Charlotte F.

  • Om bloggen

    Om bloggen

    Hälsa för mig är när man lever i balans med sitt sinne, sin kropp och sin omgivning.

    För min del var det först när jag började yoga regelbundet i kombination med en hälsosam kost som jag för första gången upplvede riktig balans i mitt egna liv, på alla plan.

    Min filosofi bygger på att äta ren, naturlig, klimatsmart och näringstät mat som till största delen kommer från växtriket. Motionera dagligen och ta vara på solens strålar. Umgås med familj, ha kul med vänner och hinna med återhämtning är också en självklarhet.

    Den stora utmaningen för mig numera är att behålla den balansen omgiven av mina tre underbara barn och allt vad det innebär i fråga om prioriteringar, tid, flexibilitet och tålamod.

    Mitt mål med denna blogg är att inspirera dig med hälsosamma recept och träning i vardagen, informera dig med fakta om hälsa och livsstil och motivera dig med tips, reflektioner, länkar, livspussel, vardagsglädje, hälsotrender och upplevelser ur mitt liv.

  • Arkiv
    Titel Datum
    Hemköp storsatsar på vego och hållbarhet!
    Tips på bra yogavideos under semestern
    Green Challenge – en perfekt balanserad cleanse!
    Tips – förvalta dina sociala relationer!
    Risentas härliga nyheter!
    Quinoasallad USA, maten och livsstilen – Reflektioner
    Glutenfri och varsamt sötad granola – recept
    Workshop – Yoga och föreläsning om socker

    Not Found

    Sorry, but you are looking for something that isn't here.

  • Kategorier
Annons

Sötpotatis och grönkålschips

Sötpotatisen är lite av en favorit. Jag använder den till allt från pommes frites, röror, rostad i ugn och som chips. Delvis för att den är lite nyttigare än den vanliga potatisen, men framförallt för att det är så gott.

Sötpotatisen är inte en potatissort som man kan tro utan en ört vars rotknölar man äter. Näringsmässigt är potatis och sötpotatis mycket lika, men fördelen med sötpotatisen är att den innehåller massor med antioxidanter, betakaroten, mineraler som järn, folat, kalium, natrium och vitaminerna C- och E. Dessutom innehåller den mer fibrer än den vanliga potatisen och har ett lägre GI.

Sötpotatisen innehåller resistent stärkelse (precis som vanlig potatis) vilket är en viktig fiber som sägs motverka metabolt syndrom (riskfaktorer som kan leda till bla diabetes och hjärtinfarkt). Stärkelsen blir till socker när den upphettas och höjer då vårt blodsocker, men däremot återgår den till att bli resistent om den får svalna innan vi äter den. Så kall sötpotatis är alltså bättre för oss än varm. Ännu en anledning att göra chips av dem.

Recept.

Skala och skiva (valfri mängd) sötpotatis tunt, jag använder en mandolin köpt på Cervera.

f2ac5e8585edc8d2810991fffced7f91

Jag passar på att slänga med grönkål när jag ändå håller på. Skär bort stjälken och skär i lite mindre storlek.

IMG_9811

Blanda allt med rapsolja och havssalt i en plastpåse och rör om. Här kan du givetvis smaksätta med andra kryddor, vitlök, etc.

Sprid ut på en plåt och  lägg i ugnen på 75 grader i ca 45 min -1 h, ta ut när dom är krispiga. För att göra dem RAW sänk graderna till 42 grader, eller 50 som brukar var det lägsta på en ugn, men låt då luckan stå lite öppen och räkna med flera timmar innan dom är klara.

IMG_9815

Tyvärr missade jag att ta bilder på de färdiga chipsen…eftersom dom åts upp direkt:)

Kategori
Du kanske gillar
Hälsa