Bang's Blogg

Annons
Kom i gång med löpningen. Fem grymma tips!

LÖPSKOLAN Del 1 – Kom i gång med löpningen!

Aldrig har nog så många valt löpningen som träningsform som nu. Löpboomen är ett känt faktum och nu när det är vår fylls hyllorna med färgglada löparskor och träningskläder. Att springa är inte bara bra för hälsan utan är också väldigt socialt. Nästan varje gång jag är ute morsar man på andra löpare eller kanske rent av springer med en grupp. Då kan det tjötas på en hel del vill jag lova.

Att börja springa är inte speciellt svårt. Däremot finns det saker man bör tänka på precis när man ska börja löpträna. Något som väldigt många gör fel när man börjar löpträna är att gå ut för hårt i början eller springa för långa distanser direkt. För många leder detta också till skador och minskad motivation. I den här löpguiden kommer jag ge dig fem enkla tips på hur du håller motivationen uppe och förhoppningsvis också skadefri.

Nu kör vi!

I den första delen ger vi dig fem smarta tips för att komma igång med löpningen

I den första delen ger vi dig fem smarta tips för att komma igång med löpningen

Mjukstart
Att börja löpträna innebär inte att man dunkar av en mil på första passet och sedan lägger ner med löpningen veckan efter. Vi vill mjukstarta och bygga upp mersmaken för träningsformen samtidigt som vi är snälla mot kroppen och knoppen.
Gör så här: Avsätt två dagar i veckan. Börja med 45 min per tillfälle.
Första två veckorna bör man ta det ganska försiktigt. Börja passet med en promenad på 15 minuter. Övergå sedan till lätt jogging i fem minuter. Efter joggingen promenerar vi igen i 10 minuter följt av 5 minuter rask promenad. Runda av passet med 5 minuter lätt promenad. Glöm inte att stretcha efteråt. Känns det jobbigt så prova 5 min promenad varvat med 1 min jogg i 20-25 minuter.

Gemenskap
Att träna blir i många fall mycket roligare i grupp eller tillsammans med andra.
Gör så här: Spana in träningsgrupper på Facebook där du bor eller lokala föreningar som kanske erbjuder träningsgrupper. Hittar du ingen lämplig grupp så våga ta steget att starta en egen träningsgrupp! Nå ut via sociala medier eller i din lokala matbutik (informationstavla).

Prova att träna i grupp. Vad har du att förlora?

Skynda långsamt
En viktig faktor är att inte ha för bråttom. Även om kroppen känns bra så kommer väldigt ofta skadorna strax efter.
Gör så här: Håll dig till dina planerade löppass och tumma inte med tiderna eller dagarna. Även om du känner att du kan ge mer så låt bli i början. Ta med dig den känslan från sista passet in i kommande pass så ska du se att motivationen finns där. Även om det regnar, när man haft en dålig dag eller när motivationen tryter.

Tänk på hållningen
Något som många kan känna igen sig när man springer är att man kan se ut som en säck potatis. Arbeta med hållningen så kommer mycket på köpet.
Gör så här: Sträck på dig, rikta blicken framåt och håll huvudet högt. Luta lite framåt när du trycker ifrån och arbeta med med armarna så ska du se hur enkelt allt är!

Var stolt!
Våga Pusha dig själv och andra. Kom i håg att du är grym som gör det här!
Gör så här: Spread the word! Ge dig själv en klapp på ryggen, Instagramma  eller publicera din runda på träningscommunitys, sociala medier eller berätta för kollegorna. Peppa dig själv och kom i håg att du är jäkligt grym och oavsett hur långt du kört så är det längre än de som bara sitter hemma i soffan!
#rawrun

You rock!

You rock!

You rock!

 

 

Du kanske gillar

LÖPSKOLAN del 4 – Fem övningar som gör dig till en bättre löpare

LÖPSKOLAN del 3 – boosta din löpning! 3 tekniktips från elitlöparen Charlotte Schönbeck

LÖPSKOLAN del 2 – Utrustning

Happiness Challenge, Dag 16 – Sätt upp långsiktiga mål

Jag nyper mig själv i armen!

Annons
Ladda mer innehåll
Hälsa