Bang's Blogg

Annons
Usikt från fålla A - 35km/h eller snabbare. Strax innan starten. Runt 3500 startande enligt speakern. Foto: Bang Engström

Marko Kump vann VELOTHON Stockholm

För första gången på väldigt länge var det åter dags för snabba cyklister att inta Stockholms gator. Velothon kom till stan och med sitt 164km (eller 65km) långa lopp var gator i flera kommunen avstänga till förmån för cyklisterna.

I ett kylslaget och blåsigt Stockholm dagen innan var det dags för nummerlappsutdelningen. Runt 3500 anmälda deltagare pratade speakern om och man kunde nästan ta på förväntningarna som låg i luften vid tävlingsområdet.

Dagen innan slingrade sig kön lång vid nummerlappsutdelningen. Foto: Bang Engström

Efter att ha stått i kö i drygt en timme kom vi fram till ett par uppjagade funktionärer som frågade efter mitt startnummer som jag inte hade fått. Tydligen hade det inte gått ut startnummer till så många så det tog därför lite extra lång tid innan man kunde hämta ut sin racebag med en nummerlagg och vattenflaska i…

Inne i mässtältet kunde man skåda den lilla klick som arbetade med att ge ut nummerlapparna. Foto: Bang Engström

Vid tävlingsområdet pågick det också en cykelcross tävling vilket såg roligt ut. Det fanns en del stora namn på startlistan som Lisa Nordén. För egen del var jag faktiskt anmäld men det blev en DNS för min del. Efter att ha botaniserat bland fina cyklar och hälsat på bekanta var det dags att röra på sig hem.

Feta bikes fanns det gott om. Både BH bikes och Bianhi fanns på plats. Foto: Bang Engström

Dagen började väldigt tidigt. Jag fick sova på soffan i natt och efter lite frukost hämtade min vän upp mig. Via Essingeleden rörde vi oss mot Gärdet där starten gick och det var ganska så mycket fler bilar vid Gärdet i dag än vanligt. Efter en kort stund hittade vi en plats att ställa bilen på och sedan var det bara att byta om och bege sig till startfållan. På vägen ner hade vi ett snabbt möte tillsammans med andra vi skulle cykla med och snabbt därefter var det dags att infinna sig i startfålla A.

Velothon Stockholm - First time ever. Foto: Bang Engström

Velothon Stockholm – First time ever. Foto: Bang Engström

Med ganska anonyma ben bunkrade vi in oss djupare och djupare i fållan. Klockan 08.00 skulle startskottet gå och när klockan väl slog åtta hände det ingenting. Åtta minuter senare gick starten och vi var iväg. Tyvärr hörde vi inte heller någon information från högtalarna då dessa var riktade åt fel håll troligtvis. Bakom Pacefordon slingrade sig startfältet sig igenom centrala Stockholm och vidare ut mot Sickla. Vid Londonviadukten blev farten fri och vi kunde trampa på lite mer och hitta bra positioner.

Från Älta och egentligen under hela vägen till Nynäshamn hade jag sällskap av två cyklister från Skoda Cycling Team. Den ena lite mer högljudd och stressad än den andra som var trevlig och glad. Det blev ett evigt kacklade om det ena och det andra (ofta i monolog) samt hur dåligt alla framför cyklade. Trots egna utbrytningar blev cyklisterna inhämtade gång på gång och så fortsatte kacklandet ända ner till Nynäshamn då ingen verkade vilja ta förningar heller. Vägen ner till Nynäshamn var kantad av flera olyckor och jag var själv nära att åka i backen i en backe i 55km/h. Jag hoppas alla klarade sig bra, det är aldrig roligt med krascher.

Inne i centrala Nynäshamn tappade jag min klunga när det blev tight på stadens små gator. Tyvärr hittade jag inte heller någon bra grupp att åka med så från Nynäshamn till mål blev det väldigt mycket ensamcykling för min del. Benen skrek efter vila och mat och vid den andra depån blev det kisspaus och två bananer innan jag kunde åka vidare. Banan var riktigt utmanande med många backar, häftiga utförsskörningar och den mäktiga avslutningen inne i stan. Jag tog mig runt i alla fall på fem timmar och blir det ett lopp nästa år så ska jag under fem timmar, garanterat.

Snabbast asiat troligvis. Glad att ha genomfört loppet och nästa år hoppas jag på repris. Foto: Bang Engström

Ingen punka och inga bekymmer. Min Montemagni - Bella Li levererade fint under dagen. Foto: Bang Engström

Ingen punka och inga bekymmer. Min Montemagni – Bella Li levererade fint under dagen. Foto: Bang Engström

Tack för i år Velothon. Inför nästa år får ni gärna ha något mer matigt i depåerna och något roligare i påsen och slipa på information till berörda när det kommer till trafikavspärrningar. Fler toaletter i målområdet önskas också, bättre organisation vid nummerlappsutdelningen och fler aktörer på expoområdet. Det var väldigt mycket Bianchi i år.

Sugen på en nya tröja? Team Sportias shop var full med godsaker. Foto: Bang Engström

Efter cykelfesten blev det hamburgare och sedan ICA Maxi följt av att klippa gräsmattan. Jag kommer somna gott i kväll efter att jag klippt gräsmattan och ätit osten jag lyxade till kvällen med. Velothon Stockholm vanns av Slovenen Marko Kump och bästa Svensk kom utanför pallen.

Hela resultatlistan hittar du här.

Jag avslutar med att också dela ut dagens Ris och Ros.

Dagens Ros går till rosaklädda Ryska Posten funktionären som lyckades langa en energi bar till mig strax innan Jordbro rondellen. Stort tack! Utan den hade jag gett upp innan Huddinge :)

Dagens Ris går till pratkvarnen från Skoda Cycling Team som varken bidrog med draghjälp eller glada tillrop utan endast gnällde på allt å alla som inte cyklade i svart/gröna kläder som det stod Skoda Cycling Team på.

Lite gräsklippning efter 165km i sadeln, jo jag tackar.