Gabriella Picano

Fem orsaker till att träningen inte ger resultat

Tränar du regelbundet men känner att du inte får de resultat du önskar? Kanske kan någon av följande fem orsaker vara anledningen:

Du vilar inte tillräckligt
En vanlig fallgrop är att man inte ger kroppen tillräckligt med återhämtning mellan passen i form av sömn/vila, bra mat och tillräckligt med vätska. När vi tränar sker en form av nedbrytning av musklerna, och det är under vilan som de bygger upp sig och blir starkare. Vilar vi inte tillräckligt blir nedbrytningen mer konstant vilket blir slitsamt för kroppen och du utvecklas inte i din träning.

Du tränar inte baserat på dina mål
Har du en tydlig plan för din träning och är den baserad på vad du vill uppnå? Det är vanligt att man tränar ofta men utan en tydlig plan, och därmed inte kommer närmare sina önskade resultat. Ett förslag kan vara att ta hjälp av en personlig tränare för att planera dina pass baserat på dina individuella mål.

Du har inga tydliga siffror att mäta mot
Om du inte dokumenterar din träning kan det vara svårt att mäta dina resultat. Det kan vara så att du förbättrat dig men inte upplever det eftersom du bara baserar det på hur det känns. Innan du startar din träning kan du göra tester i form av styrke- och konditionstester eller kroppssammansättningstest, som du sen gör igen efter ett antal veckor. Även genom att noggrant skriva upp vikter, repetitioner, distanser och liknande efter varje pass gör du det enklare att mäta dina framsteg.

Du äter mer än innan
Om vi tar som exempel att du har viktminskning som mål så måste du göra av med mer energi än du får i dig, enkelt förklarat. Om du tränar mycket behöver du fylla på med energi, men det är viktigt att du inte överskattar träningens effekt och äter mer än du annars skulle gjort eftersom detta kan rubba energibalansen.

Du tränar för ensidigt
Kanske har du hållit dig till samma program eller samma typ av övningar under en längre tid och har nått en platå där du stannat av i din utveckling. Här kan det vara dags att lägga in någon typ av förändring i dina pass för att utmana kroppen och ta dig till nästa nivå. Det skulle kunna vara att du under ett par veckor ändrar i ditt pass (t ex ändrar vikter, intervaller) och sedan återgår till din vanliga struktur.

Lycka till med träningen!

Du kanske gillar
Hälsa