Charlotte F.

Annons

”Sitta är det nya röka”

Alla vet att vi ska röra på oss dagligen. Den senaste forskningen säger dessutom att var 10:e dödsfall beror på fysisk inaktivitet, alltså stillasittande. Ändå är det så svårt för många att få till vardagsmotionen.

IMG_9739

Vi människor är skapta för att röra på oss och beviset på att det främjar vår hälsa befästs när vi läser om ”The Blue Zones” – områden i världen där befolkningen lever längst och där det finns flest 100-åringar – En gemensam nämnare för deras livsstil (dessa områden ligger utspridda över världen så maten varierar en del) är att dom rör på sig dagligen. Dom bor ofta i bergiga områden och rör sig därav naturligt, dom odlar sin egna mat och arbetar således fysiskt utomhus varje dag, så deras vardagsmotion är en självklar del av deras livsstil. Däremot tränar dom aldrig hårt. Att dom äter väldigt nyttig och lagom mycket, stressar lite och omger sig med sina nära och kära, bidrar såklart också.

IMG_9776

Men vad händer i vår kropp när vi motionerar, rör på oss, tränar etc. Jo vi bygger dels muskler som kräver energi vilken tas i första hand från det lagrade fettet i kroppen.  Musklerna omsätter mer energi än andra celler i kroppen, tex fettcellerna som hellre lagrar den. Du omsätter alltså näringen snabbare från maten till cellerna. När vi får upp flåset ökar vi dessutom intaget av luft som förser vårt blod och våra celler med syre så att dom kan förnyas och återuppbyggas. Dessutom andas vi ut massa slaggprodukter med koldioxiden. Självklart ökar vi blodcirkulationen i kroppen så att näring och syre når cellerna snabbare.

Effekterna av att röra på sig är påtagligt många och ingen behöver blir mer övertygad av att det är bra. Men hur får du till tiden?

Som 3-barns mamma funkar det bäst för mig att träna tidigt på morgonen före de andra vaknar och/eller på lunchen. På vardagsmorgnar kliver jag upp strax för kl 6 för att yoga eller ut och jogga. Innan det dricker jag så klart mitt citronvatten och min Aloe Vera shot. När jag är klar väcker jag min man och, efter en kopp kaffe, alla barnen. Grym start!

Här kommer lite kom i gång tips:

  1. Planera din vecka och skriv in minst 3 träningstillfällen.
  2. Lägg fram kläder och utrustning kvällen innan.
  3. Ställ fram citroner mm, förbered kaffebryggaren eller vad du väljer att starta dagen med. Ps. det är helt ok att ta några klunkar kaffe innan löpningen för att vakna till;)
  4. Se din träning som något som inte går att avboka, som ett möte med någon annan.
  5. Ställ in dig mentalt på att detta är lika viktigt som allt annat du gör dagligen.
  6. Och det finns inget dåligt väder…

IMG_9775

Kategori
Du kanske gillar

Recept: Raw Food Kanelbullar

STHLM Heartbeat – vilket fantastiskt träningsevent!

Fler kvinnor dras till extrema Red Bull Nordenskiöldsloppet

Tre appar som gör vardagen lite smidigare

De utses till Årets äventyrare 2016

Annons
Ladda mer innehåll
Hälsa