Bang's Blogg

Bombsäkert – Vi har testat elcyklarnas elcykel från Stealth Electric Bikes Sweden

Vi fick möjlighet att testa två modeller från Stealth Electric Bikes Sweden. Nämligen B-52 Bomber och F-37 Fighter. Det finns även en tredje modell i sortimentet – B52 Hurricane men den fick stanna hemma.

När man läser om dessa maskiner så blev min känsla lite att det är en elcykel modell kralligare. Visst, grova däck, fet ram och dubbelkronad framgaffel. Inget är speciellt nytt och jag visste på ett ungefär vad jag hade att vänta – trodde jag.

I ett soldränkt Västerhaninge i närheten av crossgropen mötte vi upp personerna bakom Stealth electric bike Sweden. Med sig hade de B-52 Bomber och den lite mindre kralliga F-37 Fighter. Solen sken och fåglarna kvittrade så fint. En perfekt dag att testa bikes helt enkelt!

Som barn på julafton slängde jag mig upp på den ena cykeln efter vi hade pratat siffror, geometri, hjulstorlek osv. Det där med hjulstorlek får vi återkomma till.

B-52 BOMBER och F-37 FIGHTER har testats! Foto: Fredrikrollman.com

B-52 BOMBER och F-37 FIGHTER har testats! Foto: Fredrikrollman.com

B-52 Bomber, stealth electric bikes sweden

B-52 BOMBER. Större, starkare och dyrare. Cirkapris: 109.200sek. Foto: Fredrikrollman.com

B-52 BOMBER stealth electric bikes sweden

B-52 Bomber är utrustad med en 9-växlad sekventiell växellåda av högsta kvalitet, som kombinerar pedalkraften med den elektriska driften. Den har även gott med slaglängd för den som gillar feta drops och stökig terräng

Först ut att testast blev B-52 Bomber. En riktig rolig maskin med gott om kraft för att få smilbanden att tänjas. Den något tunga maskinen beror dels på konstruktionen men placeringen av tunga delar är försatta till den bakre delen av cykeln vilken ger en baktung känsla och ett lätt framparti. När blev det lite väl stökigt uppför kunde framhjulet sticka iväg lite men det var egentligen inget större problem efter en stund bakom styret. Hjulstorleken stannar på 24″ både fram och bak och testcykeln var utrustad med 3″ breda däck med högt lufttryck. Efter en bra tid av åkning var längtan efter lägre lufttryck påtaglig och ett mer mönstrat bakdäck stor. Av förståeliga skäl förstod vi varför lufttrycket var så högt men det påverkade ganska mycket av åkkänslan tyvärr.

B-52 Bomber levererade stort både vid knixigare partier såväl som uppför och utför. Den stora nackdelen var nog vikten som tog bort lite av åkkänslan.

B-52 Bomber konfigureras efter önskemål och priset blir också därefter. Ett riktpris är runt 109.200sek och den grundlevereras med en en maxeffekt på 250W (strypt). Snabb uppladdning av batteriet och ju mer du trampar ju längre räcker batteriet. Pedal on!

Motoreffekt Watt: 250W/4500W*
Motor typ: BLDC-Motor
Batterikapacitet: 1,5kWh
Batteri: LiFePO4
Laddningstid: 2 timmar 110-230V
Topphastighet standard: 25km/h
Topphastighet vid competition-mode: 80km/h
Räckvidd: Upp till 80km
Driftsljud vid 50km/h: 65dB
Slaglängd, framgaffel. (standard) 180mm
Slaglängd, framgaffel. (uppgraderad) 200mm
Motorbroms (standard) med elektrisk bromsknapp på styret.
Hydrauliska skivbromsar: (standard) Magura MT5
Hydrauliska skivbromsar: (uppgraderad) Magura MT7

B-52 Bomber | Stealth electric bikes sweden
P
ris: 109.200 sek

F-37 Fighter, stealth electric bikes sweden

Den något lättare F-37 Fighter blev testfavorit. Foto: Fredrikrollman.com

Den andra maskinen som vi testade heter F-37 Fighter och är en lite mindre krallig modell. Med en vikt på endast 34kg märkte vi stor skillnad på dessa två modeller. Den något svagare motor gjorde sig visserligen påmind när det blev riktigt brant men överlag hittade vi känslan och flytet snabbare med F-37 Fighter. Med sin lättare vikt och bättre fördelning av tyngd upplevde vi den mer lekfull och förlåtande. Att trampa uppför har aldrig varit så lätt som med denna.

Något som vi gillade skarpt var motorbromsen. Med en enkel knapptryckning kunde vi motorbromsa oss ner för vissa backar och på så sätt också spara energi och boosta batteriet. Att köra F-37 Fighter är förbaskat kul och efter några timmar i sadeln började det kännas i armar och ben. Trots att det är en elcykel så trampar man faktiskt på och även om man kanske inte direkt känner av extravikten vid åkningen så gör benen det dagen efter. Jag lovar!

Hjulstorleken då? Jo, det sitter 24″ hjul på både B-52 Bomber och F-37 Fighter. Större behövs helt enkelt inte. Det går relativt enkelt att hitta bra 24″ däck på marknaden och även med 3″ på testcyklarna fanns det utrymme för bredare om man önskar.

F-37 Fighter blev våran favorit av dessa två och det är också den lättaste av tre modeller.

Topphastighet standard 25km/h.
Topphastighet vid competition-mode 60km/h.
Räckvidd: Upp till 50km
Driftsljud: Vid 50km/h 65 dB
Motoreffekt Watt: 250W/3700W*
Motor typ: BLDC-Motor
Batterikapacitet: 1,0kWh
Batteri: LiFePO4
Laddningstid: 2 timmar 110-230V

F-37 Fighter | Stealth electric bikes Sweden
Pris: 96.200 sek

Test stealth electric bikes sweden F-37 Fighter

Det är alltid roligt att cykla utför! Även när cykeln väger drygt 30kg. Foto: Fredrikrollman.com

Stealth f-37 fighter, test

F-37 Fighter har ett rejält chassi, display med batterinivå och självklart en startnyckel.

Stealth electric bikes F-37 Fighter

F-37 Fighter drivs av en elektrisk motor monterad på bakhjulet. Kombinerat med ett litiumbatteri som styrs av ett avancerat batterihanteringssystem vilket garanterar maximal räckvidd, effekt och hållbarhet. Med regenereringsfunktionen som är placerad på styret, motorbromsar du och återvinner energin till batteriet för längre räckvidd. Kraften förstärks av din egna pedaldrift genom en navväxel. Breda 3″ däck på 24″ hjul. Större behövs inte.

Stealth electric bike f-37 fighter

Kul på hjul! F-37 Fighter hårdtestas i förorten.

 

Kategori
Du kanske gillar