Karin Rahm

8 tips för en stressfri morgon

Förberedelser och planering är en bra genväg till en god morgon.

Förberedelser och planering är en bra genväg till en god morgon.

Vi har väl alla någon gång börjat morgonen med att stressa och springa med andan i halsen till bussen? En stressig morgon brukar dessutom sätta spår resten av dagen. Själv har jag börjat organisera för att få en lugn start på dagen. Dessutom har jag upptäckt att morgontimmarna är de timmar på dygnet då jag känner mig mest produktiv. Kanske är du också en morgonmänniska fast du inte ännu kommit underfund med det?

Här kommer mina bästa tips för att starta morgonen på bästa sätt och känna dig gladare och mer energifylld under resten av dagen:

Börja med en paus

Tidigare var det första jag gjorde när jag vaknade på morgonen att titta igenom mina sociala medier (läs mer om mina sociala kanaler HÄR snapchat: karinrahm) och mina mail. Kanske låter jätteproduktivt men det fick mig att känna mig distraherad. Nu försöker jag alltid att ligga kvar i sängen några minuter efter att jag vaknat och meditera eller bara tänka på allt jag är tacksam över. Det ger mig en positiv start på dagen.

Förbered dagen innan

När man inte bara ska göra sig själv iordning inför jobbet utan även få sitt barn redo för skolan kan morgonen kännas hektisk, minst sagt. Genom att förbereda det jag kan kvällen innan, som att välja kläder till mig själv och till min dotter, packa träningsväskan och läxböckerna eller vad det nu må vara spar jag massor av tid och slipper bråk och kaos på morgonen. Dessutom försöker jag göra en to do-lista för nästkommande dag så jag är väl förberedd på vad som krävs av mig.

Låtsas vara pigg

Jag fattar, när klockan ringer och du känner dig mer död än levande, då är man ingen morgonmänniska. Men det är nu det är dags att låtsas, känn inte efter så mycket och res på dig. Le mot dig själv i badrumsspegeln, för du vet väl att ditt leende skickar en signal till hjärnan om att du är lycklig. Och när du är lycklig producerar kroppen lyckohormonet endorfin. Forskning har visat att bara genom att härma olika känslouttryck svarar kroppen fysiologiskt som om man verkligen har känslan man imiterar.

Drick vatten

Efter en (förhoppningsvis) lång natts sömn behöver vi fylla på med vatten. Jag startar alltid min dag med ett stort glas vatten innan jag äter frukost eller dricker mitt morgonkaffe.

Läs också ”Gör ditt eget detoxvatten” HÄR

Träna

Jag älskar att träna på morgonen och springer till exempel gärna bredvid min dotter när hon cyklar till skolan. Förutom att träningen får endorfinerna att börja spruta så är det också skönt att checka av träningen från min ”att göra”-lista.

Skynda inte

Jag går alltid upp lite extra tidigt de dagar jag har tidiga morgonmöten. Jag fullkomligen avskyr att svälja frukosten på väg till bussen. Jag vill i lugn och ro lägga min make-up och äta min frukost och även hinna med oförutsedda fighter med dottern. Att skynda hör inte morgonen till, av den ska vi njuta.

Var kärleksfull

Att skicka ett sms med önskan om en fin dag till bästa vännen är ett bra sätt att starta dagen kärleksfullt. För mig är det viktigt att jag får krama om min dotter ordentligt och berätta hur mycket jag älskar henne innan vi skiljs åt för dagen. Det får mig att känna mig varm i hjärtat och antagligen börjar min dotter också sin dag med att känna sig högt älskad.

Var sann mot dig själv

Kanske känns morgonen extra tung för att du inte trivs med det jobb du är på väg till? Om du verkligen känner att du vantrivs med det du gör om dagarna så gör något åt saken istället för att gå och tro att du inte förtjänar bättre. Som man brukar säga: If you can dream it, you can do it.

I rather have a stress free morning.

I rather have a stress free morning.

//8 tips for a stress free morning

Haven´t we all at some point started the morning with stress, running breathlessly to the bus? A busy morning usually sets intentions for the rest of the day. I myself have started to be more organized just to have a quiet start to the day. In addition, I discovered that the morning hours are the hours of the day when I feel most productive and inspired. Maybe you are also a morning person but you’ve not yet come to grips with it?

Here are my top tips to start the morning in the best way and feel happier and more energetic during the whole day:

Start with a break

Earlier, the first thing I did when I woke up in the morning was to scroll through my social media (read more about my social medias HERE snapchat: karinrahm) and my email. Might sound productive but it made me feel distracted. Now I always try to stay in bed a few minutes after I woke up and meditate or just think of all the things I am grateful for. It gives me a positive start to the day.

Prepare the day before

When you should not just make yourself prepared for work, but also get your child ready for school the morning can feel quite hectic, to say the least. By preparing what I can the night before, such to choose clothes for myself and my daughter, pack my gym bag or her homework or whatever it may be, I save lots of time and avoid trouble and chaos in the morning. Also, I try to make a to do list for the next day so I am well prepared for what is required of me.

Pretend to be alert

I understand, when the alarm rings and you feel more dead than alive, then you are definitely not a morning person. But now is the time to pretend, raise and shine! Smile at yourself in the bathroom mirror, because your smile sends a signal to your brain that you are happy. And when you are happy, your body produces endorphins. Research has shown that just by mimicking different emotions the body responds physiologically as if you had that feeling you imitated.

Drink water

After a (hopefully) long night’s sleep, we need to fill up with water. I always start my day with a large glass of water before I eat breakfast or drink my morning coffee.

Also read ”Make your own detox water” HERE

Workout

I love to train in the morning, for example, I run next to my daughter when she bikes to school. Not only does the workout gets the endorphins pumping, but I can also check the training from my ”to do” list.

Do not rush

I always wake up a little extra early on the days I have early morning meetings because I hate swallowing my breakfast on the way to the bus. I want to quietly put my make-up and eat my breakfast (and also have time for an unforeseen fight with the daughter, haha!) Rushing does not belong to the morning it´s the time for joy.

Be loving

To send a text message with a wish of a nice day to your best friend is a great way to start the day lovingly. For me it’s important that I get to hug my daughter and tell her how much I love her before we separated for the day. It makes me feel warmth and probably my daughter also start her day feeling loved.

Be true to yourself

Perhaps the mornings feel extra heavy because you are not happy with the job you are heading to? If you really feel that you are unhappy with what you for a living, do something about it instead of thinking that you do not deserve better. As they say: If you can dream it, you can do it.

Du kanske gillar