Annons
Deltagarna på Raw Break innan meditationen.

Raw Break och 10 tips på hur du får ett mer harmoniskt liv

Tidigare i veckan arrangerades ett så kallat Raw Break i samarbete mellan Rawness och lululemon athletica. Lunchpausen som gick i lugnets tecken arrangerades i lululemons butik på Riddargatan i Stockholm.

DSC01781

På plats fanns ett stort gäng fans och vänner som under ledning av Anna Hultman, rutinerad yoga- och meditationscoach fick göra ett antal avslappningsövningar följt av 15 minuters meditation.

DSC01804

DSC01798

Rawness egen chefredaktör Roland-Philippe Kretzschmar introducerade även deltagarna i zen och zazen, den sittande meditationen som utgör grunden inom zen-buddhismen. Han gick igenom 10 tips på hur man kan få in meditation i sin vardag och ett mer harmoniskt liv.

DSC01809

”När man går, gå. När man äter, ät. När man skriver, skriv”

1. Gör en sak i taget.

Satsa på single-tasking, inte multi-tasking. När du häller upp vatten i ditt glas, häll bara vatten. När du äter, bara ät. När du badar, bara bada. Försök att inte göra massa annat samtidigt, som läsa den här artikeln i mobilen när du är med kollegorna på en konferens. Utan fokusera. Att göra en sak i taget är steg ett mot ett mer harmoniskt liv.

2. Gör det långsamt och medvetet.

Du kan göra en uppgift i taget, men hetsigt, vilket inte leder till något positivt. Istället, försök att ta tid på dig, reflektera, satsa på kvalitet, kanske till och med röra dig långsammare. Gör dina handlingar avsiktligt. Det kräver övning, men det hjälper dig att fokusera på uppgiften.

3. Gör det full ut.

Försök att fokusera helt och hållet på din uppgift. Gå inte vidare till nästa uppgift innan du är klar. Om du av någon anledning, inte har något annat val än att gå vidare till något annat, försök att åtminstone lägga undan det ofullbordade och städa upp efter dig. Om du förbereder en smörgås, börja inte äta på den innan du först lagt undan saker du använde för att förbereda den och torkat disken. Då du är klar med denna uppgift, och kan fokusera mer fullständigt på nästa uppgift.

4. Gör mindre.

Om du gör mindre, kan du göra dessa saker långsammare, mer fullständigt och med mer koncentration. Om du fyller din dag med uppgifter, kommer du att rusa från en sak till nästa utan att tänka på vad du gör. Med det sagt måste du lära dig att planera, säga nej, eller om inte annat fokusera mer när du väl utför uppgifterna.

5. Lägg in en paus mellan uppgifterna

Hantera ditt schema så att du alltid har tid att slutföra varje uppgift men också så att du frigör tid mellan varje uppgift. Det vill säga, planera in en paus mellan varje möte eller uppgift, på så sätt så får du tid att reflektera över det du gjort och landa innan du ska ta dig an nästa projekt.

DSC01783
6. Avsett tid för vissa saker.

Försök att avsätta tid för en viss typ av arbete; dvs en tid för rengöring, en tid för att äta, en tid för att jobba osv. Detta säkerställer att dessa saker blir gjorda regelbundet. Du kan utse tid för egna aktiviteter, oavsett om det är arbete eller rengöring eller motion eller stilla kontemplation. Om det är tillräckligt viktigt för att göra regelbundet, överväg att utse en tid för det.

7. Sitt.

Sittande meditation (zazen) är en av de viktigaste komponenterna för att hitta balans. Denna meditation är verkligen en bra träning för att lära sig att vara närvarande. Du bör avsätta tid varje dag för sittande meditation men få även in medvetenheten i allt du gör.

8. Gör städning och matlagning till meditation.

Även om matlagning och städning kan tyckas som tråkiga sysslor för dig, prova att göra dem som en form av meditation. Använd hela ditt sinne i dessa uppgifter, koncentrera dig och göra dem långsamt och helhjärtat. Använd din andning för att hitta fokus i din övning. Det här förhållningssättet till vardagssysslor kan förändra hela ditt liv.

9. Tänk på vad som är nödvändigt.

Du har förmodligen en garderob full av skor och kläder som du inte använder. Ett kylskåp och skafferier fyllt av mat du kommer slänga snart. Genom att fundera över livets nödvändigheter så blir även konsumtionsbeteendet en del av din meditationsövning;  vad är det mest grundläggande du behöver äga för att klara dig. Nu säger jag inteatt du ska leva precis som en Zen-munk, verkligen inte, men det tjänar som en påminnelse om att det finns mycket i våra liv som inte är nödvändigt, och det kan vara bra att fundera över vad vi verkligen behöver .

10. Lev enkelt

Så om något inte är absolut nödvändigt, kan du antagligen leva utan den prylen, klädesplagget, skon, väskan… Självklart ser våra behov olika ut, beroende på vem vi är som person och i vilken fas i livet vi befinner oss i, det är endast du som kan veta vad som är absolut nödvändigt för dig. Men att leva ett mer avskalat och mindre materialistiskt liv, med mer fokus på ditt välbefinnande, kommer att skapa mer balans och harmoni i din vardag. Samtidigt som du, i det lilla, påverkar till en bättre värld.

DSC01815

Avslutningsvis så delade Rawness contributor Charlotte med sig av konkreta bra tips hur man kan få in mindfulness eating i sin vardag och genom att välja ren och bra kost få en bättre fysisk och mental hälsa.

DSC01820

Du kanske gillar

LÖPSKOLAN del 4 – Fem övningar som gör dig till en bättre löpare

LÖPSKOLAN del 3 – boosta din löpning! 3 tekniktips från elitlöparen Charlotte Schönbeck

LÖPSKOLAN del 2 – Utrustning

Happiness Challenge, Dag 16 – Sätt upp långsiktiga mål

Jag nyper mig själv i armen!

Annons
Ladda mer innehåll
Hälsa