Jennie Nystedt

Annons

Mindful eating – vad är det och varför?

Tänk dig en buffé med massor av mat och desserter. Du står där med en stor tallrik och har inte ätit sedan frukost, vrålhungrig, och skulle helst av allt vilja hugga in på i princip allt på bordet framför dig. Och det är precis vad du gör också,och fort går det. På 20 min har du fått i dig något från varje fat. Känns den här situationen igen? – Så, hur smakade din mat nu då? Hur mådde du i kroppen efteråt och vad gjorde att du slutade äta?

Själv har jag upplevt det här så många gånger, jag hivar i mig från allt och slutar äta med typ sorg när jag är för mätt. Och skulle någon fråga mig exakt vad det var som var så gott med maten skulle jag nog inte riktigt kunna svara mer än ”jamen smakerna”, Jo men vilka?

Hur äter vi? Ofta äter vi sånt som finns framför ögonen på oss. Vi kanske väljer något sött för det är det som är närmast eller det vi tror att ville ha, men egentligen är det hunger vi känner, efter riktig mat. Och när vi äter är det inte helt ovanligt att det sker väldigt fort och kanske också att vi gör något helt annat medan vi äter, tex jobbar. Dom här sakerna gör att vi ibland inte ens tänker på vad maten smakar, om vi gillar det vi äter, om vi äter det kroppen faktiskt vill ha och att vi dessutom inte känner när vi är mätta!

 

img_4461

Mindful eating handlar om att göra ätandet mer medvetet. Inte bara att äta långsamt och i ett tyst rum som många tror (däremot är det ett bra första steg för att verkligen känna hur medvetet ätande känns). Målet med Mindful eating är att du vid varje måltid ska vara medveten om:

  • Vad är det som får dig att börja äta
  • Varför du väljer just den där maten 
  • Hur påverkas du av maten du äter, hur känns det i kroppen
  • Vad får du för känslor av det du äter
  • Hur smakar och doftar maten
  • Vad är det som gör att du slutar äta

Utifrån det mönster man har kring sitt ätande är det också möjligt att vara medveten om:

  • Varför du äter fast du egentligen inte vill, och varför äter du mer än du vill
  • Varför småäter du
  • Varför äter du mer/mindre i vissa sorters miljöer 
  • Varför äter du vid specifika känslotillstånd som stress, glad, ångest

img_9107

Första gången jag prövade mindful eating  var det att äta under tystnad i ett rum med 10 personer i 15 minuter som gällde. Att verkligen smaka, dofta och känna in maten och känslan. Som jag skrev tidigare så kan det vara ett första steg för att få uppleva skillnaderna mellan ”vanligt ätande” och mer medvetet ätande. Därefter är det mer en process som sker varje gång jag ska välja mat eller äta, oavsett om det är i en matsal med massa människor eller jag är själv. Jag försöker ha det i åtanke och speciellt att äta lite långsammare och ägna tid åt min mat för att njuta mer av den. Men det är inte alltid lätt…

Genom att medvetandegöra ätandet och vad som påverkar hur vi äter och vad vi äter är det möjligt att välja bort oönskat ätande. Men också vara mer närvarande och verkligen njuta av maten som man väljer att äta!

JN

Du kanske gillar
Hälsa