Elin Turpeinen

Annons

En perfekt fjällmåltid: Vegetarisk sojafärssås

När man ska ut på tur är vikten på packningen ofta någonting som väger tungt. Helst ska ryggsäcken kännas så lätt som möjligt. Något som man kan spara in ett antal gram på är bland annat maten. Därför testade vi laga lättviktsmat på gaskök – med ett väldigt gott resultat. 
Det är alltid roligt, och ett måste, att testa nyinköpta grejer. Så när Viktor fick sitt gaskök var det givet att vi skulle ta oss ut och provlaga en måltid med det. Platsen för köksinvigningen blev Stora Sjöfallets nationalpark, intill Sarek, vid ett av de många vattendrag som slingrar sig genom vildmarkerna.

När man lagar mat utomhus känns det svårt att misslyckas. Eller ja, mycket kan ju hända med själva köket, men maten tenderar alltid att smaka ännu bättre under bar himmel, vilket ju gör att eventuella smakmissar slätas över. Det är lite som att den där friska fjälluften man får i sig mellan tuggorna påverkar smakupplevelsen på något vis. Samtidigt är det en stor fördel att laga något relativt enkelt, framförallt om man är ute på tur, och dessutom planera måltiderna i förväg. Dessutom är låg vikt något att föredra.

Eftersom Viktors paradrätt under säsongen i Verbier var köttfärssås, där jag alltid serverades en vegetarisk variant, var det ett givet val. Dock på veganskt vis. Vilket en vegetarisk köttfärssås i de allra flesta fall blir. Och följande variant har både låg vikt, mycket protein och god smak, samtidigt som den värmer fint under kalla höstkvällar.

Perfekt fjällmåltid: Vegetarisk sojafärssås för två personer

75-100 gram torkad sojafärs

1 förpackning krossade tomater (med basilika)

1-2 gula lökar

lite olivolja

en buljongtärning

valfria kryddor + salt + peppar

ev. ett gäng soltorkade tomater (varianten som inte ligger i olja utan bara är torkade)

fullsizerender-1

 

Sojafärsen behöver kokas, gärna i buljong, innan den kan användas som vanlig färs. Därav är det viktigt att ha tillgång till lite extra vatten. Färsen kokas sedan i ca. tio minuter, eller tills den är mjuk, innan den är redo att användas i såsen. Hacka och stek löken i olivolja, tillsätt färsen och stek ihop en kort stund innan tomaterna hälls i kastrullen. Tillsätt de torkade tomaterna, eller något annat spännande, och krydda med valfria kryddor som tagits med. Servera med valfritt tillbehör så som quinoa, mathavre eller bönpasta.

Sojafärsen är ett väldigt bra alternativ när det kommer till proteinval gällande fjällturen. Dels väger den torkade varianten, vilket är den man bör ha med sig, extremt lite samtidigt som den innehåller mycket protein. Utöver det går den att variera på hur ett gäng olika sätt.

Att göra sojafärssås är ett enkelt, gott och alltid uppskattat alternativ. Det är en riktig klassiker som sällan slår fel. Att spetsa till rätten med lök, soltorkade tomater och kryddor som cayennepeppar, chiliflakes, basilika eller mixade varianter får den att nå nya höjder. Häller man dessutom i en del fett i form av olivolja (ta med en liten burk med fettet, eller köp de där riktigt små flaskorna i butik) får man en mer komplett måltid. Och är det kyligare temperaturer när man är ute blir det extra viktigt med det där extra fettet för att hålla värmen.

Sen gör ju en vacker utsikt, exempelvis fjälltoppar i höstskrud, sitt när det väl är dags att avnjuta måltiden. Något som vi hade lyxen att omges av när vi slevade i oss premiärmåltiden.

Kategori
Du kanske gillar

Cheerleading är en av världens mest krävande sporter

Recept: Raw Food Kanelbullar

STHLM Heartbeat – vilket fantastiskt träningsevent!

Fler kvinnor dras till extrema Red Bull Nordenskiöldsloppet

Tre appar som gör vardagen lite smidigare

Annons
Ladda mer innehåll
Hälsa