Maya Nestorov

De här kosttillskotten äter jag varje dag

Jag tar en rad olika kosttillskott för att verkligen få i mig allt jag behöver och hjälpa kroppen att fungerar på bästa sätt, då jag utsätter min kropp för olika påfrestningar så som träning och ibland stress. Utöver mina kosttillskott ser jag givetvis till att äta en balanserad och hälsosam kost så att jag får i mig energi och rätt näring på det sättet. Mina kosttillskott är bara ett komplement till min vanliga kost för att hjälpa kroppen att må bra.

Morgon efter frukost, då upptaget oftast blir bättre tillsammans med mat:

Omega 3 – Jag äter omega 3 för att kroppen inte kan tillverka denna fettsyra själv.
Alla kroppens celler är inkapslade bakom en tunn cellvägg. Omega- 3-fettsyrorna gör cellväggen smidigare, så att cellen lättare kan ta emot och överföra signaler. I vanlig kost äter jag mycket fisk, som också innehåller mängder av omega 3.
D-vitamin – Jag äter D-vitamin för att denna vitamin är väldigt viktig för ett flertal funktioner i kroppen. D-vitamin förbättrar bl.a upptaget av mineraler, som kalcium och fosfor i tarmen. D-vitamin är även bra för immunförsvaret och den motverkar trötthet och depression.
Antioxidanter – Jag äter antioxidanter för att motverka fria radikaler som bl.a bildas vid hård träning. Antioxidanterna stärker immunförsvaret och håller mig frisk året om. Antioxidanter får jag även i mig via blåbär och acai, som jag ofta äter.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Green drink packed with chlorophyll

Grön drink på tom mage – Min gröna bladning från Nordic superfood, bestående av Brännässla, kål och mynta, verkar som min multivitamin. Den är fylld av både klorofyll, vitaminer och mineraler. Min kropp och min mage älskar att jag dricker den varje morgon.
Glutamin – Glutamin är en av de 20 aminosyror som normalt finns i protein i livsmedel.
Jag äter den för att den är tarmens bästa vän, då den har en läkande effekt på tarmslämhinnan.
Zink – Jag äter zink för att den behövs till massvis av enzymer i kroppen, dock bör zink inte överdoseras då den kan hämma upptaget av andra mineraler. Zink behövs även för ämnesomsättningen och hormonproduktionen i hypofysen samt för sköldkörteln korrekta funktion. Zink finns det massor av i ostron och det är faktiskt en favorit rätt hos mig.

Kväll, ca 1 timme innan läggdags tar jag en kombinerad tablett kalcium/magnesium:

Kalcium – Behövs för bl.a vår benstomme, nervsystem, näringsupptag och ökad energiförbrukning. Kalcium är bra vid viktminskning då kalcium anses binda fett men även förbättrar kroppens fettförbränning. Kalcium samverkar med magnesium, C- och D- vitamin samt fosfor. Fosfor får jag i mig via min gröna drink.
Magnesium – Jag skulle säga att magnesium är en av de viktigaste mineralerna man bör ta, då den behövs i en rad viktiga processer i kroppen.
Magnesium behövs bl.a för nerv- och muskelfunktionerna, hjärtat, hjärnan och skelletet. Magnesium ger energi och vitalitet till kroppen och behövs för att tillverka må-bra hormonet serotonin vilket verkar lugnande för kroppen, och behövs för det parasympatiska nervsystemet. Jag äter magnesium för bättre sömn och återhämtning.

Nej, nu börjar mina ögon gå i kors. Dags att sova, men vi hörs imorgon!
Stor kram på er

English

Sorry lovlies but this time you have to use google translate.
Sleep tight
Xoxo Maya

Du kanske gillar
Hälsa