Charlotte F.

Annons

Kostråd för alla – Professorn rekommenderar!

Inspirationsfrukost hos Nestlé – om kost för alla åldrar.

img_0754

Bild: Nestlé

Nestlé, ett av världens största företag inom livsmedel firar 150 år. Förutom deras produkter gör dom ett gediget arbete med hållbarhet inom de ekonomiska, miljömässiga och sociala kategorierna.  Och nyligen blev de ”Bäst på hållbarhet” enligt Dow Jones Sustainability Index för deras åtgärder ”som tagits för att omfatta mänskliga rättigheter i leverantörskedjan, samt dess branschledande åtgärder inom hälsa och nutrition”. Läs mer här.

Vi blev bjudna på en god frukost och gott kaffe (glömde dessvärre kameran, därför nga bilder) av en av Nordens ledande baristor och sen lyssnade vi på olika föreläsningar om kost för alla åldrar från nyfödd till gammal.

En intressant opinionsundersökning gjord av TNS* presenterades först om Svenskarnas intresse av kostråd, vem de litar på och kunskapen om vad som är bra att äta i olika åldrar. Här kommer en mkt kort sammanfattning av resultatet:

  • 46 år och äldre söker mest information på traditionell media medan yngre använder sig av digital media. Kvinnor söker mer info om hälsa än män, generellt.
  • Man litar mest på sin doktor, tätt följt av kostrådgivare och experter. Men många lyssnar på sin egen kropp och utgår från det.
  • Man litar fortfarande mest på traditionell media när det gäller info.
  • Hälften tycker det är lätt att följa allmänna kostråd, medan resten tycker det är svårt.
  • Kunskapen om hur vi ska anpassa vårt matintag beroende på vår ålder växer med vår ålder.
  • Glädjande nog är ca 70% intresserade av kost och hälsa, kvinnor lite mer än män.

Nedan kommer en kortfattad sammanfattning från de olika föreläsningarna. Alltid intressant att få ta del av vetenskapligt belagd fakta.

Pernilla Österberg (leg. Dietist och produktspecialist Nestlé Infant Nutrition) presenterade rekommendationer för barn 0-2 år.

  • Amning 6 första månaderna
  • En bra fördelning av makronutrienter för barn 6-12 månader är: 60% kolhydrater, 40% fett och 10% protein, därefter ökar intaget av kolhydrater och protein, men fettet minskar lite.
  • Barns behov av  järn, zink, vitamin A, D, E är större än behovet hos en vuxen. Järn och d-vitamin måste tillsättas kosten för tillräckligt intag,  tex i form av d-vitamin- och järnberikad mat eller som tillskott (D-vitamindroppar).
  • Näringen barn får de första 1000 dagarna kan påverka barnets hälsa i framtiden.
barnemat

Bild: babyvarlden.se

Per Frank (nutritionist på Nestlé) presenterade kostbehov för ungdomar.

  • Hur äter ungdomar idag jmf med vad som rekommenderas enligt Livsmedelsverket
    • Lågt intag av Vitamin D och Järn
    • En fjärdedel av energiintaget kommer från läsk, godis, glass och bakverk
    • En av tio dricker 4 dl läsk om dagen
    • En av tio äter mer än 3 hg godis i veckan
    • En av tio äter 400 g frukt och grönsaker om dagen
  • Glädjande nog ökar medvetneheten en del ju äldre de blir och fler väljer att äta frukt och grönt dagligen.
  • Däremot skippar alltför många frukosten vilket ofta leder till att man kompensationsäter snacks under dagen. Detta är också bevisat kunnat leda till ohälsa och övervikt senare i livet.
  • Övervikt hos ungdomar ligger ganska still på 26% men har ökat de senaste 10 åren.

Vi behöver alltså ta ett grepp om våra barns, undomar och unga vuxnas matvanor från 2-24 års ålder där vi genom att ge dem kunskap, motivation och inspiration till bättre livsstilsval kan minska på ohälsa senare i livet.

Tips på bra mat för barn och ungdomar kommer i ett senare blogginlägg, håll utkik:)

ungdomar

Bild: bespotted.se

Sist men inte minst talade Proffesorn och Överläkaren Tommy Cederlund om vad vi ska äta för ett lång liv.

  • Vi lever längre än någonsin förut och det beror till största delen av: Sociala och ekonomiska framsteg, minskad barnadödlighet, forskning och ökad kunskap, dödlighet i kroniska sjukdomar minskar pga bättre matvanor och levnadsvarnor.
  • Medelhavsmat med mycket nötter och olivolja minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar med 30% enligt en undersökning gjord på 7447 spanska män och kvinnor (55-80 år) i 5 år.
  • Gemensamt för Blue Zones (Longelivety Hotspots) är: ”Move naturally, eat wisely: komplexa kolhydrater, omättat fett, begränsat intag av rött kött. 
  • Gemensamt för Medelhavsmat och Blue zones mat är högt intag av omättat fett, essentiella fettsyror och komplexa (fiberrika) kolhydrater.
  • Denna typ av mat ink nötter, fisk, tomater, kyckling, frukt, grönsaker, bladgrönsaker halverar risken för Alzeimers.
  • Ihop med den bra kosten måste vi givetvis röra på oss och vara socialt delaktiga.
Bild: mpowerhalsoutveckling.se

Bild: mpowerhalsoutveckling.se

Så sammanfattningsvis gäller samma råd för ett långt och fungerande liv helt enligt min filosofi:

  • Äta ren, naturlig, näringstät och hälsosam mat som till största delen kommer från växtriket.
  • Motionera dagligen.
  • Ta vara på solens strålar och den friska luften.
  • Umgås, ha kul och låta sig inspireras av familj och vänner.
  • Hinna med återhämtning, bra sömn och reflektion.

Vill du veta mer om min filosofi och hur jag arbetar kan du gå in på min hemsida http://www.charlottef.se/

Tack Nestlé för trevlig och inspirerande morgon och goodie bag:)

img_5051

*The survey is conducted by Kantar Sifo (former TNS Sifo) for Nestlé during the period of 5th – 12th of October 2016. In total 1,000 online interviews were conducted with a representative sample of the Swedish  population 18 years +.

Du kanske gillar
Hälsa