuter varje söndag kväll då du schemalägger kommande veckas träningspass och skriv in dem i din kalender. Det här är viktiga möten som du bokar med din hälsa! Se till så att det finns en sund balans av arbete, träning och umgänge med vänner och familj.

Träna socialt

Är du orolig för att du inte ska hinna träffa tjejkompisarna? Inga problem! Involvera dem i ditt nya hälsosamma liv. Den traditionella AW:n med vin och öl byter du ut mot en timme på gymmet eller en powerwalk med bästa väninnan.

Skynda långsamt

När du börjar träna kan det kännas så kul att du vill träna varje dag eller kanske till och med flera gånger varje dag. Men i början är det faktiskt bäst att skynda långsamt, kör du för hårt blir det bara att du tröttnar eller skadar dig. Även om du känner för att ta ett extra träningspass kan det vara bra att hålla sig till sitt träningsschema, när du fått mer styrka och uthållighet kan du öka på med fler träningspass.

Lite är bättre än inget

Det kommer komma tillfällen då du måste vara lite flexibel. Kanske hinner du inte träna en timme som du tänkt men 10 eller 20 minuter är bättre än inget, bara för att behålla rutinen. Testa till exempel de här övningarna som funkar perfekt att göra hemma i sovrummet.

//English

If you are ready to start your new healthy life, training is a must. But when work, family, house and friends need to fit in your agenda, it can sometimes feel hard to find time to exercise. Perhaps you’re thinking that next week, when I have more time, then I’ll run off to the gym?

To be completely honest the training will help you to be happier, less stressed and more productive in all areas. Do not put off your healthy life one more day! Instead learn, no matter how busy you are, to find room for your workout.

Set realistic goals

If the reason you want to start exercising is to lose weight it will require more than if you just want to maintain your weight. Experts recommend 50-60 minutes of exercise six days a week if you want to lose weight, if you just want to maintain your health the time is 150 minutes a week. Two and a half hours in seven days, yes, we all have that.

Schedule your training

Even with the best intentions, it is easy to skip your workout, choose other fun activities, and then wake up on Saturday morning and realize that you have not been working out once in this whole week! See your training schedule as important business meetings, they can not be canceled. Give yourself a few minutes every Sunday evening when scheduling next week’s workouts and write them into your calendar. These are important meetings that you book with your health! Make sure there is a healthy balance between work, training and socializing with friends and family.

Train socially

Are you worried that you will not have time to hang out with your girlfriends? No worries! Involve them in your new healthy life. Just replace the traditional wine and beer after work with an one hour at the gym or a power walk with your bestie.

Haste slowly

When you start training, it can feel so good that you want to work out every day or perhaps even several times a day. But in the beginning it is actually best to make haste slowly, if you start too hard, you get tired of it or injured. Even if you feel like working out on your rest day, you may want to stick to your training schedule. When you have more strength you can add on the number of days you´re working out.

A little is better than nothing

There will be occasions when you need to be a little flexible. Maybe you do not have time to work out an hour as you thought but 10 or 20 minutes is better than nothing, just to keep your routine. For example, try these exercises that work perfectly to do at home in your bedroom.

 

Du kanske gillar