Bang's Blogg

Annons
FOCUS Super Bud 29R 1.0 - Den allsidiga racemaskinen. Foto: Bang Engström

MINITEST: Focus Super Bud 29R 1.0 FACTORY 2015

Det pågår cykelbyte i förorten. Jag har bytt tyskt mot en annan tysk och denna gång blev det en rejsigare maskin med lekfullhet i sinnet och en aning råhet i attyden. Min Focus Super Bud 29R 1.0 Factory är här.

Efter en ganska så lång väntan dök cykeln upp hos mitt lokala postombud. Eftersom jag inte ville vänta en dag till på utkörning fick det bli ett besök inne på postterminalen i skogås. Den stora kartongen cykeln låg i påminde mer om den lyxiga kartongen man får när man köper cyklar i super-premiumklassen som Specialized S-Works men i min kartong väntade min lilla Bud på mig.

Cykeln är en allsidig stigmaskinen som går att rejsa snabbt på men som också är utrustad för söndagsnöjen med polarna. Något som jag verkligen fastnade för är cykelns halvtrendiga geometri med något långt kedjestag på 455mm (M) och en rätt så hög front med nya tekniska lösningar som gör stigsmiskare som lycra nördar lyckliga. Cykeln har nämligen förträffliga 142×12 mm genomgående axel bak samt 15 mm genomgående axel fram. Det finns fetare lösningar idag, yes jag vet. Men med 142×12 / 15 mm kommer man långt på. Utöver genomgående axel kommer även Super Bud 1.0 med 1×11 drivlina som idag är mer eller mindre standard på premiumcyklar i stigsegmentet. Drivlinan är från SRAM X1 med 10/42-tandad kassett och 32t på framklingan.

Bakdämparen kommer från Rock Shox och är en Monarch RT HV, 190/51. Bild: Bang Engström

Bakdämparen kommer från Rock Shox och är en Monarch RT HV, 190/51. Bild: Bang Engström

Körkänsla

Första provturen är gjord.  Efter ganska så mycket fixande blev den tillslut körklar. Tyvärr kom cykeln i ett skick som gjorde att jag själv fick sätta igång att meka loss med den. Dropperposten skulle monteras, remoten till dropperposten skulle kapas och trixas med. Bakväxeln ställa in, däckbyte till brötiga stigdäck skulle ordnas med, inställning av dämpare och sittposition, fram och bakbroms justeras osv osv. Med allt på plats och inställt var det dags. Det blev en kortare tur i hemmaskogen som resulterade i många glada miner men också en hel del konstaterande att jag tappat mycket av flowet nu när jag varit utan cykel i några veckor.

Cykeln presterade i alla fall väl första turen och kommande timmar i sadeln hos Bud ser mycket lovande ut. Något som är extra kul är att Focus Super Bud 29R 1.0 väger in på 12.5 kg i storlek M out of the box. Inte för att 12.5 kg är en vikt att imponera sina vänner med men det finns potential att kapa några hekto och kanske till och med 1 kg hos Super Bud innan semesterresan får ställas in. Cykeln känns i alla fall lätt och den är också ganska så bra balanserad med en något blygsam fördel till bakdelen. I skogen märks detta knappt, inte heller när den klättrar tenderar den att vilja falla bakåt. Grusväg, asfalt och flowiga stigar är några av underlagen Super Bud gillar. Tekniska partier funkar även mycket bra med den korta slaglängden. Det 740mm breda styret (flatbar) med en aningens backsweep kändes off course lite för brett och svårkontrollerat. Däremot on course kände jag mig väldigt hemma i den Concept EX dominerade cockpiten. Utväxlingen på 10/42 t bak och 32t fram fungerade mycket bra även när det vankades tekniskt bröt och dödslut. Tyvärr är mina ben inte i så bra skick så jag kunde göra utväxlingen rättvisa men jag vet att det kommer bli bättre när formen är på sin plats. Då kanske det till och med blir aktuellt med 36t fram.

Focus Super Bud har den senaste tekniken och det gäller även drivlinan som är av 1X11 typ. Bild: Bang Engström

Focus Super Bud har den senaste tekniken och det gäller även drivlinan som är av 1X11 typ. Bild: Bang Engström

Cykeln levererades med Continental X-King 2.2 RaceSport 29R SL däck som visserligen är lätta, har stor luftkammare och rullar bra. Men jag ville personifiera däckvalet lite så jag krängde på ett par Continental MoutainKing II 2.4″ med black Chili compound, ProTection sidoväggar och en hel påse full med attityd. Vikten gick upp men dock inte så farligt. Tyvärr säger mitt ögonmått att Conti X-king 2.2″ är fetare (bredare) än Conti MK II 2.4″. Nåväl, MK II gör inte bort sig utseendemässigt men jag gillade däckvolymen hos X-King mer än hos MK II. Totalvikten inklusive pedaler och en uppsättning Conti MK II 2.4″ närmare sig nu 13 kg blankt. Vill man dunka på fetare sulor så finns det plats kvar i ramen både fram och baktill. Däremot finns det ganska så litet utbud av bra stigdäck till 29″ från 2.4″-2.7″ som jag tror är maxstorleken man får in i ramen. Däremot kan andra tillverkares 2.2″-2.4″ däck vara bredare än Continentals så man kanske ändå ska sätta gränsen vid 2.4″ och hoppas på bra lerrensning istället. Snö och lera är ju på ingång och är det något man inte vill så är det att stanna för att pilla bort gegga som fastnat i ramen.

Även baktill är utrymmet gott nog för fetare däck. Bild: Bang Engström

Även baktill är utrymmet gott nog för fetare däck. Bild: Bang Engström

Stilrena SRAM X1 bakväxel. Bild: Bang Engström

Stilrena SRAM X1 bakväxel. Bild: Bang Engström

En sak som jag verkligen gillar hos Focus Super Bud är remote lockout till framdämparen och till sadelstolpen. Detta gör livet mycket enklare och kräver inte heller speciellt mycket underhåll. Nu kan man skratta sig både när det går upp och när det går nerför. Tack Focus för att ni tänkte på det.

Något som jag däremot inte var lika imponerad över är bromsarna från Magura MT2. Jag hoppas innerligt att det blir bättre med tiden då bromsarna off course kändes mycket distinkta med bra bett. Tyvärr bleknande Magura MT2 när den fick smaka stig och tekniska utförslöpor i föroten. Den höll helt enkelt inte måttet när allt annat presterade på hög nivå.

Rock Shox remote sitter på vänster sida. Bild: Bang Engström

Rock Shox remote sitter på vänster sida. Bild: Bang Engström

Tillsammans med Concept CX Dropper blir Super Bud genast mycket lekfullare och mer allsidig mot konkurrenterna. Bild: Bang Engström

Tillsammans med Concept CX Dropper blir Super Bud genast mycket lekfullare och mer allsidig mot konkurrenterna. Bild: Bang Engström

Gott om utrymme framtill. Continental Mountainking II 2.4" ProTection är monterade på bild (upgrade). Bild: Bang Engström

Gott om utrymme framtill. Continental Mountainking II 2.4″ ProTection är monterade på bild (upgrade). Bild: Bang Engström

100 mm i slag bjuder Rock Shox Reba RL på med remote lockout. Bild: Bang Engström

100 mm i slag bjuder Rock Shox Reba RL på med remote lockout. Bild: Bang Engström

Styre och styrstam från Concept EX. Bild: Bang Engström

Styre och styrstam från Concept EX. Bild: Bang Engström

142x12 bak samt 15 mm fram (genomgående axel). Foto: Bang Engström

142×12 bak samt 15 mm fram (genomgående axel). Foto: Bang Engström

Dropperpost med mekanisk remote. Bild: Bang ENgström

Dropperpost med mekanisk remote. Bild: Bang Engström

Hydraliska bromsar från Magura MT2 med 180/160mm skivor. Foto: Bang Engström

Hydraliska bromsar från Magura MT2 med 180/160mm skivor. Foto: Bang Engström

Remote Lockout på framgaffeln. Bild: Bang Engström

Remote Lockout på framgaffeln. Bild: Bang Engström

Halvlätta hjul med fälgar från Concept EX. Bild: Bang Engström

Halvlätta hjul med fälgar från Concept EX. Bild: Bang Engström

Vevparti från FSA Comet. Drivlinan är 1x11 med 10/42 bak och 32 fram. Bild: Bang Engström

Vevparti från FSA Comet. Drivlinan är 1×11 med 10/42 bak och 32 fram. Bild: Bang Engström

Focus Super Bud 29R 1.0 FACTORY 2015 - Bild: Bang Engström

Focus Super Bud 29R 1.0 FACTORY 2015 – Bild: Bang Engström

Sammanfattning: 

Trots det lilla jag hunnit köra med min nya Focus Super Bud så är intrycken mycket positiva. Cykeln känns lätt, drivlinan mycket bra och utväxlingen lagom för allroundcykling. Tillsammans med lite brötigare stigdäck och personliga inställningar har jag nog hittat hem så gått som det går hos Super Bud och kommande lättningsprojekt får bli till våren. Nu ska jag rida ut hösten, vintern och våren innan nya lätta delar ska köpas in.

Plus:
– Bra balanserad och känns lätt
– Rapp i hanteringen
– Genomtänkt utrustningsnivå
– 1×11 drivlina från SRAM X1
– Bra standard på hjulset, även viktmässigt

Minus:
– Sniket bett i bromsarna från Magura
– Udda kabeldragning i ramen

FOCUS Super Bud 29R 1.0 Factory 2015
Weight: 12.5 kg (M)

Pris: 27.000 sek

Kategori
Du kanske gillar

Årets julklappstips – i alla prisklasser

Recept: Raw Food Chokladpraliner

Pepparkakssmoothie – recept på julfeeling

V Series – nytt koncept och superjacka från Haglöfs

3 Julklappstips till Svenduro cyklisten som har Allt

Annons
Ladda mer innehåll
Hälsa