Karin Rahm

6 övningar som förvandlar din kropp

Vill du bli starkare och kanske få en mer väldefinierad kropp? Eller har du drömt om att kunna klättra upp för det där repet eller vara med i ett obstacle race? Med dessa sex allroundövningar stärker du upp hela kroppen och jag lovar att inom en månad kommer du se riktigt fina resultat.

Gör övningarna två dagar i veckan, börja med fem minuters uppvärmning, t ex en lugn jogg. Gör en övning, spring sedan 400 meter i hög tempo, på med nästa övning och sedan 400 meter löpning osv genom alla sex övningar.

Lägger du sedan till ett långpass, t ex 45-60 minuter löpning i veckan, garanteras att din form förbättras avsevärt inom fyra veckor.

Burpees

Antingen älskar man dem eller så hatar man dem, haha! För er som inte vet hur en burpee går till, gör som följande; Stå med fötterna axelbrett isär. Böj dig ner och placera händerna på marken framför dig. Hoppa bak med fötterna så att du hamnar i en planka. Gör en armhävning. Hoppa fram med fötterna igen och gör sedan ett upphopp, så högt du bara kan. Fortsätt i 30 sekunder.

Army crawl

Ligg på mage. Ta dig framåt med hjälp av armbågarna, knäna, höfterna och tårna. Kravla järnet i 30 sekunder.

Push-up med vikt

Starta i en planka med fötterna på en stol, händerna på marken och armarna raka. Gör armhävningar med armbågarna nära kroppen. Fortsätt i 30 sekunder.

Jämfotahopp

Placera ut fem koner (eller vad du har att tillgå) med ca 30 centimeters avstånd från varandra. Stå med fötterna ihop vid första konen och hoppas sedan från kon till kon. Fortsätt i 30 sekunder.

Kast med stor medicinboll

Stå med fötterna höftbrett isär cirka en meter från en vägg. Vänd din vänstra sida mot väggens, vrid och kasta medicinbollen in i väggen och fånga den på tillbakavägen. Fortsätt i 15 sekunder byt sedan sida och stå med din högra sida vänd mot väggen. Fortsätt även där 15 sekunder.

Step-up

Stå med fötterna höftbrett cirka 30 centimeter framför en stadig stol. Kliv upp med vänster fot och lyft ditt högra knä upp mot bröstet. Gör 15 repetitioner, byt ben och upprepa. Vill du utmanas lite mer? Håll i ett par hantlar under övningen.

//English

Do you want to become stronger and perhaps get a more defined body? Or maybe you have dreamed of being able to climb that rope or participate in an obstacle race? With these six all-round exercises you´ll strengthen the whole body and I promise that within a month you will see really good results.

Do the exercises twice a week, start with five minutes of warm up, such as jogging. Do one exercise, then run 400 meters at a fast pace, go on with the next exercise, then run 400 meters and so on through all six exercises.

If you also add a long distance run, for about 45-60 minutes every week, I guarantee a significant improvement within four weeks.

Burpees

Either you love them or you hate them, haha! For those of you who do not know how to do a Burpee, do as follows; Stand with your feet shoulder-width apart. Crouch and place your hands on the ground in front of you. Jump back with feet so that you get into a plank position. Do a push-up. Jump forward with feet again, and then jump straigh up as high as you can. Continue for 30 seconds.

Army crawl

Lie on your stomach. Move forward with help from your elbows, knees, hips and toes. Give all you´ve got for 30 seconds.

Push-up with weight

Start in a plank position with your feet on a chair, hands on the ground and your arms straight. Do push-ups with your elbows close to your body. Continue for 30 seconds.

Jumps

Place five cones (or what you have available) by about 30 centimeters apart. Stand with feet together at the first cone and jump from cone to cone. Continue for 30 seconds.

Throwing a large medicine ball

Stand with feet hip-width apart about a meter from the wall. Turn your left side towards the wall, twist and throw the medicine ball into the wall and catch it on the way back. Continue for 15 seconds, then switch sides and stand with your right side facing the wall. Continue for 15 seconds.

Step-up

Stand with feet hip-wide, about 30 centimeters in front of a sturdy chair. Step up with left foot and lift your right knee up toward your chest. Do 15 repetitions, switch sides and repeat. Do you want to be challenged? Hold a pair of dumbbells during the exercise.

Kategori
Du kanske gillar
Hälsa