Castillo

Annons

HABIT HACK: BEDTIME STRUGGLES

Varje tisdag delar jag med mig av en Habit Hack. Det är olika knep som jag använder mig utav både hos mig själv och med mina klienter för att underlätta förändringar i våra beteenden. I mitt jobb gäller det förstås oftast hälsa vilket involverar allt ifrån träning, sömn, kost, stress och vardagspussel. Men hacksen kan såklart tillämpas till allt möjligt.

Habit hack: Kom i säng i tid genom att skippa hela din kvällsrutin!

Många känner igen sig i att man i slutet av dagen, när alla måsten är avklarade, hamnar i nån form av viloläge. Gärna i soffan med en spännande serie, gamla repriser du redan sett eller en bok. Tiden tickar och det blir läggdags. Men det är ju så skönt i soffan! Särskilt om man är det minsta lik mig som älskar att mysa ner mig under filtar och tänder ljus i hela lägenheten som tar upp allt syre. Det sista jag vill göra då är att ställa mig upp, gå till badrummet som har skarp belysning, tvätta ansiktet och borsta tänderna. Är jag ensam om att bli i stort sett klarvaken av den här kvällsrutinen vi typ blivit påtvingade?! Tidigare resulterade det här i att jag ofta drog mig för att gå till sängs, var kvar i soffan alldeles för länge, till slut ÄNDÅ behövde göra den där jäkla rutinen och slutligen komma i säng för sent.

Tills jag kom på den perfekta lösningen: Skippa din kvällsrutin! Utan kvällsrutin så är det bara att ställa sig upp (i mitt fall invirad i filt och helst buren av Gustav, händer dock inte tillräckligt ofta enligt mitt tycke men men) och lägga sig i sängen utan att knappt behöva öppna ögonen ordentligt.

Veckans habit hack är att göra sovrutinen direkt efter middagen. Eller nattningen för er som har barn. I alla fall innan du går in i ”viloläget” som är tv-tittandet, bokläsandet eller vad du än har för kvällsmys för dig.

Direkt efter middagen gör jag alltså följande:

  • Tvättat bort smink och smörjer in ansiktet
  • Borstar tänderna
  • Kollar morgondagens schema
  • Ställer väckarklocka
  • Tar på mig sovkläder
  • Ställer ett glas vatten på nattduksbordet

(Men du gör ju förstås allt som du brukar proppa kvällen innan, kanske fixa matlådan eller lägga fram morgondagens kläder… du fattar grejen)

Så nu när min sovklocka plingar till kan jag bara lugnt avsluta mitt kapitel eller avsnitt och be Gustav bära mig direkt till sängen och somna in i lugn och ro.

Jag hoppas att veckans hack hjälper er att komma i säng tidigare och få en mer harmonisk nattning.

Sov så gott ♡

Flera Habit hacks:
HABIT HACK: Holiday foods 
HABIT HACK: Do it every day
HABIT HACK: Pairing

Kvällsrutin

 

Du kanske gillar
Hälsa