Fit Femme

Annons

Granola bar med gojibär och chiafrön

Den här veckan bjuder jag er inte på ett ”riktigt” matrecept utan ett recept på granola bars som du kan avnjuta till frukosten, före/efter träningen eller som kvällssnacks.

Min man önskade sig nyttiga bars som han kan ta med sig och knapra på i bilen på väg till möten eller kontoret, och istället för att köpa de som ”säljer bäst” eller de som är mest bekanta just nu, tog jag saken i egna händer. Jag älskar att fiffla och syssla med diverse recept, pröva mig fram till nya rätter och godsaker – och den här blev riktigt, riktigt bra. Det är gott, mättande och som sagt nyttigt. Egentligen kan du ju välja själv vad du vill ha i dina snackbars, men här är receptet på mina som jag gjorde igår kväll.

Ingredienser:

– två muggar havregryn (typ två större handfull)
– ett halvt paket dadlar (ta gärna medjool, de är de allra godaste och lättaste att jobba med)
– riven kokos
– chiafrön (jag valde de från Renée Voltaire)
– ett halvt paket gojibär
– agavesirap eller honung (eller lönnsirap) för den som önskar
– mandelsmör eller jordnötssmör (jag valde det sistnämnda den här gången, den ekologiska från favoritmärket UrteKram)
– ett halvt paket mandlar, med skal, rostade (för mer smak)
– ett par cashewnötter
– en handfull solrosfrön

DSC_0028

Värm ugnen i 200 grader. Lägg havregryn utspritt på ett bakpapper på en plåt och låt dem ”rostas”. Ta ut dem ur ugnen när de fått en fin, gyllene färg. Det här steget är inget måste men de blir aningen godare ju krispigare och ”rostigare” de är. Kärna ur och skär dadlarna i små bitar, cirka 5-6 bitar per dadel. Lägg dem i en mixer och mixa i en-två minuter. Ibland bollar de ihop sig, ibland kletar de ihop sig – men huvudsaken är att de bearbetas lite till och får en något mjukare konsistens. Så här (bild nedan) såg mina ut efter att jag har hackat dem samt haft dem i mixern.

DSC_0030

Lägg dadlarna i en större skål och strö lite (typ två skedar) kokos i. Strö även i chiafrön (en sked), solrosfrön, ett halvt paket gojibär – och sedan mandlar, som du i förväg hackar. De kan hackas ca 2-3 gånger per mandel, behöver inte vara alltför små bitar. Blanda allt i skålen. Cashewnötterna behöver du inte ta i om du inte gillar dem eller om du inte vill att dina bars ska vara alltför matiga – men jag tog ett par iallafall, mest för att min snackbar ska vara riktigt mättande (till frukost)

DSC_0032

Innan vi går vidare i arbetet vill jag bara passa på att rekommendera bra produkter, bra varor till din matlagning och bakning. Jag väljer till exempel nästan alltid de produkter som finns tillgängliga av märken som Renée Voltaire, Kung Markatta och, som tidigare nämnt, UrteKram. De har alla glutenfria, ekologiska produkter, de flesta har jag redan testat och ger tummen upp till.

DSC_0029

Nu går vi vidare i arbetet och blandar honung eller agavesirap (eller lönnsirap för den som önskar) med jordnöts- eller mandelsmör i en mindre skål. Ta ungefär en mugg agave eller honung och en halv mugg av mandel- eller jordnötssmör. Häll två-tre dl vatten i en mindre kastull, lägg den lilla skålen med agave/jordnötsblandningen i kastrullen och värm på relativt låg värme. Slutresultatet ska vara geggigt och mjukt, men det behöver inte vara 100% ”rinnigt”. Blandningen är klar när bägge ingredienserna smält ihop bra, så att säga. Jag värmde i cirka fem minuter och rörde med en sked ett par gånger innan det blev klart.

Häll blandningen över skålen med alla ingredienser i, och jobba ihop allt med händerna. Det tar lite tid, men slutresultatet ska vara som en boll, du ska alltså kunna göra en stor boll av alla ingredienser. Ta sedan bakplåtspapper och tejpa den på bordet eller på köksön, för att det ska hålla stabilt när du passar på att platta till blandningen.

Se till att platta bladningen ordentligt, så det blir lagom tjockt och lagom avlångt. Jag föreställde mig att min ”kaka” skulle vara något mindre än bakplåtspappret självt och jobbade alltså därefter. Det tar ett tag, sedan jobbade jag genom kanterna, fixade åt sidorna så att varje sida slutligen fick lika mycket ingrediens.

Ta bort tejpen från sidorna av bakpappret, lyft din ”kaka” och lägg den i kylskåpet i 20-30 minuter.

DSC_0034

Därefter kan du ta ut den ur kylen och börja skära. Det är relativt enkelt att skära, jag såg till att skära både större och mindre bitar (ibland vill man ha mer och ibland, som till kvällssnacks, lite mindre)

DSC_0036

Lägg alla bars i en fryspåse och bevara dem i kylen. Jag fick ut cirka 10 stycken granola bars, vilket bör räcka ett par dagar – och de håller sig fräscha och bra i en vecka eller så, om du bevarar dem i kylen.

DSC_0037

Bon appetit, önskar Andrea!

Instagram: @andreagrue

Du kanske gillar

Årets julklappstips – i alla prisklasser

Recept: Raw Food Chokladpraliner

Pepparkakssmoothie – recept på julfeeling

V Series – nytt koncept och superjacka från Haglöfs

3 Julklappstips till Svenduro cyklisten som har Allt

Annons
Ladda mer innehåll
Hälsa