Castillo

Annons

4 bombsäkra tips för att hålla träningsrutinen

Den andra punkten i Januaris Energiboostar-anda är att få tillbaka min träningsrutin och min träningsglädje. Det som för var prio 1 på min lista har nu trillat ner till plats 4 (efter jobb, pojkvän och sömn). Vilket kan verka helskumt i och med att mitt jobb är att motivera andra till träning men även jag är människa och livet kommer faktiskt emellan här också. Under 2015 har jag faktiskt medvetet prioriterat bort min egen träning till fördel för att komma in i mitt nya jobb. Har kunder velat ha tider och den enda tiden som finns kvar min egen då har de fått den helt enkelt. Nu känner jag att rutinen i jobbet sitter och jag har en trygg klients så jag behöver inte jaga timmar som jag gjorde förr. NU kan jag äntligen få till min egen träning!

Det finns mängder av olika tips för hur du får in en ny vana men det absolut första du ska göra är att svara på två frågor.

  1. Hur svarar du på inre förväntningar? Har du lätt för att bestämma dig och göra saker, motsätter du dig allt som har med rutin att göra eller är du en person som behöver yttre krav för att få något gjort?
  2. Varför har du inte lyckats vid tidigare försök? Identifiera vad problemet varit vid förut. Har du inte haft tid, inte orkat eller har du helt enkelt glömt bort att träna?

Genom att svara på dessa två frågor kan du lättare få fram ett system som passar dig och ditt sätt att hantera införandet av en ny rutin.

Jag är en person som oftast behöver yttre krav för att genomföra något. Trots att jag vill, vet att jag tycker om det, tycker att något är roligt och att det är bra för mig så blir det många gånger inte gjort. Inte förrän rutinen sitter vill säga. Så här är mina knep för att jag ska hålla min träningsrutin 2016. Förhoppningsvis känner du igen dig och kan ta hjälp av samma knep!

  1. Skapa tid för träning
    Jag är inte den som går upp tidigare för att träna. Och även fast jag skulle bestämma att jag ska träna efter jobbet så vill jag faktiskt bara hem då så det skulle antingen inte bli av eller inte bli särskilt tungt för mina tankar skulle vara hemma. Så det som är kvar är att träna mitt på dagen.
    Lösning: Jag förlänger min arbetsdag med 1 timme så att jag har tid att träna i samband med min lunchrast. På så sätt behöver jag varken komma in extra tidigt eller stanna kvar efter jobbet. Perfekt!
  2. Ha kul!
    Jag planerar mina upplägg och har alltid en utvecklingsplan med krav på att bli bättre och se en progression i de övningar jag gör. MEN i fall som dessa där jag glömt kvar träningsglädjen där nånstans i oktober, så är faktiskt riktigt motigt att gå ner och jobba med övningar man inte tycker är särskilt kul, trots att man vet att de är bra och för en i riktning mot sitt mål, i mitt fall, pull-ups (såklart!)
    Lösning: Det viktigaste när man vill få in en ny rutin är att, just det, få in rutinen! Det spelar ingen roll vad du gör bara du gör nånting under tiden som är avsatt. Sen när det är en självklarhet att gå till gymmet DÅ kan du börja med strukturen igen.
  3. Planera passen
    Yes, jag är fullt medveten om vad jag skrev i punkt 2 och det håller jag fortfarande fast vid. Däremot vill vi inte stå på gymmet och inte veta vart vi ska ta vägen för då blir det lätt att vi faller in i samma sak varje gång, det vi tycker är roligast eller lättast. Anledningen till varför det inte är bra kan ni läsa om här under punkt 6.
    Lösning: Ha en övergripande plan. Dela upp kroppen i under- /överkropp, ben/rygg/bröst eller kör varannan gång helkroppsstyrka och varannan kondition. Dela upp det hur du vill men innan du går ner på gymmet så ska du veta vilken del av kroppen du ska träna. Jag vill hålla det enkelt och har därför ett överkroppspass och en benpass som jag varvar.
  4. Skaffa PT
    Om ingen kollar att jag gjort min läxa så är det ganska säkert att säga att den inte kommer bli gjord. Vi är alla olika, men jag har insett att jag behöver ha någon som säger åt mig vad jag ska göra och sen frågar mig om jag gjort det. Den självinsikten är väldigt skön att ha för innan har jag gärna velat se mig själv som en disciplinerad och viljestark person som klarar allt själv. Jag har bra disciplin och stark vilja men inte när det kommer till saker som handlar om att ta hand om mig själv.
    Lösning: Anlita en tränare eller skaffa en träningskompis, starta en blogg eller bara berätta för en kollega eller vän om ditt mål och be denne fråga hur det går en gång i veckan. När jag inte känner för att träna och hör hur min hjärna börjar komma med ursäkter så påminner jag mig själv om att ”Tomas kommer fråga hur det gått och vilja titta på min träningslogg så det är lika bra att jag tränar annars kommer han se luckan i kalendern”.

Det funkade under vecka 1 så nu ska det bara funka i 51 veckor till!

cristina castillo blogg

Kategori
Du kanske gillar
Ladda mer innehåll
Hälsa