Vicky Flod

Annons

Yoga – bota migrän, sömnproblem, högt och lågt blodtryck med kamelen

Kamelen (Camel pose)

Effektivitet

Stretchar hela framsidan av kroppen
Stretchar djupa höftböjarna
Stimulerar magens inre organ
Stärker ryggmusklerna

 
Ta till kamelen vid besvär som –

Migrän
Sömnproblem
Skada av nacke eller ländrygg
Högt eller lågt blodtryck

På bilden visar jag tre olika varianter

1. Händerna vid ryggslutet 2. Handflatorna mot varandra 3. Greppa händerna runt vristerna
Du stannar vid den positionen som känns bäst för dig beroende på om du är nybörjare eller olika flexibla.

Gör så här:

Ställ dig på knä, höftbritt isär. Pressa smalbenen och och fotryggen ned mot golvet, rotera insida lår en aning inåt/bakåt.

Lyft höftbenen upp mot taket och rikta svanskotan ned mot golvet, avlasta ländryggen, lyft bröstbenet rakt upp.

Placera händer på ryggslutet, använd händerna till att förlänga ryggraden och svanskotan. Undvik att spänna rumpan för mycket.

Tänk att du vill bredda mellan nyckelbenen och låt skulderbladen gå in mot ryggraden och axlarna dras bakåt.

Som nybörjare kan du stanna här. Vill du fortsätta kan du placera handflatorna mot varandra (bild 2) eller fortsätta till en fulländad kamel (bild 3)

 
För att fortsätta till en fulländad kamel släpper du en hand i taget och placerar den på hälen eller runt vristen. Behåll huvudet neutralt eller släpp ned huvudet mellan axlarna.

IMG_6821IMG_6827IMG_6828

Kategori
Du kanske gillar

LÖPSKOLAN del 4 – Fem övningar som gör dig till en bättre löpare

LÖPSKOLAN del 3 – boosta din löpning! 3 tekniktips från elitlöparen Charlotte Schönbeck

LÖPSKOLAN del 2 – Utrustning

Happiness Challenge, Dag 16 – Sätt upp långsiktiga mål

Jag nyper mig själv i armen!

Annons
Ladda mer innehåll
Hälsa