Gabriella Picano

Foto: Sofia Kallner

Den svaga länken: händer

Jag får ofta frågor av mina pt-kunder kring händer eftersom det många gånger är händerna som begränsar oss i en styrkeövning, för att de är svagare i relation till resten av kroppen. Första gången jag själv gjorde lite tyngre marklyft ville jag gråta för att jag hade sådan kramp i händerna, medan det kändes som att benen och ryggen hade kunnat orka mer vikt.

Det är tråkigt om det ska vara greppstyrkan som håller dig borta från ditt personliga rekord i en viss övning. Dessutom kan en bra greppstyrka vara hyfsat användbar i vardagen, till exempel när vi ska bära tunga matkassar. Så vad ska vi göra för att eliminera denna svaga länk? Träna greppstyrkan!

Här kommer några tips:

Farmer’s Walk med kettlebells (med eller utan handduk)
Håll två tunga vikter, exempelvis kettlebells, i varje hand och gå en rak sträcka med bibehållen stark bål och rak hållning. För lite extra utmaning, linda ett par små handdukar runt handtagen och bär i dem.

Häng
Häng i en chinsstång eller liknande, antingen med raka armar, eller som att du gör en halv chin och drar dig upp en bit och hänger kvar. Tungt men effektivt!

Träna inte med handskar
Du kommer få lite mer ont i början och lite valkar, men du kommer ha lättare att bygga upp greppstyrkan än om du kör med handskar. Blir du svettig om händerna och glider på stången kan magnesium i pulverform eller flytande vara ett alternativ.

IMG_2604

Och vill du bli starkare för att kunna lyfta lite tyngre vikter, ja då kommer du behöva vinka hejdå till de mjuka, graciösa kontorsfingrarna och välkomna valkarna =)

 

Lycka till!

Du kanske gillar