Derya Aktas

Ölandäventyr: Cykla norra till mellersta Öland

Detta Ölandäventyr är verkligen en av de roligaste campingresorna jag varit på. Det är verkligen så enkelt att uppleva nära äventyr nära i Sverige och det behöver inte kosta mycket alls. Jag åkte till Öland för ett par sommrar sen, men enbart för att campa och besöka Böda Sand, men impulsivt nog blev det mycket mer än så. Såhär såg mina 5 dagar ut:

Dag 1: Tog en 8h bussfärd Stockholm-Öland och därefter buss till öns nordligaste punkt Byxelkrok. Stannade hos bekanta som säsongade och satte upp tältet utanför deras husbil, smidigt nog. På eftermiddagen besökte vi den kända fyren Långe Erik på den norra udden.

Dag 2-3: Dagen efter hade vi kräftskiva i det disigaste vädret jag någonsin upplevt, så då tänkte vi att det var dags att gå vidare mot Böda Sand. Vädret var på vår sida i 2 dagar, och därefter blev det mulet.

Dag 3-4: Vi tog ett impulsivt beslut att hyra cyklar och kärra för våra väskor från Byxelkrok Cykeluthyrning och cykla den västra kustleden från norra till mellersta Öland. Vi trodde aldrig att vi skulle hinna till vårt mål under en dag, men 8 mil på cykel går snabbare än man tror. Det var en av de roligaste sakerna jag gjort i Sverige. Jag har aldrig varit cykeltjejen och jag trodde inte jag skulle orka så mycket som jag gjorde, men det är bara ett tecken på att man klarar av mer än man tror! Det var många grusvägar och uppförsbackar. Men 5 timmar och 8 mil senare så var vid gränsen till Alvaret vid mellersta Öland.

Dag 5: Vi valde att inte fortsätta då det inte fanns några vattenpumpar eller kiosker för vatten, sen så är hela Alvaret torrt och inte så mycket att se på. Det skulle heller inte vara enkelt att sätta upp tält i sån mark med det tältet vi hade med oss. Så vi övernattade. Dagen därefter cyklade vi 8 mil tillbaka till Byxelkrok och lämnade tillbaka cyklarna. Billigt och bra! Kärran kom också till bra använding som ni ser på bilderna. Såhär såg det ut!

Vackra kust. Här stannade vi hade hade lite nudlar till lunch.

Den här slingan var vackrast. Strax därefter kunde man se lite av de Öländska raukarna nedanför klippsatsen.

Innan vi lyckades ta oss förbi den här biten var vi tvugna att vänta på alla dessa kossor att flytta sir ur vägen. Det tog ett litet tag, men lite kul när man cyklar fram och förväntar sig att vägen är fri. No, busy busy.

Vi turades om att cykla med kärran. Inte enkelt vid grusiga uppförsbackar. Här tog vi paus för att justera kärran.

Utsikten från Långe Erik, beläget på öns norra udde.

Bra dag på stranden på Böda Sand. Vi gick bort från folkmassan och tog en massa hoppbilder vid stranden :)

Som ni ser på det torra gräset så märker ni att vi är vid gränsen till Alvaret, mellersta Öland. Bakom tältet var det en massa kor som betade. Helt naturligt :)

Allt du behöver för denna resa är kontanter, en karta, campingutrustning och tidtabell för bussar :) Enkelt och kul!