Fallskärmshoppning Utan fallskärm – Luke Aikins har testat

Efter några skakiga minuter framför min skärm ser jag att han är okej. Luke Aikins. Snubben som precis hoppat ut från ett flygplan på flera tusen meters höjd – utan fallskärm. Ja. Se det själv.

Hallå vänner! Om detta inte är det sjukaste ni sett idag så vet jag inte vad. Luke Aikins är personen som bestämde sig för att testa något nytt. I detta fall är något ”nytt” att hoppa ut från ett flygplan på uppskattningsvis några tusen meter upp i luften endast iförd sin gröna och sjukt osnygga outfit med en hjälm som om den skulle rädda honom om något skulle gå fel. Spana in klippet. Jag är helt mållös. Hoppas hoppas innerligt att ingen trollar med mig nu (haha). Synd att hans puls inte redovisades i klippet. Den skulle nog i vilket fall bara gjort kaos med pulsmätare :)

Trevlig fredag!

Kommer ni förresten ihåg Felix Baumgartner’s superhopp från typ rymden:

 

Lätta och snabba – två nyheter från Salomon

Till våren kommer två efterlängtade skonyheter från Salomon. Salomon S-LAB XA AMPHIB samt Salomon SENSE PRO MAX. Båda modellerna fyller ut det tomrum bland skomodeller som många upplevde fanns. Nu får swimrun-älskarna ett nytt alternativ till fötterna men även den äventyrliga stiglöparen som önskar mer komfort.

Vårens skonyheter från Salomon bjuder inte bara på två stekheta modeller utan tre. Salomon Speedcross Jr kommer även ut i en speciell upplaga för juniorlöpare. Fortfarande samma fina grepp och passform men för juniorfötter alltså. Hurra säger jag! Två andra heta nyheter är swimrun-skon Salomon S-LAB XA AMPHIB Få ut det bästa av två världar liksom! Den här säsongen presenterar Salomon S-LAB XA AMPHIB – en ny sko framtagen och avsedd för swimrun. Ovandelen av skon är tillverkad i ett mesh-material som suger upp minimalt med vatten, och gör så att skon håller sig lätt även under simningen. Sulan är tillverkad i en gummiblandning som ger ett bra grepp även på hala klippor uppger tillverkaren. Skon är utvecklad för swimrun-atleter och framtagen tillsammans med Daniel Hansson, som vann Ö till Ö på ny rekordtid med skon. Med S-LAB XA AMPHIB ligger fokus på snabbhet och effektivitet, både i blöta och torra förhållanden. En och samma sko – både i vattnet och på land. Är det bara jag som tror att denna kommer bli HUGE i år?

Salomon S-LAB XA AMPHIB
Pris: 1900 kr

Salomon S-LAB XA Amphib

Salomon S-LAB XA Amphib

Den andra stora nyheten är Salomon SENSE PRO MAX. Den nya lättviktsskon SENSE PRO MAX är Salomons mest dämpade trailsko hittills, skapad för en maximerad upplevelse av trailrunning. Hemligheten ligger i den breddade tån och en ovansida i stretchig mesh i kombination med en tålig, lätt och responsiv mellansula. Sulan är mer inriktad mot lättare trailrunning på grusväg och enklare stigar. Skon dämpar vibrationerna och minskar därav påfrestningen på fötterna som ofta leder till skador. Mellansulans konstruktion består av ett multimaterial som dämpar vibrationerna och minskar påfrestningen på fötterna, och hjälper till att behålla studs i stegen ännu längre. Opal-teknologi och den 17 millimeter tjocka Energy Cell+-skumsulan ger stötdämpning och extra komfort vid hårt ansatta delar av foten. Ovansidan av skon är tillverkad i ett mesh-material med 3D-stretch och med friktionsfria snörhål för enkel snörning och slitsulan är designad för att behålla stabiliteten i utmanande terräng.

Salomon SENSE PRO MAX
Pris: 1600 SEK

Salomon SENSE PRO MAX

Salomon SENSE PRO MAX

Kategori

Vad är RECCO? Nytt utbildningspaket från säkerhetsjätten

Ja. Vad är då RECCO för något? Det är en fråga många kunder men också butikspersonal ställer sig. Nu har RECCO tagit fram ett utbildningspaket för att göra fler medvetna om hur systemet fungerar och vad det är för något.

Flera av er har säkert sett logotypen för RECCO någon gång. Det är också med stor sannolikhet så att du någon gång ägt ett plagg med en RECCO enhet insytt. För er som inte känner till RECCO så handlar det ofta för konsumentens del om lavinsökningsprodukter. Man syr helt enkelt in en liten bricka/reflektor som ger utslag på en sökare som sökstyrkorna har när de letar efter försvunna personer i lavinområden. Systemet är väldigt smart, enkel att ha med sig och det finns även lösa 3D-liknande klisteretiketter att tillgå om man vill utrusta sig själv eller sin utrustning med taggar i efterhand.
RECCO’s utbildningsmaterial som tagits fram i syfte om att på ett enkelt sätt informera butikerna kring funktionalitet och hur man för detta vidare ut mot kunder. Utöver en lista på sju punkter som kortfattat går igenom funktionen så har även fyra filmer tagits fram som visar mer i praktiken hur systemet fungerar. Bra jobbat RECCO!

..

Kategori
Annons

It’s AMAZING. Spana in Saucony’s nya kollektion – Life On The Run

Löpexperten Saucony lanserar nu Life on the Run: en helt ny kollektion med löparskor och funktionella plagg för den modemedvetna konsumenten med en aktiv livsstil.

Senare i vår droppar Saucony sin nya kollektion som riktar sig till den urbana och medvetna konsumenten som ser löpning som en av flera träningsaktiviteter. Nu behöver en inte välja funktion före design nu när en kan få båda. Jag har spanat in den nya kollektionen och här kommer några riktigt AMAZING stuff från Saucony – Life On The Run.

Saucony - Life On The Run

I kollektionen återfinns sex modeller av Sauconys prisbelönta och populära löpskor med ett uppdaterat utseende som fungerar lika bra på jobbet som under träningspasset. Saucony lanserar även tillhörande träningsplagg, inklusive sport-bh, löpartights, löparshorts samt träningstopp och t-shirt.

1, Svart top – Hur snygg är inte denna då? Luftig, chic och sjukt läckert mönster.
2, Triumph ISO Löparsko – Klockren allätare i uppdaterad färgsättning. AMAZING! (läst tidigare test här)
3, Blå top – Läcker fall och läcker färg. Tillverkad i funktionsmaterial och kommer med ett diskret mönster.
4, Vita byxor med print – Ledigt och vågat i en skön mix som funkar både på stan och till träning.
5, Grå/Gul t-shirt – Gillar färgsättningen och designen. Sportig passform med något korta armar. That’s my type of style.
6, Sneakers – Härliga ikoner som återkommer i nya läckra färger. So fresh so Clean!

Saucony - Life On The Run Collection

Saucony – Life On The Run. Skorna som får ny färgsättning är bland annat Kinavara, Triumph ISO och Freedom.

Utöver ny färgsättning för Triumph ISO så kommer även Kinavara, Guide 10 och Freedom ut i ny urban färgsättning. Vad tycker ni? Ser ni något som ni gillar? Utöver träningsplaggen så gillar jag verkligen den minimalistiska tonen på löparskorna. Bra skor som inte skriker träniskfreak om. Nu som sagt i en lite mer dämpad färgsättning men ack så lika bra. Mucho spännande. När blir det vår?

Kollektionen finns i butik 17 mars.
Rek. pris skor: 1 300 – 1 600 SEK.
Rek. pris kläder: 250 – 800 SEK.

Kategori

Nu kan du SLADDA hem från IKEA

Snart är våren här och med den också cykelsäsongen. IKEA har som gick vidare med sin cykelsatsning släpper nu i Sverige den prisbelönta modellen SLADDA.

När första cykelvågen kom från IKEA med deras elcykel fanns det många förväntansfulla intressenter och cykelfans på denna sidan av Östersjön som ville haffa sig ett exemplar. Tyvärr kom aldrig IKEA’s elcykel officiellt ut på den svenska marknaden utan såldes i andra varuhus ute i europa. Senare kom visserligen cykeln in till Sverige för försäljning men då i begränsad upplaga och endast i utvalda varuhus. Nu har stormen kring elcykeln lagt sig och IKEA har gått vidare i sin satsning på cyklar. Resultatet av satsningen blev att komma bli SLADDA. När jag tidigare skrev om SLADDA  så trodde jag nog inte att den redan skulle vara här. Nu alltså. Men det är den. Kul.

IKEA SLADDA

Remdrift och skivbromsar är standard på SLADDA

Med sin lite halft retro stil och fiffiga lösningar så har den nog fått en plats i mitt hjärta trots allt. Utöver två storlekar 26″ samt 28″ finns det även en praktisk korg samt cykelvagn att köpa till. Cykeln kan användas i många olika sammanhang och priset är faktiskt riktigt lovande. Är du innehavare av IKEA Familykort blir priset skrattretande bra. Då kostar SLADDA dig 3.795kr istället för 6.695kr. Det är väl en ganska så sweet deal eller? Om inte annat kan det vara lite plåster på såren då cykelns vikt landar på hela 16kg. Bland övriga tillbehör finns hjälmar, lås och väskor, självklart till löjligt bra priser.

Så nu kan du cykla hem din Billy.

IKEA SLADDA
– Remdrift (10 års garanti)
– Skivbromsar
– Aluminiumram (25 års garanti) / framgaffel i stål
Pris: 6.695kr (Familypris 3.795kr)

IKEA Cykel SLADDA

IKEA Cykel SLADDA

Kategori

TomTom Touch Cardio – nytt fitnessband med optisk pulsmätning

TomTom släpper nytt fitnessband med optisk pulsmätning – TomTom Touch Cardio. Spana in bilderna på nya superprylen som håller koll på mesta – utan att du behöver lyfta ett finger.

TomTom’s nya skapelse går under namnet Touch Cardio och hamnar i segmentet Wearables. Wearebles har på kort tid blivit omåttligt populära. Kanske för att en faktor ligger i enkelheten att kunna mäta sin aktivitet utan att behöva fnippla så mycket med inställningar och appar. Med dagens moderna wearebles med aktivitetsmätare sker det mesta i bakgrunden. Allt du behöver göra är att fokusera på är att leva ditt liv och sedan synka upp enheten mot en app för feedback och siffror. TomTom har med sin nya modell skapat en riktigt smutt mätare som visserligen inte mäter av kroppsfett och muskelmassa direkt som kompisen TomTom Touch Cardio + Body Composition gör men med en ny och stilren design tillsammans med en ny app tror jag många kommer känna sig hemma med den nya aktivitetsmätaren på handleden.

TomTom Touch Cardio har som sagt en inbyggd aktivitetsmätning, vilket innebär att den registrerar allt du gör dygnet runt (antal steg, sömn, kaloriförbrukning osv). Den optiska pulsmätningen på handleden bidrar till en mer exakt beräkning av din kaloriförbrukning enligt TomTom och ger dig en bättre insikt om din kondition samt intensiteten i din fysiska aktivitet.

TomTom Touch Cardio

TomTom Touch Cardio

Kategori
Annons

TURNAMIC – Let’s twist again

Mitt uppe i vintersäsongen kommer nu nyheten många väntat på. Det nya bindningsystemet TURNAMIC. Utvecklad av Fischer tillsammans med Rossignol och visst blev det bra?

Fischer har tillsammans med Rossignol utvecklat en ny standard som visserligen är kompatibel med dagens NNN-sulor men som med fördel används tillsammans med nyutvecklade pjäxor från företagen. Både Fischer och Rossignol kommer under nästa säsong att lansera linjen som är tänkt att säljas tillsammans med respektive tillverkares skidor. Utöver en rad olika TURNAMIC® modeller kommer det även finnas en juniorversion. Det är riktigt roligt att det händer en del saker på längdsidan. Efter en period med ganska få produktsläpp har nu både Rossignol och Fischer tagit sig i kragen nu med Turnamic. Senaste inovationen kom från Salomon med deras ProLink-system men även en rad mindre uppdateringar på befintliga modeller har vi sett under året vilket är Riktigt roligt som sagt.

Race Pro Classic IFP [P] Fischer

Lättmanövrerad
Den nya designen gör att Turnamic bindningarna ska vara otroligt enkla att hantera. Istället för en bygel som ska öppnas vrider man nu istället den främre delen för att låsa upp eller stänga. Perfekt när man inte vill ta av sig handskarna.

Control Step-In IFP, White [P] Fischer

Anpassa
Precis som många nyare bindningssystem idag går det även på Turnamic att justera bindningen fram eller bak utan verktyg. Perfekt när förhållandet är lite lurigt.

Race Jr Skate IFP [P] Fischer

Fördelar
Tack vare en ny optimal monteringspunkt kan det nya systemet enligt tillverkarna leverera en ännu bättre skidupplevelse i form av mindre flex, bättre kraftöverföring och mer kontroll. Det nya bindningsystemet kommer monteras på en ny typ av platta på skidorna med namnet IFP som inte ska påverka skidans naturliga beteende.

rossignol racepro classic

Rossignol racepro classic

Hela sortimentet beräknas lanseras vintern 16/17. Men redan till VM lär en del åkare ha på sig dessa nya prylar. Håll utkik på VM som sagt för en försmak av vad som kommer.

Kategori

Ny favorit på sneakershyllan – AIR MAX Tavas

I veckan kom lönen och vad passar då bättre än att ge sig ut och shoppa lite. Nya skor stod på listan och för första gången kom jag hem med en ny kärlek – Nike AIR MAX Tavas.

Det är inte speciellt ofta jag hittar nya favoriter men just Nike Air Tavas har jag haft ögonen på ett tag. Nu blev det ett par denna gång och jag ångrar mig inte. Lätt, bekväm och lite drag åt retrohållet fick mig på fall. Skon som väger in på 290 gram i storlek 43 är riktigt smutt och true i storleken. Skon som har orangea detaljer går bra ihop med skons två nyanser av grönt. Utöver en högventilerande ovandel i mesh har den även AIR MAX-dämpningen i hälen och en väldigt följsamt yttersula. Skon bibehåller en bra stabilitet och bjuder på fin komfort utan att säcka ihop sig väl på foten. Skon tyvärr något smal framtill men ge mig några dagar så har den förhoppningsvis formats sig efter min fot lite.

Vad tycks? Bu eller bä?
Pris: 1.199kr

Nike - Air Max Tavas

Nike – Air Max Tavas

Kategori

TEST: CONTENDER II från State Bicycle Co. – citymanglare eller fartfantom

När tre cykelfantaster från Arizona i USA bestämde sig för att börja skapa cyklar blev det starten på något stort – State Bicycle co. Sedan starten kring 2009 har utvecklingen för State Bicycle Co. gått spikrakt upp. Idén med att våga blanda fina komponenter med något som vanligtvis inte rimmar med prestanda och funktion har blivit en succé. State Bicycle co. har tagit dagens oväxlade cyklar till en ny nivå och nu med uppföljare till dundersuccén Contender kommer nu efterföljaren – Contender II. Jag har testat citymanglaren från State Bicycle co. som fungerar lika bra till jobbet som i velodromen.

När den nya Contender kom ut blev den snabbt hyllad av cykel fans världen över. Trots några få justeringar lyckades personerna bakom State Bicycle co. leverera en het efterföljare till Contender som fick det påhittiga namnet Contender II. Med bland annat nytt rammaterial och en lackering att dö för tog det inte lång tid innan cyklarna började att rulla ut från State Bicycle co’s. lager. I övrigt är mycket sig likt som hos den tidigare modellen, varför ändra på ett vinnande koncept? Med flera fina komponenter och möjligheten att skräddarsy din Contender kan man helt enkelt hitta få ursäkter att klicka hem en.

Material
Det nya rammaterialet är riktigt trevlig att cykla på. Känslan är svår att beskriva, men den kombinerar komfort och styvhet på ett mycket väl balanserat sätt. Rören är hederliga Reynolds 520 cr-mo som är dubbelreducerade och kommer tillsammans med en kolfibergaffel med gaffelrör i aluminium. Riktigt smutt och väldigt ovanligt på denna typ av cykel. Det fina med State Bicycle co. är man vågar ta ut svängarna och som i detta fallet också levererar en snygg och styv framgaffel med 3k-finish på en så pass prisvärd modell som Contender II är. Tillsammans med genomarbetade svetsfogar och rena linjer har Contender II snabbt också blivit en favorit bland svårflörtade fixiecyklister och på tävlingsbanan. Den mastiga framgaffeln suger upp ojämnheter bra och är styv nog att inte flexa iväg när man ställer sig upp. Den snygga lackeringen avslöjar kolfibret i framgaffeln och högst upp finns även ett fäste för fälgbroms som följer med vid köp.

State Bicycle Co. - Contender II

Contender II kommer i en härlig mix av kolfiber, stål och aluminium.

Utrustning
När det kommer till Contender II så har man inte sparat på krutet. Cykeln kommer bland annat med snygga och vändbara hjul med 43mm’s profil. Styrlager från FSA (MX Orbit) och vevparti på SRAM. Fram och bakbroms ingår tillsammans med ett par pedaler. Vid köp kan man också välja mellan bullhorn eller bockstyre. Vill man piffa upp sin Contender II ännu mer går det att konfigurera sitt åk på hemsidan med kolfiberhjul, lyxiga sadlar och mycket annat. Däcken som följer med är 23mm breda och fungerar felfritt i stadsmiljö. Vill man öka komforten kan man lätt få in ett par 25mm också.

State Bicycle Co. - Contender II

Contender II, här utrustad med bullhorn

State Bicycle Co. - Contender II

Noll växlar, noll bekymmer

Köregenskaper
När jag först rullade iväg med Contender II kände jag direkt hur pass välbalanserad den är. Material och geometri svarade bra på mina tramptag. För mig var det också första gången som jag cyklade på stålram med en framgaffel i kolfiber. Av någon anledning hade jag målat upp en bild i mitt huvud om att framgaffeln skulle splittras så fort jag började skidda med den. Eller hur länge framgaffeln skulle leva innan den exploderade utför götgatsbacken då cykelbuden dagligen dänger in sina kättingar i cykeln när den ska låsas fast. Sanningen är att den tålde mycket mer än vad jag hade trott. Kolfiber är starkare än vad man kan tro och jag vet ju själv hur pytte-nyttigt det kan bli när man ska fixa och trixa med sin landsvägscykel. Man behandlar den som om den vore tillverkad av maräng. Hur som helst. Contender II krossar fördomarna och det är också det fina med cykeln. State vågar ta ut svängarna och den vanliga framgaffeln i stål är i alla fall för mig ett minne blott nu när jag vet hur mycket roligare det är att cykla oväxlat med kolfiber längst fram. Komponentmässigt så är många av komponenterna väldigt bra men i regel enkla. Vevpartiet från SRAM S100 med PowerSpline känns stabilt och tenderar inte till överflex vid spurter eller vid extra krafttag. Sadeln är egentligen inte så mycket att orda om, den gör jobbet om den passar din rumpa. Den stora överraskningen är hjulparet. Förvånansvärt bra rull och låg vikt med tanke på den höga profilen på 43mm. Efter en lång testperiod har ekerspänningen hålls sig bra och hjulen svarar fortfarande lika bra nu som i början. Det är känslan jag får i alla fall. Även cockpit lever upp till en hög standard som erbjuder en lite rejsigare sittposition då gaffelröret är i stort sett maxkapat med undantag för distansringen på 1 cm i botten. När det kommer till styre föll mitt val på ett bullhorn. Nu ett tag senare vet jag inte riktigt om mitt val känns helt hundra. Jag gillar styret men jag tror för min typ av cykling ett bockstyre skulle vara mer användbart. Cyklingen blir mer avslappnad med bullhorn medan jag själv kanske skulle vilja kötta på lite mer i vissa partier. Vid hårda spurter kommer inte riktigt bullhorn-styret till sin rätt men det är som sagt inte heller helt otänkbart till denna typ av cykel. Det handlar bara om vad man vill kunna få ut av cykeln.

State bicycle co. Contender II review

Contender II bjuder på riktigt fin åkning men jag ska nog komplettera med ett bockstyre inom kort som passar min körstil bättre

Sammanfattning
Den nya Contender II är verkligen här för att stanna. Utrustad med stabila komponenter tillsammans med en läcker framgaffel i kolfiber och högprofilhjul är valet lätt om man är ute efter en streetsmart do-it-all cykel. Prislappen på ca.6.500sek (599 pund) är väl investerade pengar som kommer ge mycket cykelglädje ett tag framåt. Frågan är, vilken färg ska man ha?

State bicycle co. Contender II review

Contender II pendlarcykel eller tävlingsmaskin, du bestämmer.

State Bicycle co. Contender II
Pris: 599 pund

Betyg: 5/5 (Utmärkt produkt)

Plus
– Lätt
– Bra komponenter
– Priset
– Bra hjul
– Bra köregenskaper
– Lackeringen
– Vikt (8.85kg/52)
Minus
– Baknavet kunde få vara lite vassare

 

Kategori
Annons

Vintern fortsätter i Rudan – konstsnöspåret förlängt

Det går nog inte en dag nu för alla anmälda till Vasaloppsveckan när man inte tänker ”var kan jag åka skidor”? Snöläget är rätt fattigt i Stockholm och flera av konstsnöanläggningarna i stan har varit sena med att få igång verksamheten eller haft tekniska problem som förhalat produktionen. Någon som däremot öppnade tidigt trots en del bakslag med frusna vattenslangar och trasig utrustning är konstsnöspåret i Rudan. Nu har anläggningen som drivs av kommunen med stort stöd från den lokala föreningen IKJ Haninge tryckt på gasen och förlängt konstsnöspåret.

I ett soligt Rudan står nu den nya slingan klar. Några meter från mig står föreningens två snökanoner och arbetar för fulla muggar. Snön ligger vit på marken och små små kullar av den nyslungade snön börjar att ta form. Lite längre bort hör jag någon säga ”spåret är klart”, ”vi har 1500 meter”. Mycket riktigt, den tidigare slingan som mestadels gick bort till målvagnen hade nu fått ny profil och även Boklövsbacken fanns med i den nya bansträckningen. Den stora nyheten är att snögänget fått med delar av skogsslingan också vilket gör en del för upplevelsen. Nu får man inte bara bra spår utan också lite miljöombyte och höjdmetrar. Hur snögänget har lyckats skapa en så fin bana är en gåta samtidigt som stockholms brunnar blir överfulla av smältvatten. Hatten av till er och för er som ska åka något skidlopp i vinter – Rudan is the place!

Rudans Konstsnöspår
Dagskort: 60kr
Säsongskort: 600kr
Belysning: Fram till 22.00
Omklädningsrum: Ja (20kr i dagshyra/300 kr säsong)
Värmestuga och Toalett: Ja, 09.00-16.00
Servering: Finns i anslutning till området
Parkering: Fri parkering
Pendeltåg: Gå av vid Handen
Längd: ca.1500 meter
Spårstatus: Skidspår
Övrigt: Torsdagar bedriver IKJ Haninge ungdomsverksamhet mellan 18.30-20.00

Rudans skidspår

Rudans skidspår

Kategori

Motorjätten Kawasaki och Puro släpper hoverboard

Lagom till jul släpper Kawasaki tillsammans med Puro en riktig utmanare bland dagens hoverboards. Med sin egna design och futuristiska utseende kittlar det även lite i min mage som normalt kanske inte är så lättkittlig när det kommer till denna typ av prylar. Spana in Kawasakis senaste tillskott här.

Grönt är skönt som man brukar säga. Detta tycker jag i alla fall stämmer ganska bra in på Kawasakis senaste tillskott – hoverboarden. Med två starka motorer på 250w vardera samt mellanstora hjul på 6.5″ är den redo för äventyr. Topphastigheten ligger kring 15km/h och den uppskattade räckvidden är kring 20 km. Att den sedan är Robust och tål vattenstänk gör inte saken sämre. Vad tycker ni? Av eller på?

Kawasaki Hoverboard
Pris: 5.799kr

Kategori

TEST: MyPakage – världens skönaste underkläder?

MyPakage. Jag vet inte riktigt om det ringer någon klocka hos er, men tänk efter. MyPakage. Vad kommer ni att tänka på? Paket, kalsonger, eller ”paket” kanske? Visst blir man nyfiken och smått rosig på kinderna när man väl kommer på det? MyPakage är så klart underkläderna med den fiffiga lösningen Keyhole (en ficka för dina kronjuveler/paket). Jag har testat superkalsongerna som håller både det ena och det andra på plats.

När jag först såg den funktionen som MyPakage hade vill jag minnas att jag tyckte det var en sjukt bra idé samt varför ingen kommit på detta tidigare? Kanske hade någon just kommit på detta tidigare men inte lyckats hela vägen? Nåväl. En uppsättning testpar fick det bli och när jag tänker efter lite påminner boxershortsen lite mina suspensoar-kalsonger jag hade när jag spelade hockey. Skillnaden var att kalsongerna bestod av trådar baktill med ett fack för själva suspensoaren fram. Inga supermjuka material då inte. Mer rough and tough. Rough and tough är kanske inte något jag direkt kommer att tänka på när jag håller kalsongerna i min hand. Känslan är snarare om hur snygga och sköna underkläderna känns. MyPakage finns i flera former och modeller men alla produkter är indelade i någon av kollektionerna Weekdays, Weekend, Pro series och Action series.

Första känslan
När paketet från MyPakage dök upp dagen efter jag fick meddelande om att ordern hade skickats blev jag mycket imponerad. Men i detta fall handlade det om två par boxershorts och ingen cykelkartong som skulle levereras, men i alla fall. Snyggt jobbat med den snabba leveransen. Modellerna som kom var en lite lyxigare variant – WEEKEND och en för träning – PRO. I varsin pappersförpackning låg kalsongerna prydligt ihopvikta även om WEEKEND kalsongerna var ganska skrynkliga i materialet vid leverans. Efter en snabb uppackning var jag bara tvungen att inspektera ”hålet” framtill. And Jepp. It was there. The Keyhole.
Materialmässigt kändes WEEKEND lyxiga, mjuka och sladdriga medans PRO ingav en något mer sportig känsla med mer struktur i materialet.

MyPakage underwear box

MyPakage PRO kom i denna fina förpackning

Keyhole comfort teknologi
Den stora nyheten med MyPakage är förutom komforten – Keyhole. Facket där ditt paket får vila (om hela får plats dvs). Keyhole är en funktion jag aldrig sett tidigare bland underkläder för män och som jag tror verkligen kommer hitta sin publik. Idén är verkligen god, skapa en ficka för användarens paket så allt får plats och hålls på plats. Storleken på facket är ganska tilltaget och jag antar att MyPakage använt någon typ av mall att gå efter då allt bara slinker ner där och resten är historia. Till en början trodde jag att jag skulle få en del problem med komforten med Keyhole men det visade sig vara obefogat. Åtminstone med modellen från Weekend serien. Allt bara är på sin plats. Det är en ganska konstig känsla i början när man inte känner att något tar emot på låren. Paketet är liksom i goda händer :)
Något som däremot man inte hittar på underkläder med Keyhole-funktion är öppningen i grenen. För egen del så tycker jag den funktionen är ganska så överskattad. Vad jag vet så har jag nog inte ens försökt att använda den på flera år. Jag tycker det är enklare att helt enkelt hasa ner resårbandet och köra på. Vi som är cyklister är ju vana att kunna kissa lite snyggt ståendes så en öppning framtill är inget jag direkt saknar. Det skulle nog dessutom vara ganska så dåligt för Keyhole-funktionen om det skulle finnas en öppning där framme. Man vill ju inte att det ska inträffa ”olyckor”.

MyPakage Keyhole comfort

Keyhole komfort teknologin eller boet som en del kallar det.

Material
MyPakage Weekdays och Weekend modellerna är tillverkade av 95% Modal och 5% Spandex.
MyPakage Action och Pro Series tillverkas i ett material som heter MyDry vilket är 100% polyester.

MyPakage WEEKEND
För 269kr får man ett par Weekend series kalsonger som både känns exklusivare och mjukare i materialet än något annat jag haft på länge. Som referens till MyPakage Weekend kan jag nämna att jag gillar snygga och funktionella underkläder som ligger i linje prismässigt med vad man får ge för ett par MyPakage. Jag har för stunden inget direkt favoritmärke men modellen får gärna ha långa ben. Weekend Gulf som modellen/färgen heter kommer med ett något bredare resårband i silke på runt 3.5cm som ger lite extra stöd så kalsongerna sitter på plats. Modellen har också långa ben vilket jag uppskattar samt Keyhole comfort teknologi som håller ditt paket på plats. Kalsongerna är tillverkade i 95% Modal och 5% spandex. Den blandningen av material absorberar fukt 50% bättre än t.ex. bomull samtidigt som den har god andningsförmåga vilket ger en torr och skön känsla. Storleksmässigt upplever jag Weekend som något stora i storlekarna. Hos många andra märken passar large vanligtvis men här sitter MyPakage Weekend i medium som en smäck! Enligt deras storlekstabell motsvarar medium också ett midjemått på 32-34 vilket jag brukar ha på mina jeans. Så spana in storlekstabellen innan order. I övrigt är Weekend modellen jag gillade bäst av dessa två. En riktigt fullträff för vardagsbruk!

My Pakage Weekend Series
Pris: 269kr
Betyg: 4/5 (mycket bra)

MyPakage Weekend

MyPakage Weekend series

MyPakage PRO Series
För lite mer sportiga tillfällen finns PRO Series. Tillverkade i MyDry-material som är högventilerande och lite glatt i finishen så det minskar friktionen som kan uppstå mellan underkläderna och det som används ovanpå. Modellen har långa ben och materialets karakteristiska fyrkants detaljer påminner om en del funktionsplagg jag haft tidigare. Det något smalare resårbandet på runt 3cm har ett fastsytt MyDry etikett över resåren som tyvärr sitter lite tokigt till och lämnade efter sig avtryck i huden. Den något smala resårbandet kunde gärna ha fått vara lite bredare då den gärna ville vika ner sig när jag gjorde sittande övningar eller böjde mig framåt i vissa positioner. Sömmarna i kombination med MyDry-materialet fungerade bra även om jag föredrar komforten hos Keyhole i Weekend modellen. Sömmarna blev lite för framträdande undertill i PRO serien vilket påminde om att ”boet” den fanns där. I Weekend serien tänkte jag inte av det på samma sätt. Något som däremot fungerade riktigt bra är att benen inte hasar upp och att komfort temperaturen höll sig på en bra nivå. Viktigt att tänka på när man köper dessa är att passformen måste vara bra. Sitter inte kalsongerna bra så kan inte heller ”boet” hålla ordning på paketet”. Till priset av 299kr hade jag önskat mig lite mer en åtsittande passform, robustare eller bredare resårband och en översyn av sömmarna vid ”boet” samt placeringen av MyDry-etiketten på resårbandet.

My Pakage PRO Series
Pris: 299kr
Betyg: 3+/5 (bra)

MyPakage PRO Series

MyPakage PRO Series

Sammanfattning
MyPakage är verkligen här för att stanna. Med deras nya lösning Keyhole som håller ”paketet” på plats vet jag att denna lösning kommer att få många nya följare. Bland Weekend och PRO serien tyckte jag Weekend serien höll måttet bättre medans PRO serien har en del förbättringspotential. Men visst, vill man ha sitt ”paket” i schack funkar PRO Serien fortfarande väldigt bra för träning. Extra plus får MyPakage för alla grymma färgval bland underkläderna och snabb frakt. Ni som inte provat MyPakage – gör det.

Kategori
Annons

Vintercykling – 7 tips för dig som vill cykla på vintern

Nu när vintern är här kan andra träningsformer locka mer än att ge sig ut på sin cykel i kylan. Oavsett om du cyklar i skogen, till jobbet eller på vägarna så kommer här nu sju bra tips som jag hoppas kan inspirera dig till att välja cykeln.

1, Förbered dig dagen innan
Spana in väderleksprognosen för morgondagen och lägg fram kläder och tillbehör kvällen innan.

2, Varm dryck
Oavsett om du cyklar till jobbet eller kör ett pass i skogen så är varm dryck riktigt trevligt att ha med sig. Koka upp vatten och häll i din flaska och ge dig ut. Ska du vara ute under en timme behövs det ofta inte adderas något i vattnet som gör att det inte fryser så lätt. Tänk på att välja en sportflaska som inte ger smak (plastsmak) och som kan ”ventilera” bort trycket som uppstår när det varma vattnet kommer i flaskan. Tänk, BPA-fri, easy squeeze osv… Använder man vätskesystem kan man instället prova att ”rena” vattnen genom upphettning flera gånger och hälla i sin vattenblåsa när temperaturen sjunkigt något. Har man problem med att munstycket fryser man kan prova att försöka förvara munstycket i någon jackficka med en värmekudde i samt skydda slangen med neopren överdrag.

3, Håll dig varm om fötterna
Att investera i ett par vinterskor är sällan en dålig investering. För egen del så använder jag mina vinterskor ungefär lika länge som jag använder mina sommarskor på ett år. Vid köp av vinterskor, tänk på att välja en storlek som ger lite extra utrymme för fötterna samt att skorna ska vara vattentäta (gärna Gore-Tex). Står ni mellan landsvägssula och mönstrad yttersula så välj i första hand mönstrad en yttersula för mtb-pedal. Då slipper du många fula ord i vinter. Skulle fötterna bli kalla ändå brukar jag springa med cykeln en liten bit. Det brukar få igång värmen i fötterna igen.

4, Bra kläder – tänk lager på lager
Att hålla sig varm på cykeln är för många en konst. Välj kläder med omsorg och även här bör man se över storleken i plaggen, speciellt överdelen och handskarna. Att också klä sig med lager-på-lager underlättar värmeregleringen och man behöver inte se ut som en boll om man väljer riktiga cykelkläder för vinterbruk. Med ett par vintertights, softshelljacka och en underställströja med vindtät front kommer man långt på. Skidstrumpor är också mycket bra att ha. Välj tjocklek efter temperatur.

5, Cykla med en vän
Att cykla på vintern kan innebära högre risker, speciellt när det kan vara halt eller trångt på vägarna. Se till att få med någon vän med på din tur. Det blir både roligare och säkrare.

6, Förbered din ankomst
Att vara ute i kylan och träna kan göra sitt med sinnet. Se därför till att ha någon treat redo när du väl kommer tillbaka. Det kan handla om att lägga fram kläder och duschprylar i fin ordning eller kanske en god smoothie som väntar i kylskåpet. Det viktiga är att det funkar för dig.

7, Rätt däck
Vintercykling blir så mycket roligare med rätt däck. Oavsett om du ska köra i skog eller på asfalt så se över ditt däckval och luftryck. I skogen behöver inte alltid dubb vara lösningen på grepp men på asfalt klarar man sig inte speciellt långt när temperaturen sjunker ner mot nollan.

Tacklar maskoten och får smaka limpa – Dubbelt upp från Team Valoche

Personerna bakom supersuccén One Of Those Nordic days är tillbaka och nu med ytterligare en galen längdskidfilm. Precis som i den första filmen får vi följa med på en hisnande färd på längdskidor med backflips, ett-åtties och en del humor.

Precis som i den första filmen så kantas storyn av en katt-och-råtta lek mellan den snälle och den stygge. I uppföljaren till One Of Those Nordic Days hittar vi ingen mindre än superstjärnan Martin Fourcade. Spana in senaste rullen nedan och har ni missat den första så finns den högst upp.

Yiihaa!

 

Kategori

TEST: LedX Cobra 6500 – portabelt dagsljus

Tycker du att din pannlampa är för klen? Räcker inte ljusbilden till det du vill se eller vill du helt enkelt bara bräcka din kollega på jobbet som vid varje fikapaus passar på att berätta för Alla om hur bra lampa hen har? Då har jag svaret på dina frågor. LedX Cobra 6500. Jag har testat värstingarnas värsting i lampväg

Senaste åren har efterfrågan på bra pannlampor fullkomligt exploderat. I dag så ställs det större krav på batteritid, ljusbild och vikt bland användarna. Det blir också allt fler som börjar träna året om och deltar i lopp där pannlampa behövs. Mestadels klarar sig en motionär med en bättre pannlampa men det finns undantag då batteritid, ljusbild och vikt spelar extra stor roll. Jag har testat LedX Cobra 6500. Lampornas lampa som uppfyller det mesta man kan önska sig, oavsett om man ska cykla Vätternrundan på vintern (ja, du läste rätt), Vasaloppet på natten (ja, du läste rätt), kanske något 24-timmars lopp eller Novemberkåsan.

Superlampan LedX Cobra har blivit bättre. Den nya uppdaterade modellen – Cobra 6500 kommer med en uppdatering i ljusstyrka som nu ska ge dig hela 6500 lumen mot tidigare 5500 lumen (tillverkarens uppgift). Pannlampan som krossar det mesta inom sitt område är inte bara populär bland orienterare, cyklister, enduro-åkare och på byggen. Den kan även drivas genom fast installation på många motorfordon. En nyhet för modellerna 16/17 är att lampan går ner i effekt när man kör startmotorn för att sedan återgå till 100% när motorfordonet startat (MC). Riktigt smutt för den som vill ha riktigt mycket ljus eller vill utöka med ett lamphus till då det oftast inte är några problem att driva två lampor på samma batteri (MC).
För egen del så nöjer jag mig med att använda det medföljande batteriet på 106 Wh (11,1 V 9,6 Ah) som ger enligt tillverkaren runt 1.50h batteritid på full styrka.

Själva lamphuset är en ganska smutt men ”stor” sak som väger in på 130gram. Storleken på lamphuset ligger (bredd höjd djup): 106x60x31 mm och det är svårt att inte få blickarna på sig med en Cobra 6500 på skallen kan jag lova. En unik detalj med LedX’s lampor är att man lyckats skilja på lamphus och elektroniklådan som sitter en bit ner. På detta sätt får man en bättre balans när lampan bärs på huvudet men den totala vikten för lamphus och elektroniklåda landar ändå kring 173 gram vilket är i det tyngsta laget för den som vill använda sin Cobra 6500 på en vanlig cykelhjälm, men det går. Kruxen är att hjälmens snabbjustering måste ha en ganska kraftig låsmekanism för att den ska orka hålla emot när lampan åker fram och tillbaka om du till exempel cyklar i skogen. Sedan kan det också vara så att du inte heller kan placera den precis där det skulle vara allra bäst på hjälmen då hjälmfästena för cykelhjälmar är aningen knepiga att få till en bra placering med medföljande monteringstillbehör (självhäftande kardborreband). Lyckas man med att få på hjälmfästet på ett skapligt ställe så funkar den mestadels bra men man får putta upp visiret lite då och då när man kör. Ska man använda lampan mestadels för cykel är LedX Mamba helt klart ett smidigare alternativ om man inte måste ha 6500 lumen. Så funkar LedX Mamba för Jenny Rissveds (OS-medaljör) så borde den fungera för väldigt många andra cyklister.

Om vi istället tittar på områden där man får bära lampan med huvudställning så väger hela ekipaget in på 228 gram vilket jag anser är mycket bra. Huvudställningen är också riktigt skön att bära och enkel att justera. Tillsammans med batteripacket väger allt runt 700 gram och LedX Cobra 6500 används till fördel tillsammans med en batterisele då själva batteriet är en stor sak man inte direkt lirkar ner i jackfickan. För löpning är lampan riktigt grym. Du får en enorm spridning av ljuset som nästan börjar vid dina fötter och ljusbilden som är jämn och stor med en svag spot i mitten ger fina egenskaper i närmiljö och bländar inte lika mycket som jag hade trott när man ska titta på klockan eller läsa en karta. När jag cykelpendlade med lampan i stadsmiljö fick jag blända av vid ett tillfälle även fast att jag hade lampan riktad i stort sett rakt ner i backen. Som ni kan se på bilden nedan så är ljusbilden väldigt mycket större hos LedX än hos Magicshine MJ-880 som inte bjuder på så mycket mer ljus än det som finns strax utanför spoten. LedX Cobra 6500 sträcker sig hela vägen ner mot marken men också även på sidorna och uppåt. Det är svårt att fånga ljusbilden på bild då ljusbilden är så pass jämn och fin. I verklighet så är det mer som att se det framför sig i ”dagsljus”. Så pass bred är ljusbilden. Lampan har fyra olika spridningslinser som sprider från 13° upp till hela 79° vilket är enormt bra och som väldigt mycket påminner om äldre Silva pannlampor med halogenlampa och stor reflektor. Färgtemperaturen  på 5 600° Kelvin (dagsljus) är något kall men den fina spridningen av ljuset gör att man inte blir bländad vid tillfällen när man promt räknar med att bli det eller att man upplever det som störande (skarp). Anledningen till att jag just valde Magicshine MJ-880 som motvikt är för att det är den jag använt tidigare och varit riktigt nöjd med.

ljusbild ledx cobra 6500

Så här ser ljusbilden ut hos LedX cobra 6500 (till höger). Lampan till vänster är en Magicshine MJ-880 med uppskattad ljusstyrka på 2000 lumen (enligt tillverkaren).

LedX Cobra 6500

LedX Cobra 6500 lamphus

Själva lampan består av 8 st Cree XM-L U3 där en lins är bred rektangulär, en mjuk och rund, en supervidvinkel (reflektor) och resten spots (5st). Trots lampans stora kylflänsar baktill så blev lampan enormt varm i drift och även med handskar kunde lampan vara för varm att ta på. Så hands-off med andra ord! Däremot upplevde jag inga större driftproblem som följd av värmen.
Efter en rad olika testförsök att få fram skapliga testbilder så kommer här några stycken nedan. Bilderna är tagna med samma inställningar och fokusområde samt fotade i samma vinkel i möjligast mån. Fokus har legat i att få en så pass ljus yta/motiv som möjligt. En korrigering har gjorts i bilderna gällande temperaturen som har gjorts varmare i mitt försökt att få bilderna så lika ljuset vid fototillfället. Så med andra ord, ta bilderna med en nypa salt och läs gärna bildbeskrivningen. Som motvikt i några av bilderna har en orginalkittad Magicshine MS-880 används (2000 lumen enligt tillverkaren). Lampan har 2x Cree XM-L samt ett väderskyddat batteripack innehållandes 6st 18650 Li-ion batterier. Batteripacken hade använt endast en gång innan var fullt laddat vid testomgången.

LedX Cobra 6500 full power mode

LedX Cobra 6500 full power mode. Bra pang i lampan som ger tydlig sikt framåt men också på sidorna och uppåt.

LedX Cobra 6500 full power test picture

LedX Cobra 6500 till höger. Bilden till vänster är MS-880. Det är tio meter mellan konerna. Pricken längst bort är en reflexväst placerad ca.200 meter från kameran. Inga problem att se 100 meter framför sig medan MS-880 kämpar för att ha något att studsa emot.

LedX Cobra 6500 full power test picture

LedX Cobra 6500 till höger. Bilden till vänster är MS-880. Det är ca. 50 meter till trädet och 100 meter till höbalarna. Här känns skillnaden inte så stor lamporna emellan fram till trädet men det är ändå skillnad. LedX visar tydligt vad som finns där framme medan MS-880 mer ger en indikation på vad som finns där framme. Hjärnan behöver arbeta mindre för att komma fram till samma sak upplever jag. En viktig detalj speciellt när snabba beslut kring linjeval ska göras eller om man vill få en bra överblick av terrängen snabbt. Det blir liksom slut med att vända huvudet fram och tillbaka för att få en uppfattning om var man befinner sig. Med LedX Cobra 6500 får man allt i sitt face – hela tiden.

Tillbehör
Även om själva lampan är riktigt grym så allt är inte guld och gröna skogar. Trots prislappen på närmare 7.000 kr skulle jag vilja se en förbättrad låsmekanism mellan lampa och fäste men också lampans knapp på undersidan. Funktionsknappen är otroligt bökig att manövrera med handskar på och det händer också att man i stundens hetta skjuter iväg lampan när man kanske bara vill justera ljusstyrkan eller stänga av den. Även om tillbehören kanske ligger utanför testet så finns det en del att slipa på när det kommer till hjälmfästet för cykelhjälm. Ingen av mina fem cykelhjälmar hade någon direkt ”perfect spot” för fästet som dessutom fick kompletteras med tre buntband för att få det brukbart. En heltäckande (fullface) skulle nog passa bättre. Fästet är inte heller ”avtagbart” utan när kardborreplattorna väl sitter fast på hjälmen så förblir plattorna där. Så ska ni montera cykelhjämsfästet så använd buntband eller liknande om ni inte vill ha kvar svarta pads på er hjälm.
Ett annat tillbehör som testades var cykelhållaren för styret. Nya cykelhållaren som har uppdaterats till att klara nya oversized standarden klarade inte oversized (31.8mm) styren lustigt nog utan det fick bli moddning igen. Denna gång jag fick ta bort skyddsringen i gummi för att metallbandet skulle gå att spänna åt. Konstruktionen gjorde också att det inte heller var helt enkel att få hållaren stabil vilket gjorde att vid ojämnt underlag skakade lampan ut sig ur position. Stundtals fick jag hålla i lampan med ena handen för att hålla den på plats. En annan tråkig detalj med cykelhållaren är att den endast kan monteras på höger eller vänster sida av styrstammen vilket gör att andra prylar man kanske vill få plats med inte får det då allt måste inrymmas på ena sidan då lamphuset tar upp den andra sidan. Ett cykelfäste som möjliggör placering strax framför styrstammen vore optimalt och önskvärt, speciellt när man ska cykla i flera timmar och vill kunna hålla båda händerna ordentligt på styret. Kör man MTB är detta problem inte lika stort då styrena är betydligt bredare än mina 44cm/CC på vintercykeln. Då kan istället backsweep och rise ställa till det om man eftersträvar en perfekt placering av spoten.

Sammanfattning
Till den ringa summan av 6.799 kr får man orginalkittad LedX Cobra 6500 eller runt 100 portioner Natchotallrikar på taco Bar. Svårt val, eller näh? Om jag skulle välja skulle jag helt klart välja Cobra 6500 framför en årsförbrukning av Natchotallrikar.
Lampan får högt betyg för sin prestanda, drifttid och breda användningsområde. Ett litet minus måste delas ut till den långa laddningstiden som enligt tillverkare bör vara upp till tre timmar men som många fall uppgick till +6 timmar. Vid ett tillfälle uppgick laddningstiden till 8.15 h. Batteripacket kunde vara bättre skyddat mot yttre element och sladden till lamphuset kunde få vara aningens längre samt att kontakten kunde få bli mindre/kortare med en idiotsäker kontakt som inte kräver spårmarkering för att hitta rätt mellan hona och hane. I riktigt låga temperaturer presterar Cobra 6500 riktigt bra och kontakterna hade inga tendenser till att frysa fast. Grundkravet vid testomgångarna var att kunna ge fullt hus i två timmar. Lampan svek aldrig någon gång men det uppstod situationer på cykelpassen när jag upplevde att lampan gick ner i skyddsläge/temperaturskydd lite väl snabbt. Vid omstart så kunde jag maxa ljusstyrkan igen, och detta var i nätta minusgrader med ett fullt laddat batteri som innan gått kanske 30 minuter innan.

Så om vi knyter ihop säcken så får man med en LedX Cobra 6500 sjukt mycket ljus helt enkelt. Den sköna huvudställningen gör att man i första hand bör välja aktiviteter där den kan användas tillsammans med lampan som vid längskidåkning, orientering, löpning osv. Ska man sätta en Cobra 6500 på en hjälm görs det med fördel på en fullface hjälm eller annan typ av hjälm med plant underlag på ovandelen. För cykling i skog fungerar den hyfast, men blir något tung för ändamålet. Spana i så fall in LedX Mamba som är ett bättre val. I lampväg är LedX Cobra 6500 det bästa jag testat, men för mina typer av aktiviteter så skulle nog en Mamba med stort batteripack vara den ultimata kombinationen av mycket ljus och lång drifttid.

Ledx cobra 6500

För ändamål där huvudfästet kan användas tillsammans med lampan blir matchningen perfekt. Så ska du springa i skog, åka längdskidor eller gå promenader där det saknas belysning då är LedX Cobra lampan för dig. Dagsljus i fickan!

LedX Cobra 6500
Pris: 6.799 kr
Betyg: 5/5 (utmärkt produkt)

Plus:
– Drifttid på full stryka
– Ljusbild
– Låg vikt
– Programerbar ljusstyrka
– Reservtank (batteriet)

Minus
– Lång laddningstid
– Otymplig form på batteripacket
– Dålig konstruktion för hjälm- och cykelfästet

Kategori
Annons

TEST: ALFA Kvist Advance – uppstickaren att räkna med

Våra grannar i Norge är inte bara duktiga på att åka skidor utan kan även designa och utveckla produkter för tuffa förhållanden. ALFA Kvist Advance är just ett bevis på det. Med en ny konstruktion och noga utvalda material är det inte skon som sätter gränserna. Jag har långtidstestat multitalangen ALFA Kvist Advance.

Om det är något som kommer starkt i outdoor världen så är det Norska outdoor produkter. Kläder, skor och utrustning bara väller in över gränsen. Norge är liksom sjukt hett. Något som nu börjar dyka upp även på svenska marknanden är Norska ALFA som i över 80 år bland annat tillverkar skor, skidpjäxor och produkter för extrema förhållanden. För många kan ALFA vara ganska anonymt och okänt men företaget börjar sakta men säkert även bryta mark här i Sverige. Grundpelarna i sortimentet ligger kring aktiv livsstil där friluftsliv och expeditioner ligger företaget lite extra varmt om hjärtat. Utöver längdpjäxor med Gore-Tex återfinns även en rad andra unika produkter i sortimentet. Så ska man ge sig ut i naturen så finns det alltid en ALFA-modell för ändamålet.

ALFA Kvist Advance som jag har testat finns i två versioner. En låg modell samt en mellanhög modell. Jag har testat den mellanhöga modellen med väderskydd. ALFA Kvist Advance är en ny produkt för året och är tänkt som en hiking sko för blandade miljöer och underlag. Skon erbjuder väderskydd i form av Gore-Tex membran och en slitstark ovandel i RipStop material. Den mellanhöga profilen hos skon erbjuder lagom med hälgrepp utan att det blir för påträngande med en sportig känsla och kvickhet i stegen. Skon väger endast in på 470 gram i storlek 42 och är därmed ingen tungviktare vilket är väldigt skönt vid dagsturer eller vid kuperade leder. Kvist Advance klarar det mesta.

FUNKTION
ALFA Kvist Advance är en ny modell från ALFA som kommer i både en låg och en mid-modell. Ovandelen som är mycket rivsäker har även ett Gore-Tex membran som gör skon vattentät samtidigt som den ventilerar bra. Denna nya modell är riktigt trevlig modell som passar allt från dagsutflykter till längre enklare vandringar tack vare sin låga vikt och greppsäkerhet. Yttersulan kommer från Vibram (Grips APS) och har ett glest och mellanhögt mönster som greppar otroligt fint på snudd på alla underlag den utsattes för under testperioden. Med det glesa mönstret får vi även en bra rensning av jord, sand och lera. Kikar vi närmare på funktionsdelarna så kommer ALFA Kvist Advance med en stötdämpande EVA-mellansula och en antibakeriell innersula som motverkar odör. Skon är även förstärkt vid tå- och hälpartiet för extra skydd. Perfekt när underlaget blir lite aggressivare.

ALFA Kvist Advance

Allsidig hikingsko från norska ALFA

ALFA Kvist Advance

ALFA Kvist Advance är förstärkt både vid tå- och hälpartiet.

PASSFORM
ALFA Kvist Advance såg till en början ut att vara ganska smal vid tåboxen vilket till min förvåning inte riktigt stämde vid provning. Skon är däremot ganska så enkel att komma i och ur och efter att ha knutit på mig skorna efter konstens alla regler så satt den väldigt bra på min fot som jag upplever är något bred framtill med låg hålfot. Storlek 43 satt perfekt helt enkelt och det fanns även utrymme för en något tjockare socka. Skorna känns på plant underlag stabila och marknära trots den lilla klacken som finns vid hälen. Hälen sitter väl på plats utan att det skaver och passformen går att justera något beroende på hur du snör skon samt hur hårt du drar åt. Överlag känns skon mycket bra på utan att trycka någonstans.

GREPP
ALFA Kvist Advance är inte bara på pappret en kompetent när man läser om yttersulan. Den nya Vibram-sulan gör jobbet riktigt bra. Med en öppen profil och något avrundade kanter ger den dig trygghet på nästan alla underlag. Även på snö gör den sig bra. Det enda underlag Kvist Advance inte riktigt klarat av är is, vilket kanske inte är så konstigt när den är mer tänkt som en vår/sommar/höst-sko. Rensning av lera, sand och annat fungerar även i praktiken väldigt bra och det halvklibbiga gummit i yttersulan är lagom klibbigt för att inte vräka med sig grus och småsten i steget men just tillräckligt klibbigt för att ge bra grepp på både plana och hala underlag men även våta hällar.

ALFA Kvist ALFA Kvist Advance. Foto: Bang Engström

Öppen profil och mellanhögt möster på yttersulan som kommer från Vibram

ALFA Kvist Advance

ALFA Kvist Advance i damutförande


SAMMANFATTNING
Kvist Advance från ALFA har blivit en riktigt favorit för kortare dagsturer, vardagliga äventyr till mellanlånga och enklare vandringar. För det skandinaviska klimatet är Kvist Advance nästan klipp och skuren för då den både har väldigt bra väderskydd men också är lagom isolerande för användning året om. Skons mellanhöga profil ger bra stabilitet på många olika underlag och den är enkel att anpassa passformen på. För vinterbruk fungerar skon bra men komfortgränsen med en varmare socka gick för mig runt -6 grader. Skon saknar värmande foder men gör ändå ett ypperligt bra jobb med att isolera värmen i skon utan att läcka allt för mycket. Tyvärr kan skaftet vara något lågt om man tänkt pulsa omkring i lös snö utan ordentligt överdrag för skaftet. Då får man räkna med att få in lite snö i skaftet. I övrigt är jag väldigt imponerad över hur bra ovandelen står emot vassa stenar, grenar med mera som kan komma i den väg. Efter en tuff testomgång för Kvist Advance ser den mer eller mindre fortfarande ny ut. Ett extra plus måste också delas ut för väderskyddet. Under testperioden så förblev mina fötter torra och det enda undantaget var när snön smälte i skorna efter att jag hade vadat i knähög lössnö. I Sverige kan man hitta ALFA hos bland annat Tindeberg.se 

ALFA Kvist Advance
Pris 2.499kr
Betyg: 5/5 ( Utmärkt produkt)

Plus

  • Låg vikt
  • Bra väderskydd
  • Bra grepp på många underlag
  • Fin passform
  • Förstärkt vid tå- och häl
  • Slitstark ovandel

Minus

Kategori

Glöm triathlon, nu är det Tree-Athlon som gäller

Tycker du att det triathlon inte är en tillräcklig utmaning? Skulle du villa ha tuffare utmaning? Då ska du spana in Ross Edgley. Världens (troligtvis) första Treeathlet.

Vad tror du om att simma 1.5km för att sedan cykla 40km och avsluta med 10km löpning…med en stock på 45kg med dig? Mja, en annan skulle nog nöja sig med att försöka överleva enbart delmomenten. Någon som däremot tog steget lite längre är Ross Edgley. Han är troligtvis den första som genomfört ett triathlon med en stock med sig hela vägen.

Vad gör man inte för sporten?

 

TEST: Jaybird Freedom – modern och välljudande nyhet

Jaybird’s stora nyhet för i år heter Freedom och är kanske något av en urban träningslur då den suddar ut gränserna mellan vardagsanvändning och träning. Jag har långtidstestat nya lyxiga Jaybird Freedom för att se hur den klarar sig i vått och torrt.

När Jaybirds föregångare till Freedom såg ljuset var det många som inte tyckte den nya modellen levde upp till förväntningarna. Nu när den nya Jaybird Freedom har släppts kan man inte annat är lyfta på hatten och beundra alla fina linjer och materialval som använts till den nya generationens hörlur.

Genom att syna föregångaren del för del efter förbättringsmöjligheter kom Jaybird’s designteam fram till en rad stora förändringar som senare ledde till Freedom. Några av dessa förändringar som gjordes var bland annat att man konstruerade chassit i metall för att få mindre störningar samt gav hörlurarna ett ny form men också fjärrkontrollen. Formerna blev mer runda och chassit koniskt med en rad möjligheter att anpassa passformen med medföljande tillbehören. Utöver nya linjer och materialval gjordes hörluren klar för senaste Bluetooth tekniken samt att man utvecklade en app för finjustering av ljudbilden. Kort och gott Jaybird Freedom skulle bli en revolution.

Första intryck
När jag packar upp Freedom ur sin hyperdesignade förpackning ter allting normalt i sin början. När jag senare lufter upp det första lagret öppnas en helt ny värld för mig…
Under åren har det blivit några tester av hörlurar men den här gången blev uppackningen en riktig ögonbrynshöjare. I normala fall brukar jag bara köra en plug’n go eller kanske connect’n go som på senare tid blivit. I detta fall visste jag inte riktigt vad jag skulle göra först. När jag väl lyfte på locket ner till tillbehören var det som att öppna en Lego förpackning. Aldrig tidigare hade jag sett så många delar i en hörlursförpackning och även om lådan inte var brun och märkt med IKEA fick jag således läsa manualen för att sedan bygga ihop hörlurarna och installera appen. Tyvärr kunde jag inte ta en paus i byggandet för att äta en köttbulletallrik Mellan, men det gick ändå.

Jaybird Freedom

Jaybird Freedom – detta fanns i lådan…typ.

Funktion
Jaybird Freedom har fått en rad grymma funktioner som underlättar både när man vill justera ljudbilen men också när man vill dela med sig av det man lyssnar på. Utöver senaste blåtandstekniken har Freedom en förstärk signal som boostar anslutningen med din mobila eller fasta enhet. Du kan vara uppkopplad till två separata enheter vilket är ett otroligt lyft mot många andra aktörer som finns ute i dag. Du kan till och med dela med dig av det du lyssnar på med en annan som har likadana lurar på sig. Trots den medföljande byggsatsen är det ganska enkelt att sätta ihop sina Jaybird Freedom. Fördelen med alla små bitarna är att du verkligen kan få till en riktigt grym passform och du kan även bära Freedom på flera olika sätt som just passar dig. Den är även anpassad att kunna bäras med heltäckande hjälm. Det ni.
En annan detalj som jag uppskattar hos Jaybird Freedom är batteritiden som visats sig vara väldigt bra. Runt fyra timmar i drifttid och ytterligare fyra timmar är att räkna med om man kopplar ihop fjärrkontrollen med laddningsdockan som även inhyser ett batteri. Tyvärr kan parningen mellan docka och fjärrkontroll resultera i en något ojämn viktfördelning samt att det ser ganska konstigt ut. Men det är oerhört tacksamt att bara kunna klicka på lite mer drifttid.

Passform
Den lilla storleken på Freedom innebär att även de med trånga hörselgångar kan använda hörluren utan problem. Storleken påverkar inte ljudet som är en utveckling av den testvinnande, klara och stora ljudkvalitet som vi vant oss vid från tidigare modeller. Ljudet kan dessutom anpassas med Jaybirds nyutvecklade app, MySound, för att skapa en personlig ljudprofil som passar den egna smaken och som sedan sparas på Freedom-lurarna så att ljudprofilen förblir densamma även om man byter musiktjänst eller Bluetooth-enhet.

Jaybird Freedom’s låga vikt, patenterade ”vingar” och minimala design som följer örats form innebär att hörlurarna sitter kvar i öronen under all typ av träning och även passar aktiviteter där man bär hjälm, t ex mc-körning eller bergssporter.

Jaybird Freedom

Jaybird Freedom kommer med sandblästrad chassi metall som även har en ny konisk design

Prestation
Jaybird Freedom-hörlurarna har ett snyggt och elegant yttre av sandblästrad metall. Det känns på något sätt lite elegantare att bära dessa mot traditionella Bluetooth-hörlurar som tillverkats av plast för att inte störa signalen. Jaybird Freedom har som sagt överkommit detta genom att placera elektroniken i fjärrkontrollen. Under testperioden har jag lyckligtvis upplevt minimalt med störningar som vanligtvis kan uppstå när man rör sig snabbt i miljöer med många störningsmoment som i kollektivtrafiken eller på en cykel. Jaybird Freedom klarar uppgiften att överföra informationen galant och är bland det bästa jag testat när det kommer just till störningar, både när det kommer till ljud och ljudupptagning. Ett annat område Freedom är riktigt bra på är att den verkligen lever upp till sitt namn ”Freedom”. Den trivs verkligen bra i urbana miljöer lika väl som ett lerigt trailrun-pass i skogen då den både utsätts för svett, lera och snö. Jaybird Freedom är inte en vattentät produkt som en del konkurrenter är men tillräckligt vattentålig för att klara tuffa träningspass i ur och skur.

Ljudmässigt sätt så levererar Jaybird Freedom mycket bra ljud även om hörlurarnas förinställning inte alltid gick hem bland olika musikstilar som jag testade. Ljudet upplever jag som rent och välbalanserat med noterbar bas som inte blev allt för dominant efter att ha mixtrat med ljudbilden i MySound.

Jaybird Freedom

Jaybird Freedom har en fjärrkontroll som är enkel att förstå sig på och som även inte är i vägen om man använder heltäckande hjälm. Fjärrkontrollen är även dockbar med laddningsstationen som även fungerar som externt batteri.

Sammanfattning
Jag gillar verkligen tänket bakom Jaybird Freedom och egenskaperna den har när det kommer till ljudbild och funktionalitet. Funktionsmässigt sätt är den mer eller mindre en fullträff men det finns små detaljer som drar ner betyget. Även om hörlurarna levererar i stort sett störningsfritt ljud så kommer det på bekostnad av en något klumpig fjärrkontroll som blir ännu klumpigare med det externa batteripaketet monterat. Hörlurarna är även något dyra om man ser till konkurrenterna och mängden små delar som man lätt kan tappa bort är knappt en fördel. Råkar du tappa bort din laddningsdocka som även fungerar som externt batteri/laddare on the go så kan du inte ladda dina hörlurar. Surt. Betyget blir ändå högt för Jaybird Freedom som får 4 av 5 poäng.

Jaybird Freedom
Pris 1890:-
Betyg: 4/5 (mycket bra)

Plus
– Enkel att få till en personlig passform
– Ljudet
– Batteritiden (4+4h)
– Vattentålig
– Chassi i metall
– Går att bära på flera olika sätt
– Kompatibel med två enheter

Minus
– Priset
– Lite för många delar även om varje del fyller ett relevant syfte
– Kan lätt ”glömma” bort tidigare enheter vid auto sync

Kategori
Annons

Rapha 500 – it’s on!

Förra året genomförde jag min första Rapha 500. I år ger jag mig in i utmaningen igen. It’s on!

Inom kort öppnar anmälan till vinterutmaningen Rapha 500. Det hela går ut på att man mellan julafton och nyårsafton ska registrera 500 cyklade kilometrar på Strava. Deltagandet är konstnadsfritt och klarar man utmaningen får man ett tygmärke hemskickat. Så nu är det dags igen. Årets sista mil ska sättas på plats och vill du läsa hur jag hade det förra året finns både film och bilder här!

Mer info: Rapha 500

Rapha 500 – 2015
Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6 | Del 7 | Sista dagen

Jösses – ta mig dit Nu!

I helgen gick snökanonerna varma uppe i Hammarbybacken men även vid Rudans konstsnöspår ute i haninge. Suget efter skidåkning är stort nu. Så kolla in filmen och dröm er bort till närmaste längdspår.

För oss som bor i Stockholm är det långt kvar tills det blir dags att ta på sig skidorna igen, men den som väntar på något gott…
I helgen var det nämligen premiär för både Hammarbybacken och Rudans konstsnöanläggning att dra igång snöproduktionen. Rudan som aldrig tidigare ägt en fläktkanon fick se sina nya tillgångar producera kubikmeter efter kubikmeter. Än så länge är det ett tag kvar till  premiären och fram tills dessa kan vi spana in denna magiska film från Alaska.

Så snälla vädergudar, låt det bli vinter!

 

Kategori
Ladda mer innehåll