Bang's Blogg

Annons

Commencal Meta HT AM 2 – Min första 27.5″

Äntligen kom den! Här är första intrycket.
Efter ett tags letande och velande mellan On One’s 45650B, Mondraker Vantage RR, Transition Transam 27.5, Kona Taro och NS Bikes Eccentric blev det till slut en Commencal Meta HT AM 2. En lekfull 27.5″ med rolig geometri där korta kedjestaget på 428mm samt den flacka gaffelvinkeln på 66.5 blir detta en kanonmaskin att plöja fram på stigarna på. I alla fall på pappret. Denna variant finns även i en fetare variant med FOX-gaffel och lite annat smått och gott. Storlekarna i denna serie börjar på S och slutar på XL. För komplett geometri för alla storlekar finns den här.
När paketet kom med UPS efter tre dagar från order till min hall får man anse det vara freaking perfect! Frakten kostade 15 EUR från PROBIKESHOP och valde man att köpa den från Commencal’s egna hemsida låg frakten på sköna 78 EUR! I helgen som gick hade Chainreaction Cycles fri frakt på allt. Dessvärre hade Chainreaction ett pris på denna modell på typ 4000sek mer än PBS. Valet blev enkelt. Tack vare PBS’ pricematch kunde jag få listpriset Commencal hade men kom undan frakten på 78EUR samt längre leveranstid. Chainreaction har ockå pricematch men inte mot alla. Ska man tillämpa CRC’s pricematch bör handlare heta Wiggle, Evans eller Merlin. Listan har några fler handlare men finns inte handlaren med på listan kan inte CRC matcha priset. Det är det svaret jag fick genom deras callcenter under veckan.
Nåja! Nu har jag min cykel och jag packade upp den och tyckte allt var tip top. Fin finish, matt grön/gul med coola detaljer på flera komponenter. Cykeln kom i stort sett monterad och klar. Det jag fick göra var att sätta dit styret, sadelstolpen, bromsskivan fram samt dra åt några muttrar och pumpa i luft. Den enda downside jag kunde se var att slangarna är med bilventil och inte racer. Allt annat var perfect!Cykeln väger 13.2kg men detta måste jag kontrollera senare. Enligt UPS vägde paketet 14.20kg ink. kartong mm. Men är det feta rör, alu och tjockt gods så är det inte featherlight liksom. 13kg är vad många i denna kategori väger in på. Sedan kan det diffa några hekto. När det är stålramar brukar ramrören vara runda och lite slankare än när det vankas rör av aluminium. Så det kan vara en anledning till vikterna då blir densamma. Sedan handlar det väl om utseende och vilken känsla man är ute efter. Stål är ju onekligen väldigt skönt att rulla runt på. Men ibland kan man inte få allt.

RAMEN: 2014 META 650B, trippel butted legering 6061, överrör med dold kabeldragning
FRAMGAFFEL: XFusion Velvet RL, Lockx 15QR, 130mm/Låsbar
HEADSET: Semi integrerad, avsmalnande zs44/56, 1 ”1/8
STYRSTAM: 60mm, 0 ° rise, Ø31, 8mm
STYRE: Alu 6061db, 0,75 ” rise 750 mm, Ø31, 8mm
HANDTAG: Loc ons Ø30mm utanför, mjuka sammansatta dvs två olika gummiblandningar
BROMSAR: Tektro hydraulisk skivbroms HDC330 180mm/180mm, med räckvidd justering
VXL REGLAGE: SRAM x5 2×10
FRAMVÄXEL: SRAM x5
BAKVÄXEL: SRAM x5 10 speed
VEVLAGER: NECO isis bb 92mm tätade lager
VEVPARTI: Samox isis 24/38t, legering kedjedrevet 38t, xs 170mm / s 175mm m / l / xl
KEDJA: Yaban SH10C,
KASSETT: SRAM pg1030 11-36T
FÄLGAR: JALCO 650B Dubbel vägg 32h, 24,5 mm, stift gemensamt, vb Version
NAV: JOYTECH 32h
EKRAR: Stål 1.8mm svart – svart mässing 12mm
DÄCK: MAXXIS High Roller II EXO 650bx2. 3 front, ivrig 650bx2.25 ”exo bak, 60tpi
SADELSTOLPE: KINDSHOCK ETEN fjärrkontroll, 100mm resor 31,6 x385mm
SADEL: Commencal Meta från Velo, CrMo rails
STORLEKAR: S / M / L / XL FÄRG Ljusgul Matt Finish
VIKT:13.20 kg

Jäkligt Fresh video!
Väl packeterad med wellpap och skum. Skönt att inte wellpappen inte var tejpad som hos många andra modeller där man nästan måste ta till våld och tillhyggen för att få bort wellpappen. På denna bajk klarade jag mig fint med bara händerna. Wellpappen är lätt limmad ihop. Buntbanden måste man såklart klippa eller skära sönder.
Öppen eller låst, det är frågan! 140mm slag med rebound adjuster nertill. På vissa hemsidor står det 130mm… Utan att pumpa upp gaffel till rätt tryck för mig testade jag att låsa gaffel och den blev Helt stel! En del gafflar sviktar lite, men inte denna i detta läge. Lock outen gick lätt å smidigt att vrida över och är inte trög. Att den gick lätt att vrida innebär inte att den som på en viss SR Suntour gaffel fladdrade den tillbaka när stök å bök uppenbarade sig.
Växelföraren bak är från SRAM X5 vilket också reglagen är. Baktill är det 135mm QR men ska fungera med 135x10mm. Utbyttbart växelöra då ramen är av 6061 alu. Kassetten är SRAM 1030 och det är 11/36 baktill. Navet kommer från Joytec och låter Inte som Hope Pro evo 2.
Fina däck! Denna setup kommer med MAXXIS Ardent och nya High Roller. Båda med EXO – FETT! Minus är dock bilventilen på slangarna :/ Fälgarna är svarta med minimalistiska dekaler på få ställen.
Dropperpost från KS. Remoten sitter fint på styret och den är enkelt att ha å göra med. KS-stolpen skjuter inte upp sadeln med samma fart som Specialized Command Post utan den är lite snällare och tar längre tidpå sig. Höljet drar man från styren under kabelkanalen undertill på överröret. Ingen schrader ventil för att fylla på luft vad jag hittade… Sadel kläms fast med en större bult och stolpen har lite seatback. Jag skulle uppskatta det till ca. 20mm.
Plastig remote men fyller sin funktion. Kabelkanal i alu på baksidan. Jag bytte ut greppen till mina Bearclaw. Greppen som följde med kändes visserligen sköna men det blir mina BearClaw jag är van vid.
Under höger gaffelben finns reboundadjustern. Navet är för 15mm QR vilket fungerade smidigt! Bromsskiva fram är 180mm samt framnav är från Joytec.
Nya MAXXIS HIGH ROLLER med EXO. Najz!
Nya MAXXIS High Roller 2 påminner lite om Specialized Butcher. Glest mönster med stora nabbz.
Koniskt styrhuvud är solklart 2014!
Bild på lätt cykel i bakgrunden och tyngre längst fram :) Ghetto Rode Grepp från Lizard Skins!
Storlek L blev det på min Meta HT AM 2 med 27.5″. Jag är 180 och den känns helt ok vid provsittningen. Nu återstår finjusteringen och lite kapande av buntband osv. Efter det blir det premiärtur för fulla muggar!

Här kommer några snabba:

Ramen är tillverkad i 6061 triple butted
Modeltypen är All Mountain hardtail
Maxlängd på gaffel är 530mm/544mm
Koniskt gaffelhuvud 1″11/8″ / 1.5″
Maxbredd på däck är 60mm
Passar International standard
Maxstorlek på skivor är 185mm
Sadelstolpe diameter 31.6mm / 34,9mm för klamman
vevlager typ 68mm BSA
Inga ISCG fästen
Framväxel collier haut 34,9 / tirage haut / Downswing 34,9 / Top Pull
Funkar till 135x10mm baktill

Monterad och klar
Breda rör
SRAM 1030 kassett
X fusion gaffel
Remote lockout
Jag gilla färgen skarpt!
Glad ägare :)
Du kanske gillar
Hälsa