Bang's Blogg

Annons

CANYON Nerve AL 7.9 – Första intrycken

Efter att ha kikat på Canyons utbud ett tag blev det en i dagarna nu. Valet föll på Nerve AL 7.9 som är en robust och lekfull cykel med 110mm slaglängd fram och bak.

CANYON Nerve AL 7.9 – 2014
Om jag inte minns fel så klickade jag hem cykeln som fanns i lager med tre stycken * efter. I detta fall innebar det att det skulle ta mellan 5-7 dagar typ innan cykeln skulle skickas. Efter det skulle det ta några dagar till för själva leveransen. Som sagt, orden lades midnatt till söndag. Pengarna försvann då från mitt konto. På måndag fick jag en orderbekräftelsen från Svenska Canyon tror jag att det var. Samma vecka men på söndag fick jag mail om att cykeln byggdes ihop och skulle skickas snart. Måndagen därpå, fick jag mail om att cykeln skickats och två dagar senare levererade UPS min cykel.
Under tiden skickade jag mail till Canyon Sverige gällande styrstammen då jag hellre ville ha en kortare än den på 90mm som följde med min Nerve AL 7.9 i large. Styrstammen som följer med cykeln fanns bara ner till 70mm så det fick bli en sådan. Det lustiga var att jag fick samma mail från Canyon att min cykeln bygges ihop när det egentligen var styrstammen som hade packats :)
Storleken blev en large. Jag velade ett tag mellan medium och large. Men med lite tid med tidigare cyklars geometrier så motsvarade denna i large min gamla Stumpjumper FSR i M ganska bra. Så det blev den större storleken. Flera säger också att vissa Canyons mountainbikes är korta. Men som sagt. Är ni sugna så kika lite på geometrin så blir det nog bra.
Så här blev den i alla fall. Det som jag bytt ut är handtagen och en kortare styrstam av samma model.
3-delat vevparti från Shimano SLX.
Drivlinan består främst av Shimano prylar från SLX-gruppen samt en bakväxel från XT med clutch för mindre kedjeskrammel. I storlek L med pedaler osv landar den på 13.5kg vilket får anses vara godkänt. Kedjestagets längd är 450mm.
Clean cockpit.
Cockpiten är ganska så clean med traditionell lösning gällande reglagen. Ingen matchmaker eller liknande vilket har sina för- och nackdelar. Intern vaijerdragning och förberedd för Stelth dropperpost’s. Styrlager kommer från Cane Creek och styre, styrstam och stolpe från Iridium.
FOX Float 32 med CTD.
Fram och bakdämpare kommer från FOX och båda har 110mm i slag. Precis som många andra modeller har den FOX’s populära CTD (Climb, Trail, decsend) som haft en del bekymmer under 2013 men som ryckt upp sig senaste tiden. Framgaffel har precis som bak en genomgående axel för mer styvhev. Baktill behöver man en 5mm insexa för att kunna lossa axeln. Framtill är det snabbkoppling.
Shimano växelreglage med tumme/pekfinger växling.
Bromsarna som kommer med denna bajk är från välkända Avid. Inga konstigheter gäller bromsarna. Stora fina skivor fram och bak samt bromskraft från Elixir 3. Bromsreglaget sitter väl förseglat med två torx skruvar på styret. Styret är 720mm brett.
Anti Squat Kinematics från CANYON.
Ramen har ett gäng finesser och den känns ganska så genomtänkt. Överröret är i ett stycke och delr av ramen är skapade med Hydro 14 teknik vilket innebär att delen skapas i 14 steg. Styrhuvudet är koniskt och bakdelen har en genomgående axel. Färgen heter Acid storm men finns äen i en svart/vit variant med blåa detaljer.
Hjulpar från DT Swiss Spline / M 1900
Däcken kommer kommer från Schwalbe och det sitter Rocket Ron och Racing Ralph 2.25″ på cykeln från EVO-serien. Detta innebär tubeless ready, snake skin skydd på sidoväggarna och 3-star compound med den hårdare gummiblandningen av tre. Önskvärt hade nog varit ett par med Trail star compound men dessa fungerar bra för långlopp t.ex. däremot inte så bra på steniga stigar och sladdriga lerhål i botten av ett krön.
Kompetent stigcykel och rolig klättrare.
Första turen med cykeln blev Sörmlandsleden, Sameslingan, Tornberget och några lokala stigar. Cykel känns otroligt rapp och trampeffektiv på slätten och uppför. Dämparna svara bra men det ska finjusteras lite med rebound  och lufttryck bland annat. Däcken levde sitt egna liv och jag fick flera gånger framhjulssläpp i vätan. Efter 20-minuter kom första punkan. Troligtvis var det ventilen som var trasig. Slangen såg hel ut men känslan var att jag tappade mer å mer luft sedan starten. Trist!
Nu fick jag plocka fram mitt multi-verktyg och femmans insexa för att få loss bakhjulet. Det gick ganska smidigt ändå att få loss hjulet utan snabbkoppling men jag tror jag föredrar det i alla fall mot att trycka in en insexa i axeln.
Uppför presterar den perfekt och blir det lättcyklat kan man sätta reglaget på clib-mode och få en Väldigt stel gång. Jag hade CTD på min Stumpjumper FSR 29er å då var den inte lika stum när jag ändrade om till Climb. Gaffel gjorde jobbet utmärkt i alla tre positionerna. Mot slutet av turen kändes gaffeln ganska så hård vilken den inte gjorde i början. Hela cykeln kändes liksom med stel än fullgung. Sadeln kändes väldigt hård innan turen men var helt ok efter drygt två timmar i sadeln. Italenska Selle Italia levererade sadeln till denna och den är kanske något smal för min rumpa. Men helt ok alltså.
Utför fungerade den bra men det kunde bli lite skakigt ibland. Större drops och stenkistor var inget hinder, däremot tror jag bredare däck skulle göra mycket för komforten i högre hastigheter utför. Bakhjulet kändes också som att det vobblade lite vid knixiga svängar och impulsiva räddningar med bakhjulet. Frihjulet har lagom många klackar och låter härligt högt och stressar framvarande cyklist lite extra :)
Första känslan är som sagt att det är en trevlig och trampeffektiv stigcykel som trivs bättre uppför och på platten men klarar utförslöporna bra. Sadelrörets vinkel är 74 grader vilket passar mig ganska bra. Uppgradering om man ska köra mycket stig med denna är en dropper post och bredare däck med mjukare gummiblandning.
So far, väldigt nöjd med köpet. Nu måste jag bara köpa fler innerslangar….
Kategori
Du kanske gillar
Hälsa