Karin Rahm

5 sätt att slippa eftermiddagsdippen

Trött på eftermiddagen?

Trött på eftermiddagen?

Vi känner alla till den, eftermiddagsdippen. Då du har noll energi och allt du vill göra är att lägga dig ner och sova. Oftast inträffar den någon eller några timmar efter lunch, du vet när jag menar? Men det finns några knep som faktiskt kan få dig att behålla energin under hela dagen.

1. Träna på morgonen

Att starta dagen med träning är bra av många anledningar. Du slipper tänka på att du ska stressa iväg till gymmet efter jobbet eller skolan, dessutom mår hjärnan bra av att få checka av på to do-listan. Testa att gå upp en timma tidigare och ha träningen avklarad redan före frukostmötet.

2. Ta en promenad

Att komma ut en stund på eftermiddagen, även om det bara är tio minuter, kan göra stor skillnad för din energinivå. Andas lite frisk luft eller gå bara ett varv runt kontoret. En bensträckare kan få dig på rätt köl igen.

Gå ut och få lite frisk luft!

Gå ut och få lite frisk luft!

3. Ät en lättare lunch

Fet mat som hamburgare och pommes frites gör att du känner dig superdäst under eftermiddagen. Allt kroppen orkar fokusera på är att förbränna och du lämnas trött och håglös vid skrivbordet. Satsa istället på en lättare lunch med mycket grönt, proteiner och långsamma kolhydrater.

4. Byt kaffet mot grönt te

Okej, jag vet att kaffe är en riktigt livräddare men vill du ha ett hälsosammare alternativ väljer du ett grönt te. Teet innehåller fortfarande en liten mängd koffein men har samtidigt massor av goda egenskaper som gör gott för din kropp.

5. Stretcha en gång i timmen

Att sträcka på sig lite då och då får igång blodgenomströmningen i kroppen och får dig genast att piggna till. Att sitta still för länge gör oss trötta så ta för vana att röra på dig lite minst en gång i timmen.

 

To my international readers, here is a Google translation:

We´ve all felt it, that lack of energy in the afternoon. You have no energy and all you want to do is lie down and fall asleep. It often happens that one or two hours after lunch, you know what I mean? But there are some tricks that can actually help you maintain the energy throughout the day.

1. Work out in the morning

To start the day with exercise is good for many reasons. You do not have to keep in mind that you should rush off to the gym after work or school, and our brain feels good when doing that check on the to do- list. Try to get up an hour earlier and have that training done before breakfast meeting.

2. Take a walk

To have a walk in the afternoon, even if it is only for ten minutes, can make a big difference to your energy level. Breathe some fresh air or just walk a lap around the office. That can get you back on track.

3. Eat a light lunch

Greasy food, like burgers and fries, makes you feel full and tired during the afternoon. Your body will focus on digestion and you are left tired and dull at your desk. Opt instead of a lighter lunch with plenty of green, proteins and slow carbohydrates.

4. Replace the coffee with green tea

Okay, I know that coffee is a real lifesaver but if you want a healthier option, choose a green tea. The tea still contains a small amount of caffeine but you have also lots of good features that do good for your body.

5. Stretching hourly

To do a little stretching will get your blood pumping and make you feel more energized. To much sitting makes us tired so move around a bit at least once an hour.

Du kanske gillar
Hälsa