Karin Rahm

Maten du aldrig ska äta

Du är vad du äter. Med andra ord är det viktigt vad du lägger på tallriken. Om du vill må bra och se bra ut finns det några saker du alltid bör undvika…

En typ av mat som du alltid bör avstå är livsmedel som innehåller transfetter. Transfetter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och används i processad mat för att förbättra konsistens och smak. Även om du kollar på etiketterna, kan du fortfarande äta livsmedel med transfetter utan att ens veta om det. Så försök att undvika att handla varor med följande ingredienser: delvis härdad rapsolja, delvis härdat vegetabiliskt fett, hydrogenerad vegetabilisk olja, hydrogeniserad vegetabilisk olja, hydrogeniserat vegetabiliskt fett, härdad palmolja, härdad vegetabilisk olja, härdat kokosfett, härdat raffinerat vegetabiliskt fett, härdat vegetabiliskt fett, ohärdad palmolja, raffinerat vegetabiliskt fett, härdad solrosolja. Ja, listan kan göras lång, mycket längre än så här eftersom ordet härdat och oljor och fetter kan varieras i det oändliga.

Vanliga livsmedel som ofta innehåller transfetter är bland annat färdig salladsdressing, halvfabrikat, frysta pajer, kakor, kex, bakverk, snabbmat, friterad mat, bullar, glass och chips. I allmänhet kan man säga att det enklaste sättet att undvika ohälsosamma ingredienser är att helt undvika processad mat.

Men det är inte bara transfetter du bör akta dig för, livsmedel som framställs med någon typ av raffinerat sötningsmedel kan innehålla mer än en dagskonsumtion av ditt sockerintag. Det kan i förlängningen leda till att din hy åldras i förtid och sägs också kunna ge upphov till stela leder. Förutom dessa nackdelar innehåller oftast inte den typen av processad mat några näringsämnen att tala om.

Att begränsa intaget av halvfabrikat och snabbmat kan vara svårt när man är på språng men ett tips är att förbereda snacks och ta med i väskan, då tvingas du inte välja första bästa, eller ja, sämsta, alternativ när du helt plötsligt står där vrålhungrig.

//You are what you eat. In other words, it is important what you put on your plate. If you want to feel good and look good, there are some things you should always avoid …

One type of food that you should always refrain are foods that contain trans fats. Trans fat increases the risk of heart disease and is used in processed foods to improve the texture and taste. Even if you look at the labels, you can still eat foods with trans fats without even knowing it. So try to avoid buying food with the following ingredients: partially hydrogenated canola oil, partially hydrogenated vegetable fat, hydrogenated vegetable oil, hydrogeniserad vegetable oil, hydro genius led vegetable fat, hydrogenated palm oil, hydrogenated vegetable oil, hydrogenated coconut fat, hardened refined vegetable fat, hydrogenated vegetable fat , unhardened palm oil, refined vegetable fat, hydrogenated sunflower oil. Yes, the list is long, much longer than this because the words hardened and oils and fats can be varied endlessly.

Common foods that often contain trans fats include salad dressing, intermediates, frozen pies, cakes, biscuits, pastries, fast food, fried food, buns, ice cream and chips. In general, one can say that the easiest way to avoid unhealthy ingredients is to completely avoid processed foods.

But it is not only the trans fats you should beware of, foods produced with any type of refined sweeteners may contain more than one day’s consumption of your sugar intake. This could ultimately cause your skin to age prematurely and is also said to give rise to stiff joints. In addition to these disadvantages usually this kind of processed food doesn´t contain any nutrients to speak of.

Limiting the intake of processed foods and fast food can be difficult when you’re on the go, but a tip is to prepare healthy snacks and put in your handbag, then you do not have to choose, the first best, oh, worst, option when you suddenly stand there starving.

 

Kategori
Du kanske gillar
Hälsa