Charlotte F.

Varför vi måste hjälpa våra barn att röra på sig mer!

Ni har väl inte missat SVT’s serie ”Gympaläraren” (Tisdagar 20.00) med Kalle Zackari Wahlström?

Det var verkligen ingen rolig information som kom ut från det programmet. Visste ni t. ex att var femte tonåring är överviktig? Att den psykiska ohälsan är större än på länge hos ungdomarna och att Sverige är ett av de länder i Europa som har minst idrott i skolan?

Våra barn och ungdomar rör så lite på sig idag att flera livsstilsrelaterade sjukdomar som normalt drabbar oss i medelåldern kommer drabba dem i ung ålder. Detta beror givetvis också på vad dom äter, hur dom sover och vad dom kollar på. Det finns så klart grupper i samhället där barn går på massa idrottsaktiviteter, men även dom rör på sig för lite i vardagen och har t.ex försämrad balans. Så vad kan vi göra åt detta?

Något som alla föräldrar och vuxna bör tänka på är att se till att barnen får sin vardagsmotion och minskad skärmtid.

IMG_6572

6 tips på hur du minskar stillasittandet för dina barn:

  1. Gå eller cykla till skolan – planera dina morgnar så att ni hinner, bor ni långt bort börja med att kliva av några stationer tidigare och gå sista biten.
  2. Ta trappan i stället för att hissen. Gör det roligare genom att tävla vem som kommer först upp.
  3. Gör upp ett schema för skärmtid och minimera den så gott det går. Ha aldrig datorer, telefoner etc vid matbordet och hitta på saker med barnen efter middagen, spela spel, gå en kvällspromenad, utmana varandra i jägaren, armbrytning eller armhävningar. Se till att ha kul med barnen så att de vill göra om det igen.
  4. Kräv att barnen hjälper till hemma. Handla mat, städa, diska, laga mat, tvätta, tvätta bilen, skotta snö, klippa gräset……
  5. Lek med dem, spela fotboll, lek kull, gå till badhus, ta en cykeltur.
  6. Låt barnen ta sig själva till och från skola, kompisar och aktiviter.

IMG_9959

Detta kommer ju även gynna din hälsa:)

Kategori
Du kanske gillar
Hälsa