Sophie Odelberg

Annons

Expedition Lofoten!

Jag älskar ju att hitta på saker, fundera och drömma mig bort till nya platser jag vill besöka  eller andra äventyr jag en dag ska åka på. Min ”att göra” lista är lång och helt underbar att gå igenom. Det finns så mycket spännande att göra här i världen! Nu är jag extremt pepp och glad att berätta att jag tillsammans med de här två grymma systrarna, Emelie och Christine, ska segla från Göteborg till Lofoten om två år! På vägen ska vi åka skidor och bräda och allt kommer jag dokumentera i ett eget projekt!

Förra helgen drog vi ut på vår officiellt första segling tillsammans. Det kommer bli många fler för att träna (läs framförallt jag eftersom de andra är en miljon gånger bättre än jag på att segla) men också för att lära känna varandra bättre på havet och få in lite rutin. På resan är jag (som förståeligt) inte i huvudsak med som seglare utan för att dokumentera (läs fota och filma utav bara helskotta). Jag ser fram emot det här extremt mycket.

I helgen seglade vi runt i Stockholms skärgård. Det var fantastiskt väder men tyvärr lite lite vind men haha ja så blir det ibland. Vi åt magisk mat, pratade, skrattade, badade och sov under bar himmel.

Jag kunde som vanligt inte hålla mig från att sitta helt still utan hamnade, efter inte allt för lång tid, högst upp i masten på båten under seglingen. Haha älskar sånt, blir alldeles lycklig. Mina ben var dock inte lika lyckliga dagen efter som vart helg blåslagna då jag offrade lite för att ta mig upp och sedan for som en liten vante, fram och tillbaka, när vågorna fick båten att gunga. Haha, men det var det värt!

Vi mötte även upp en annan segelbåt med Jocke och Niclas (se @sailing_swedes på Instagram) som i höst ska segla jorden runt. Sjukt ballt! Verkligen en otroligt fin båt som vi tog tillfället i akt att leka lite på. Jag hamnade som vanligt i masten efter ett tag…

På kvällen åt vi middag och grillade uppe på en klippa på ön! Det var helt magiskt och slutade med att några av oss valde att stanna och spendera natten där. Vädret visade att det kunde bli en riktigt fin soluppgång så vi satte klockan på 04:00 och höll tummarna. Om det var värt det? Avgör själv, men jag var helt mållös.

Såhär önskar man att man alltid kunde få vakna upp! Vill ni läsa mer om vårt kommande äventyr och följa vår resa så följ vår resa kan ni göra det HÄR och glöm inte följa oss på Instagram där vi heter @expeditionlofoten!