Castillo

Annons

HABIT HACK: PAIRING

Varje tisdag delar jag med mig av en Habit Hack. Det är olika knep som jag använder mig utav både hos mig själv och med mina klienter för att underlätta förändringar i våra beteenden. I mitt jobb gäller det förstås oftast hälsa vilket involverar allt ifrån träning, sömn, kost, stress och vardagspussel. Men hacksen kan såklart tillämpas till allt möjligt.

Habit hack: Alla goda ting är två

Tänk om du inte fick duscha om du inte hade tränat innan. Skulle du få en rimlig mängd duschar på en vecka då eller skulle du lukta skunk?

Den här veckans habit hack går ut på att para ihop aktiviteter. Precis på det sättet som jag beskrev i exemplet här ovanför så handlar det om att para ihop den nya vanan (i det här fallet träningen) med något du vill göra (duscha).

Blanda dock inte ihop det här med att unna sig. Det här handlar inte om att du kan unna dig en kanelbulle om du tränat. Det handlar om att para ihop två aktiviteter som alltid ska gå hand i hand.

Här är några exempel på hur jag använder mig utav den här strategin:

  1. Jag får bara dricka mitt eftermiddagskaffe om jag tränat. Jag gillar verkligen den här parningen. För när jag är pigg och energisk vill jag ju träna och känner inget behov av kaffe. Däremot de dagar då jag är lite seg och gärna vill ha en kopp kaffe, det är de dagarna jag helst skippar träningen. Men jag vill ju ha mitt kaffe! Så jag tränar…
  2. Jag får bara lyssna på fredagspodden när jag tränar kondition. På fredagar brukar jag bara vilja hem på eftermiddagen när jag slutat jobbet men vetskapen av att podden ligger och väntar i mobilen gör att jag tar tag i mig själv och faktiskt får till min fredagscardio.
  3. Jag får bara läsa bok om jag går och lägger mig i tid. Jag har en sovklocka som ringer när det är dags att gå till sängs (för annars fastnar jag lätt vid vad jag än sysslar med) och om jag är i säng inom en halvtimme så får jag läsa vad det än är för bok jag läser för tillfället. Om jag inte är det så blir det ingen läsning.

Som du kanske märker, behöver du inte nödvändigtvis göra båda sakerna precis samtidigt utan det kan räcka med att de sker samma dag. Eller till och med att du bara gör något när någon annan gör något!
Ett bra exempel på det är några bekanta till mig: Killen älskar att träna men hans tjej tycker att det är måttligt kul. De har en deal som går ut på att han bara får träna om hon tränat. Så hon måste alltså träna för att han ska kunna göra det. Det här passar förstås inte alla men en del av oss är faktiskt bättre på att göra saker för andra än för oss själva.

Den här hacken är en av de som jag funnit som mest effektiv för flest människor! Du kan tillämpa den den på alla möjliga sätt för att komma ihåg allt möjligt. Välj bara något du gillar och para ihop det med något du vill få rutin på.

Har du något bra exempel på när du omedvetet, eller medvetet, använt dig av den här strategin? Berätta gärna!

Lycka till♡

habit hackhabit hackhabit hackhabit hack
Du kanske gillar

LÖPSKOLAN del 4 – Fem övningar som gör dig till en bättre löpare

LÖPSKOLAN del 3 – boosta din löpning! 3 tekniktips från elitlöparen Charlotte Schönbeck

LÖPSKOLAN del 2 – Utrustning

Happiness Challenge, Dag 16 – Sätt upp långsiktiga mål

Jag nyper mig själv i armen!

Annons
Ladda mer innehåll
Hälsa