Gabriella Picano

Annons

Underskatta inte mellanmjölkspassen

Ibland är du extremt motiverad till träning; du har mycket energi, vikterna känns lätta, du kan springa hur långt som helst och du känner dig stark och oövervinnlig. Så kändes det inte för mig häromdagen när jag tog mig till gymmet. Jag hade sovit dåligt, kände mig rastlös och stel men tänkte att det kunde vara skönt att träna igenom kroppen lite lätt.

Hur tränar du om du är van att alltid ge 100% och känna dig stark och energisk varje gång du är på gymmet? Jag bestämde mig den här dagen för att helt släppa prestationen i träningen. Det spelade ingen roll hur tunga vikter jag hade, att jag gjorde exakt de övningar jag brukar göra eller att jag hade en uttänkt plan för hur jag skulle träna. Jag baserade allt på min känsla för det som kändes bra där och då. Jag började med en lätt uppvärmning, sen körde jag en till två övningar per muskelgrupp på en vikt som kändes lite utmanande men utan att jag behövde kämpa och verkligen anstränga mig. För jag kände inte riktigt att jag hade de fysiska förutsättningarna (vila, uppladdning, kost) som jag brukar och vill ha och inte heller att det var nödvändigt att pusha mig hårdare. Det blev ett skönt pass, kroppen kändes både starkare och mjukare efteråt och jag insåg att ett mellanmjölkspass inte behöver vara så farligt.

Jag är noga med att lära mina PT-klienter att de måste träna lite tyngre än de är vana vid, och springa lite snabbare än de brukar, OM de vill förbättra sig och få de resultat de önskar (vilket de flesta som anlitar en personlig tränare vill). Men, jag tycker också att det är viktigt att poängtera att varje pass inte måste vara ditt bästa pass någonsin, att du inte alltid måste prestera stenhårt eller orka lyfta exakt de vikter du brukar. Ibland känner man sig mindre energisk, utan att man för den skull mår dåligt, och då tycker jag att det är bättre med ett så kallat mellanmjölkspass, ett pass där du tränar utan prestationsmål,  än inget pass alls. Underskatta inte vikten av underhållsträning – sänk kraven och tänk att alla pass räknas. Vi är många som ibland fastnar i ”allt eller inget”-tänket; att du måste träna stenhårt varje gång, annars är det ingen mening. Och så är det verkligen inte.

Jag rekommenderar dig att ibland lämna pulsklockan hemma när du går ut och springer, att ta av dig stegräknaren, att strunta i träningsprogrammeringen och att träna baserat på känslan och vad du vill göra just då. Klyschigt nog är det sant att den bästa träningen, är den som blir av.

Du kanske gillar
Hälsa