Gabriella Picano

Blir du sjuk när du börjar träna? Håll dig frisk med dessa tips!

Det kan vara otroligt störande, när man äntligen kommit in i någon form av träningsrutin, att komma av sig för att man blir sjuk gång på gång. Vissa perioder är influensorna och förkylningsvirusen mer envisa än andra, men det finns några grundregler du kan följa:

Är du sjuk eller är du seg?
Ibland känner vi oss lite hängiga eller krassliga, men det behöver inte alltid betyda att vi inte kan träna. Ibland kan det vara träningspasset som hjälper att ge oss ny energi och få bort tröttheten. Varje pass behöver såklart inte vara stenhårt; känner du inte att dagsformen är den bästa kan du köra ett lugnare pass, allt är bättre än inget. Däremot, om du faktiskt känner dig sjuk kan vila vara det din kropp behöver. Jag brukar dra gränsen vid ont i halsen, då är det bäst att undvika att träna helt.

Tvätta händerna
Bakterier stormtrivs på gym och de blandas lätt när man tar med svettiga händer på olika maskiner och vikter. Var noga med att tvätta händerna efter träningen. Se också till att duscha och ta på dig torra kläder så fort som möjligt så du inte blir kall.

Fyll på efteråt
Eftersom du tekniskt sett bryter ner din kropp när du tränar så är ditt immunförsvar lätt försvagat och ditt behov av energi stort precis efter du tränat. Se till att äta ordentligt efter träningen så att kroppen kan återhämta sig och du får ut något av ditt pass. Satsa på näringsrik mat med mycket frukt och grönt.

Vila
Vila ordentligt mellan passen, det är också väldigt viktigt för din återhämtning. Om du tränar fler dagar i veckan, planera din träning så att du kanske vilar vissa muskelgrupper och tränar andra på olika dagar.

Lycka till!

Du kanske gillar