Karin Rahm

Bli lycklig med mina 10 hälsotips

Känner du att du behöver bättre balans i livet? Med dessa enkla rutiner kommer du att få det hälsosamma och lyckliga liv du längtat efter.

1. Börja lugnt

Bara fem minuters avkoppling på morgonen räcker för att göra skillnad på ditt humör och din energi under resten av dagen. Sträck ut kroppen eller meditera. Dessa minuter sätter intentionen för resten av din dag. Och glöm inte att ge dig själv ordentligt med tid för att äta en näringsrik frukost,

2. Ge dig tid till träning

Träning ökar flödet av endorfiner, stärker immunförsvaret, lindrar stress och stärker din kropp. Vi pratar inte om timslånga högintensiva träningspass alla dagar i veckan, men lite rörelse varje dag är bra för både kropp och själ.

3. Ät riktig mat

Processad skräpmat gör att ditt blodsocker skjuter i höjden, fyller din kropp med onaturliga ingredienser och håller dig bara mätt en kort stund. Om du vill dig själv och din kropp väl, välj bara naturliga och rena livsmedel.

4. Drick vatten

Om du känner dig trött kanske inte kaffe är den bästa medicinen. En simmig hjärna är ofta tecken på uttorkning. Drick rikligt med vatten under hela dagen så behåller du en bättre energinivå.

5. Lyssna på kroppen

Man brukar säga att lyckliga människor arbetar med sina kroppar inte emot dem. De slutar äta när de är nöjda, går på ett yogapass om de vill släppa på spänningar och skippar den där sista drinken. Om du är villig att lyssna på din kropp så har den en hel del vettigt att säga.

6. Älska grönsaker

Du är inte fyra år längre och grönsakerna ligger inte på tallriken för att du måste äta dem. De ligger där för att din kropp vill ha dem. En färgglad tallrik innehåller massor av näringsämnen som får din kropp att fungera optimalt.

7. Investera i din hälsa

Vänta inte för länge om du har ont eller känner dig hängig. Unna dig en massage om din kropp säger ifrån och boka in det där läkarbesöket som du skjutit upp så länge.

8. Var tacksam

Det du fokuserar på i livet får du mer av. Så sluta gnäll i onödan utan var tacksam för det som är bra i ditt liv. Att du är frisk, att du har en kärleksfull familj, vänner, ett roligt jobb, en skön sovmorgon eller en fantastisk god kopp kaffe. Stort som litet, var bara tacksam.

9. Le

Ta inte livet så allvarligt! Umgås med människor som får dig att skratta och våga le mot en främling. Kanske får du ett leende tillbaka.

10. Vila

När du känner dig trött och hängig, sätt gränser. Boka inte in fler möten eller aktiviteter utan ge dig själv tid att ladda om batterierna. Och när det är dags att sova, stäng av allt vad datorer, mobiler och TV-apparater heter. Lär dig att prioritera din sömn.

//Do you feel that you need a better balance in life? With these simple procedures, you will get the healthy and happy life you longed for.

1. Calm start

Just five minutes of relaxation in the morning is enough to make a difference to your mood and your energy for the rest of the day. Give yourself plenty of time to eat a nutritious breakfast, stretch the body, or meditate. These minutes set the intention for the rest of your day.

2. Give yourself time to exercise

Exercise increases the flow of endorphins, strengthens the immune system, relieves stress, and strengthens your body. We’re not talking about an hour-long high-intensity workout every day of the week, but some movement each day is good for both body and soul.

3. Eat real food

Processed junk food makes your blood sugar spike, filling your body with unnatural ingredients and keeps you full for just a short time. If you want what is best for you and your body, just choose natural and clean foods.

4. Drink water

If you feel tired, maybe coffee isn´t the best medicine. A dizzy brain is often a sign of dehydration. Drink plenty of water throughout the day so you retain a better energy level.

5. Listen to your body

People say that happy people work with their bodies not against them. They stop eating when they are satisfied, go to a yoga class if they want to release a tension and skip that last drink. If you are willing to listen to your body, it has a whole lot to say.

6. Love vegetables

You are not four years old anymore and you don´t have to eat the vegetables on your plate. They are there because your body wants them. A colorful dish contains lots of nutrients that help your body to function optimally.

7. Invest in your health

Do not wait too long if you feel pain or lethargic. Treat yourself with a massage if your body needs it and make that appointment to the doctor that you delayed for so long.

8. Be grateful

What you focus on in life, you get more of. So stop whining about little things, instead be grateful for what is good in your life. That you are healthy, you have a loving family, friends, a fun job, a nice lie-in or a great cup of coffee. Big or small doesn´t matter, just be grateful.

9. Smile

Do not take life so seriously! Spend time with people who make you laugh and please, dare to smile at a stranger. It´s contagious.

10. Rest

When you feel tired and lethargic, set boundaries. Do not schedule more meetings or activities, but give yourself time to recharge your batteries. And when it’s time to sleep, turn off your computer, mobile and TV. Learn to prioritize your sleep.

Du kanske gillar
Hälsa