Gabriella Picano

Annons

Tips på tre olika intervaller för löpbandet

Har du kort om tid men vill få ut maximalt av din konditionsträning? Då kan du satsa på högintensiva intervaller, som verkligen får pulsen att jobba och svetten att rinna. Här kommer tre av mina favoriter:

Jag börjar alltid med tio minuter jogg som uppvärmning och avslutar med tio minuter jogg som nedvarvning. Med vila menar jag gång i långsamt tempo, jag gillar inte att stanna helt eller hoppa av löpbandet eftersom jag tycker att det blir lite hackigt, så jag sänker farten och går när det är vila.

1. 30/30 – Superkort och supersnabbt
Spring 30 sekunder allt vad du har, vila i 30 sekunder. Upprepa tio gånger. Tar totalt tio minuter, exklusive uppvärmning och nedvarvning.

2. 60/30 – Utmanaren
Du springer en minut det snabbaste du orkar och vilar i 30 sekunder. Här hinner du precis komma ner lite i puls tills det är dags att maxa igen. Dessa intervaller är lite mer utmanande än 30/30, så jag brukar köra fem i taget. Om du vill kan du vila några minuter och sen upprepa fem gånger till, två eller tre gånger.

3. 30/60 – Perfekt för nybörjaren
Om du inte testat intervaller tidigare är detta en perfekt start! Spring allt vad du kan i 30 sekunder och vila sedan en minut innan det är dags för nästa intervall. Upprepa fem eller tio gånger.

Lycka till!

Kategori
Du kanske gillar

Cheerleading är en av världens mest krävande sporter

Recept: Raw Food Kanelbullar

STHLM Heartbeat – vilket fantastiskt träningsevent!

Fler kvinnor dras till extrema Red Bull Nordenskiöldsloppet

Tre appar som gör vardagen lite smidigare

Annons
Ladda mer innehåll
Hälsa