Här kan du tävla i cykelcross – hela tävlingsprogrammet för 16/17

Det börjar lukta cykelcross runt om i landet igen. Nu är högsäsongen på ingång igen och i år finns det flera nyheter i tävlingsprogrammet som i år sträcker sig över årsskiftet.

Nu är det nationella tävlingsprogrammet för Cykelcross 2016/17 klart. En av nyheterna i år är att Dalarna och Skåne är tillbaka i cupen. Det är ännu inte klart vilka tävlingar som kommer att vara deltävlingar i SWE Cup och vilka som kommer att vara en del av den bredare cupen. Utöver dessa tävlingstillfällen hålls det även en rad lokala cuper och arrangemang i cykelcrossens tecken. Så håll utkik på bloggen för senaste nytt!

Kan du inte hålla dig och befinner dig i stockholm nu i helgen kan jag tipsa om Kompiscrossen som drar igång.  Banvisning 09.45, start 10.00. Körtid ca. 40 min. Närmsta fikaspot öppnar 11.00. Samling vid klocktornet vid Frescati/Stora Skuggan.

Nationella tävlingsprogrammet för Cykelcross 2016/17

24 september – Göteborg
25 september – Göteborg
8 oktober – Falun
9 oktober – Västerås
22 oktober – Stockholm
23 oktober – Uppsala
5 november – Eskilstuna
6 november – Södertälje
12 november – Eksjö / SM i cykelcross
13 november – Eksjö
3 december – Malmö
4 december – Malmö
14 el 15 januari – Motala

Tävlingsprogram för stockholms CX-cup:

9 september – Hellasgården
2 oktober – Värmdö
15 oktober – Tullinge
16 oktober – Ekerö

Kategori

Bättre prestanda med SILCA – SpeedBalance

Nu kommer kanske en av årets mest nördiga cykelpryl som vi faktiskt kan ha användning för. SILCA har i sitt arbete med att ta fram nya generationens tubeless produkter nu även tagit fram en piffig lite pryl som innehavare av högprofilhjul troligtvis drömt om någon gång .

Precis som hos många andra fordon som har hjul kan man maximera prestandan genom att balanserar fälgen med små metallbitar. På bilar och motorcyklar är det väldigt vanligt men även i golf har man nytta av att sätta bladvikter på klubbhuvudet för att få bättre balans. Nu har alltså SILCA tagit fram en motsvarighet till detta genom deras SpeedBalance som låter användaren balansera upp motvikten från ventilförlängare eller extra långa ventiler. Nu är det alltså slutvobblat i höga hastigheter och enligt SILCA kan man också tjäna upp emot 1 watt i rätt förhållanden. SILCA SpeedBalance är tillverkad i ett flexibelt material som gör att den passar både fälgar i kolfiber och aluminium. På insidan finns sitter fyra löstagbara tungstensstavar som väger 2.5 gram styck samt en hjulmagnet som kan användas tillsammans med sensorer för att mäta fart eller kadens.

Fiffig pryl eller hur?

Ett kit går loss på 39 USD

SILCA SpeedBalance

Fixa balansen med SILCA SpeedBalance

SILCA SpeedBalance

Med välbalanserade hjul blir cyklingen roligare och effektivare, speciellt vid utförskörningar.

Kategori

Invigning av efterlängtat utegym i haninge

Längtan efter ett utegym i haninge har funnits hos många. Nu finns möjligheten för haningeborna att träna utomhus. Under onsdagen var det dags att inviga det nya utegymmet vid Hanvedens idrottsplats.

När klockan slog 18:00 under onsdagen var det dags för något som många träningssugna haningebor längtat efter. Invigning av ett utegym vid hanvedens idrottsplats. Efter ett kort tal av kultur- och fritidsnämndens ordförande Mehmet Coksurer (MP) samt kommunens idrottsstrateg Sara Nilsson var det så dags att klippa band. Utegymmet var nu officiellt invigt.
I samband med invigningen hade bord dukats upp med frukt, dryck och lättare tilltugg. En personlig tränare fanns från plats för att leda den första delen av tre kommande PT-ledda träningspass vid utegymmet. Just i dag bjöds det på cirkelpass i ledning av PT’n Katrin Eklund .
Hade man glömt träningskläder för dagen fanns det bland annat möjlighet att gå på tipspromenad.

Nu är det första av två nya utegym i haninge invight. Den andra beräknas bli klar under september och platsen för den är Rudans friluftsanläggning vid Handen. Utegymmet vid Hanveden har cirka tio stationer med redskap för att träna hela kroppen. I dag fanns även ett bildäck och slägga på plats. Skulle man vilka varva träningen på utegymmet med andra träningsformer ligger Hanvedens IP ett stenkast därifrån eller den anslutande motionsslingan som tar dig ända bort till Riddartorp. Är ni sugna att besäka Hanvedens utegym i haninge så ta sikte på Västerhaninge och följ skyltarna mot Hanvedens idrottsplats så kommer ni hitta det. Följ utvecklingen av utegymmet här!

Dags för invigningstal

Nu är det första av två nya utegym i haninge invigt. Den andra beräknas bli klar under september och platsen för den är Rudans friluftsanläggning vid Handen. Utegymmet vid Hanveden har cirka tio stationer med redskap för att träna hela kroppen. I dag fanns även ett bildäck och slägga på plats. Skulle man vilja varva träningen på utegymmet med andra träningsformer ligger Hanvedens IP ett stenkast därifrån eller den anslutande motionsslingan som tar dig ända bort till Riddartorp.

Är ni sugna att besöka Hanvedens utegym i haninge så ta sikte på Västerhaninge och följ skyltarna mot Hanvedens idrottsplats så kommer ni hitta det.

  • Följ utvecklingen av utegymmet här (Facebook gruppen – Utegym I Hanvedens IP)
  • För träningstider för PT-ledda träningstillfällen finns information HÄR!
PT Katrin Eklund

PT Katrin Eklund visar dagens övningar

Invigning av hanvedens utegym

Det bjöds på dryck och tilltungg under dagens invigning av hanvedens utegym

Hanvedens utegym

Bildäck och slägga – ja tack!

Hanvedens Utegym i haningeHanvedens Utegym i haningeHanvedens Utegym i haningeHanvedens Utegym i haningeHanvedens Utegym i haningeHanvedens Utegym i haninge

Kategori
Annons

NeilPryde Bura SL – redo för nya utmaningar

När sommaren är över och hösten börjar göra sig påmind händer det också en rad roliga saker på cykelsidan. Cykelbutikerna har ofta startat sin realisation och samtidigt börjar nästa års modeller att dyka upp i butikerna. Suget på ny cykel blir minst sagt lika stort nu på hösten som på våren. En ny cykel skulle det också bli men för egen del blev det till att bygga en.

Jag gillar att bygga, skapa och forma något som jag själv tror att jag kommer att gilla trampa runt på. Stommen för bygget blev denna gång den lovordade NeilPryde Bura SL ramen som både är lätt, styv och bekväm. Ramsetet väger in på imponerande 710 gram (s) och framgaffeln strax över 300 gram. Det är rätt lätt det. Att bygga cykel kan vara både tidskrävande och en plåga för plånboken. Det är sällan man håller budget men slutresultatet brukar bli mycket roligare än att köpa en komplett cykel i butik. Skulle man vara sugen på en NeilPryde Bura SL så finns den att köpa som komplett cykel i två utföranden med antingen Dura Ace 9000 för $7495 eller Ultegra 6800 för $5095. Ett ramset går lös på runt $3995.

Tanken med detta projekt var att bygga en stabil, halvlätt och snudd på underhållsfri cykel. Min nuvarande cykel väger in på 5.8 kg med flaskställ, effektmätare och allt men den låga vikten kan också göra avtryck på funktionaliteten. Så inget tjafs alltså denna gång. Målet, en UCI-godkänd tävlingscykel som inte skulle väga så mycket mer än 6.8 kg sattes upp. Att bygga lätt är inte alltid helt enkelt då många delar väger mer än vad som ibland framgår i specifikationen. Några gram här och där blir till slut en större summa som kanske måste krympa eller så får man leva med det. Eftersom jag inte ville slösa alla pengarna på dyra komponenter som dessutom också kostar lite extra att byta ut med tiden blev valet på drivlina en Shimano-mix mellan Dura Ace 9000 och Ultegra 6800. Drivlinan är alltså 11-delad. Från Ultegra 6800 valde jag i detta fall vevparti, reglage, kedja, framväxel och bromsar från serien. Tillsammans med dessa komponenter fick det bli en Dura Ace kassett på 11-23 tänder samt Dura Ace 9000 C24 tubelesshjul och bakväxel. En skön mix mellan pris och gram. Dessutom har Shimano ryckt upp sig ordentligt med dagens generation av landsvägsgrupper när det kommer till vikt, design och materialval.

Tittar vi på cockpiten blev det ett kolfiberstyre från Hylix som har en kompakt design med kort reach och drop. Styrstammen är den välkända och lätta Ritchey WCS C260 (90mm) med den nya typen av klamma som tillför extra styvhet. Sadelstolpen är en ultralätt historia i kolfiber samt min favoritsadel Selle Italia Kit Carbonia SLR.
Inför färgmatchningen beställde jag även värstingvarianten av Specialized Romin som jag hoppas kommer att väga 6 gram mindre än sadeln som sitter på den i dag. Svaret på den frågan får vi se lite senare fram när jag får den. I och med att denna cykel inte skulle vikthetsas så fick min ultralätta 3D-printade Garminhållare ersättas med en stabilare Barfly-hållare i plast. No fuzz.

Utöver stabila komponeneter vann även tubeless lösningen mot kanttråd. Lite tyngre blev det totalt sett än om jag valt en lösning med latex slang och lätta kanttrådsdäck. Snabbkopplingarna har jag även valt att behålla från Shimano Dura Ace 9000-hjulen då detta är bland det bästa och styvaste man kan köra på idag. Däremot är ju bling-faktorn lika med 0 typ. Viktmässigt kan jag spara in runt 80 gram mot titan/kolfiberlösningar, men det kanske jag kan suga på till våren.

Till denna cykeln har jag valt Time’s Xpresso 10 som är en prisvärd och lätt pedal som väger in strax under 200g/paret. Dessutom är pedalerna svarta vilket passar bra till övriga delar.

Här kommer lite bilder på bygget som slutligen landade på 6.7kg ink. flaskställ, pedaler och GPS-hållare. Alltså nästan ett kilo mer än min nuvarande cykel. Synd nu bara att det snart blir vinter….

NeilPryde Bura SL

NeilPryde Bura SL är en av marknadens lättaste ramset. Det är inte många landsvägsramar i dag som väger in strax över 700 gram i storlek S.

NeilPryd Bura SL Fork

NeilPryd Bura SL har även en riktigt lätt framgaffel. Med en vikt på strax över 300 gram är även den en av marknadens lättaste framgafflar.

Shimano Dura Ace 9000 C24 wheelset

Pålitliga och ganska lätta hjul från Dura Ace 9000-serien. Tubeless ready och väger in strax under 1.400 gram paret. Inte illa för ett hjul med aluminiumfälg med kolfiberfinish.

Shimano Dura Ace 9000 cassette 11-23

Shimano Dura Ace 9000 kassetten med 11-23 är riktigt lätt och designad för att ge extra mjuka växlingar, även vid belastning.

Dura Ace 9000 C24 tubeless wheelset rear hub

Dura Ace 9000 C24 kommer med klassiska Dura Ace nav som är kompatibla med både 10-delat och 11-delat. En distansring för 10-delat medföljer vid köp.

Shimano Ultegra 6800 shifters on a NeilPryde Bura SL frame

Shimano Ultegra 6800 växelreglage 11s

Shimano Ultegra 6800 road calipers brakes

Nya generationens bromsar från Shimano ger några procent bättre bromsverkan och är lite stilrenare i designen. Däremot är bromsarna inga lättviktare men väldigt prisvärda.

Ritchey WCS C260 stem 90mm WET

Klassiska Ritchey WCS C260 styrstammen. Här i 90mm utförande i färgsättningen WET

NeilPryde Bura SL

Min nya cykel – NeilPryde Bura SL

Kategori

Shut-up-legs shut-up-legs SHUT UP!

I kväll har cyklats och pangats och gissa vem som blev avhängd på vägen hem… Då sitter man här igen med ömmande ben men med en ganska allmänt go känsla i sinnet. Kvällen har tillbringats i sadeln tillsamman med några andra och det blev racern som vann i afton.

Vid samlingen i kväll fanns det både landsvägsgrupp och mtb-grupp. För egen del blev det landsvägsgrupp vilket jag kanske ångrar lite nu att jag hängde med på. Jag menar, jag har precis kommit tillbaka efter åtta veckors semester utan speciellt mycket träning :) Farten blev lite för hög för min del som fick slicka såren från Häringe slott enda hem till västerhaninge. Efter samlingen rullade vi ner till Utlida via Årsta havsbad och det var uppvärmningen. Vi skulle hålla en jämn och fin fart men det är svårt att hålla tillbaka när det går så fort och har flyt så uppvärmningen gick från just uppvärmning till fartlek. Självklart skulle det spurtas också vid Årsta havsbads skylten. Den skylten tog jag och fick även dagens bästa tid på det segmentet. Det roliga var att Alexander Gingsjö hade en sekund sämre tid än mig på den i dag. Det kan jag leva på Länge :) Fast å andra sidan skulle han mosa mig alla dagar i veckan och säkerligen också cyklandes med bara ett ben…

Cykla i Stockholm - Ghetto Ride

Varmt och soligt denna afton

Nåväl. Efter Utlida bar det av ner mot Ösmo och nu blev det lagtempo med snabba förningar. Farten var bra och vi låg en bit över 40km/h mestadels. Nere vid Ösmo vände vi vid plantshopen och sedan blev det klättring upp tillbaka upp till kyrkbacken för att sedan panga tillbaka med fri fart. Strax uppe vid krönet tog John täten och sprätte loss fint. Samarbetet gick bra längst fram och vid gamla nynäsvägen fick jag och några till åter igen kontakt med klungan som nu hade dragit ner lite på farten. I samlad klungan rörde vi oss tillbaka och vid avfarten mot Segersäng började killarna längst fram att sprätta igen. Farten gick upp och sista biten mot skylten låg strax över 55km/h. För egen del fick jag bita rejält i styrlindan och tänkte bara Shut-up-legs shut-up-legs SHUT UP! Backen som kom efter avfarten fick jag ge mig. Jag menar, några veckors semester innan detta gjorde inte saken direkt bättre heller. Jag tillsammans med några andra tappade i alla fall huvudklungan på fyra man och vi segade oss vidare i utspridda kluster. Efter lite återhämtning kunde vi bilda en mindre klunga och det gjordes försök att gå ikapp men innan vi ens var nära fick jag ge mig igen. Krampkänningarna kom lagom vid Häringe slott och efter det var det bara att slå av på takten. I backen upp efter Häringe slott blev jag omcyklad av Peter som ryckt upp sig ordentligt som verkade ha hittat krafter i någon buske längs vägen. Långt fram såg jag även att han tampades med Ingemar och hur det gick mellan dessa låter jag vara osagt då jag lite uppgiven rullade upp ensam tillbaka till Åbyplan. Kvällen slutade bra för egen del. Snittfarten blev lite lägre då jag på hemvägen mestadels fick cykla själv, men 35.8km/h på 55.6km är helt okej då snittpulsen låg på 158/174 bpm så nog fick jag kämpa alltid. Huvudklungan hade strax under 40km/h i snitt på fyra pers så nog fanns det bra ben i den. Nu ska jag gå och gräva ner mig i soffan innan skumrullen åker fram.

Tack för ikväll alla som var med. Efter turen mötte vi upp alla andra som tog en after bike efter en runda i skogen.

Passet i siffror:

Distans 55.6km
Snittfart: 35.8km/h
Medelpuls: 158 bpm
Maxpuls:178 bpm
Maxfart: 58.7 km/h
Kalorier: 3.099
Stigning: 339 m
Personliga rekord (segment): 11 st

Cykla i Stockholm - Ghetto Ride

Backen upp från Ösmo plantshop

 

Kategori

Välkomna vardagen med fri gruppträning i haninges nya utegym

I samband med invigningen av haninges nya utegym den 24 augusti erbjuds besökare kostnadsfri gruppträning! Ett perfekt sätt att komma in i höstens träningsrutiner och kicka igång vardagen igen efter sommaren tycker jag.

Under tre onsdagar i följd erbjuds möjlighet till 60 minuter gruppträning med utomhusgymmet som grund. Träningen leds av personliga tränaren Katrin Eklund som tillvardags arbetar på Najades Fitness center i haninge. Så för att få en försmak kan man besöka invigningen av utegymet den 24 augusti då Katrin kommer finnas på plats tillsammans med bland annat Mehmet Coksurer (MP), ordförande i kultur- och fritidsnämnden som invigningstalar och klipper band.

Här ser ni hålltiderna för gruppträningen:
Onsdag 31 augusti kl 18–19
Onsdag 7 september kl 18–19
Onsdag 14 september kl 18–19

 

Annons

TEST: Sportig och funktionell – BLIZ Tracker Ozon

Inför 2016 utvecklade Bliz Active Eyewear Tracker Ozon som bygger på den riktigt allsidiga och populära modellen Tracker. Den nya modellen Tracker Ozon har några nya tekniska lösningar och hur den presterar kan ni läsa lite mer om nertill. Jag har testat Bliz Tracker Ozon.

När det kommer till sportglasögon finns det några märken som är lite vanligare här hemma i Sverige. Bliz är en av dessa märken och med några populära modeller som Tempo och Velocity kan man förstå varför. Men eftersom det finns olika typer av sporter och olika behov och tillfällen då man behöver skydd har jag kikat lite närmare på den nya modellen Tracker Ozon. Själva modellen har funnits ett tag men inför 2016 har Bliz valt att addera en helt ny modell till sin Tracker familj – Tracker Ozon. Den nya modellen har inte bara större lins utan kommer även med en rad tillbehör för att kunna anpassas för just din aktivitet.

Själva bågen Tracker Ozon är skapad av kallas för TR90 och är otroligt lätt och flexibelt. Det 5mm extra höga chassit/linsen ger än större täckning mot Tracker som gav ett annat intryck på. Glasögonen kan bäras med hela ramen eller utan den nedre delen. I förpackningen finns utöver en extra lins även ett nackband, sidoskydd och ett skyddsfodral. Inte illa då ett par kostar 899kr.

BLIZ Tracker Ozon

BLIZ Tracker Ozon kommer med en rad tillbehör

Användning
Bliz Tracker Ozon kommer förmonterad med en lätt reflekterande grå lins som är tillverkad i okrossbart polykarbonat som är 10 gånger mer slagtålig än plast eller glaslinser. Själva linsen ger en fin skärpa och passade bra under ljusa förhållanden. I förpackningen kom det även med ett par gula linser för lite mörkare tillfällen och även dessa presterade bra. Kort och gott så har man linser så man klarar sig för många olika tillfällen straight out of the box. Själva linserna skyddar inte bara ögonen utan ger även skydd mot UVA samt UVB-strålning. Under testperioden så har Tracker Ozon fått följa med på flera äventyr både till lands och till sjöss. Vid soliga dagar användes den mörka linsen som jag tycker fungerar väl i många soliga situationer men kan bli lite för mörk när det är molningt eller börjar skymma.Däremot upplevde jag linsen som aningens ljus för sjöbruk, solen som reflekterades i vattnet blev lite för mycket för linserna och en mörkare lins med mer reflexskydd hade varit på sin plats. Linsen ger heller inga skuggbilder som reflekteras i linsen inifrån och kontrasten är även den fin utan att vara förvränga synbilden. Eftersom Tracker Ozon är något större än Tracker så passar den bra för användare med ”normalt” till stort ansikte. Efter att ha fnipplat lite med passformen genom justeras näsbryggan och skalmarna så fick jag till passformen riktigt bra. Tyvärr följer inte glasögonens övre kant min panna speciellt bra utan det blir en liten glipa ovantill som jag blev lite irriterad på emellanåt, speciellt vid löpning i skog och cykling.
Att bära Tracker Ozon utan den nedre delen av ramen fungerar ypperligt. Glasögonen känns lite snabbare och du sparar även en del vikt genom att ta bort den nedre delen. Den där riktiga rejskänslan infann sig nästan i race-mode som jag valt att kalla den moddningen. Men bara nästan. Utöver denna konfiguration kan man även sätta dit små sidoskydd vid axeln/leden för ytterligare skydd mot ljus. Denna funktion nyttjade jag inte så ofta utan tyckte mestadels race-mode eller med ram fungerade bäst för mina ändamål.

Bliz Tracker Ozon

Tracker Ozon är tillverkad i det lätta och flexibla materialet TR90 och kommer med ett extra par linser, 20mm justerbart nackband och justerbara skalmändar och näsdel i friktionsgummi.

När det kommer till mindre bra saker med Tracker Ozon upplever jag att glasögonens skalmar och näsbrygga hasar ner en aning när man blir svettig. Rubber wire core som skalmarna är tillverkade av är inte tillräckligt tacky i sin form och för högintensiva aktiviteter går den bort för min del. Då är modellen Tempo ett lämpligare alternativ där passformen är lite bättre. Utöver det så finns det inte så mycket att se ner på. Vikten tycker jag kunde kanske ha varit aningens bättre då glasögonen ibland kändes tunga efter att jag haft på mig solglasögonen en längre tid. Även små förslutningsbara fack för tillbehören i fodralet hade varit guld. Nu skvalpar allt omkring inne i fodralet. Det övergripande användningsområdet för Tracker Ozon under testperioden blev faktiskt bilkörning där den gör ett bra jobb. Även som everyday eye wear fungerade den perfekt då den enkelt kunde göras om till en sportigare modell inför lunchpassen.

Bliz Tracker Ozon

Bliz Tracker Ozon kan konfigureras på flera sätt. Glasögonens bågar har många infästningar för tillbehör.

Sammanfattning
Bliz Tracker Ozone är en riktigt trevlig produkt för aktiva personer som söker efter ett allsidigt alternativ för både vardagsbruk och sportigare tillfällen. I priset ingår det en rad tillbehör samt en uppsättning extra linser. Stort plus för att den går att justera och anpassa på så många olika sätt samt det stora utbudet av tillbehör.

BLIZ Tracker Ozone
Pris: 899
Betyg: 3+/5 (Bra)

Plus:
– prisvärd
– många justeringsmöjligheter
– kommer med många tillbehör

Minus:
– kladdiga linsbyten
– något hårda skalmar
– aningens tung
– glider lätt ner när man blir svettig

Kategori

TEST: A-Z by Zlatan Ibrahimović

Zlatan Ibrahimović är en världens bästa fotbollsspelare som just nu spelar i den engelska högsta ligan för klubben Manchester United. Zlatan lanserade klädmärket A-Z inför sin övergång från franska storklubben Paris Saint-Germain i somras då det mediala intresset för honom och det stundande fotbolls-EM var som allra störst. Jag har klickat hem en order för att se hur bra grejerna är.

När jag klickar in mig på A-Z.com  så möts jag direkt av en bild på Zlatan och hans killer-look. Bilder på stilrena sportkläder varvas med stilren logga i form av ett gyllene streck, linje eller vad man nu vill kalla det. I menyerna finns två alternativ – herr eller junior. Eftersom mitt besök här är att hitta något wearble för cykling så går det mesta bort av den anledningen att jag kanske redan har ett liknande plagg eller så är plagget inte helt optimalt för cykling. Fotboll slutade jag med för länge sedan och gå runt i sweatpants till vardags känns inte som min grej även om det kan vara sjukt najs val med räck sneakers till. Nåväl.

Under fliken ACCESSOARER hittade jag något. Strumpor. Lagom höga, lagom snygga till ett sjukt låg pris. Det var bara att klicka hem A-Z Sock 3.1 som kostade mig 99kr för 2-pack. Taget! Utcheckningen gick bra och jag fick även fri frakt när jag signade upp mig för deras nyhetsbrev. Strumporna kom hemskickade efter bara någon dag så köpupplevelse kunde man knappast klaga på. Men strumporna då?

Jo, riktigt sköna faktiskt. Zlatan hälsar på sidan att han testat alla plaggen själv vilket jag kanske betvivlar lite då A-Z även har ett junior sortiment med plagg för både killar och tjejer, men A-Z Sock 3.1 är kanske mer troligt att han testat. För er som kanske inte spelar fotboll så går det någon trend nu i att ha låga strumpor under träning. Benskydd av eller så små som möjligt å sedan klä upp allt med ett par högra strumpor som slutar lite sådär kaxigt strax under vaden. Se sådan tur jag har då även i cykling har strumpfrågan fått sig ett lyft. Det råder som kanske bekant även strumphype just nu i cykelvärlden. Högra strumpor är det hetaste man kan ha för tillfället men eftersom många tillverkare envisas med att sätta sin logga över hela strumpan eller fåniga detaljer som gör att inga andra plagg kan matchas till strumporna förutom strumptillverkarens egna ställ blir man ganska trött. Det är då A-Z passade så bra in. Fett clean helt enkelt.

A-Z sportswear socks

A-Z sock fungerar ypperligt för cykling när det behövs en kraftfull och lite varmare strumpa. Perfekt för mountainbike eller fotboll eller höstpromenaden…

Gillar man inte höga strumpor finns det två modeller till att välja på. A-Z sock 1.1 samt 2.1. Båda är lowsocks men den ena modellen är skuren vid ankeln. Alla strumporna är tillverkare av funktionsmaterial och elastiska sömmar. A-Z sock 1.1 samt 2.1 finns i svart och vit medans den långa A-Z- sock 3.1 endast kommer i svart i skrivande stund.

Passformen hos A-Z sock 3.1 är väldigt bra. Jag beställde storlek 42-46 vilket är en ganska idiotiskt storlek då det troligt kommer bli en dum passform för de med skostorlek mellan 42-44. Mina satt bra men passformen kunde ha varit bättre då jag var tvungen att dra ner strumporna lite så häldelen inte skulle åka upp bakom hälkappan på skon. Fotdelen på strumporna är luftiga men aningen tjocka medans skaftet är aningens tunnare. Under första testturen så kände jag att skon kändes tightare än när jag har mina Rapha strumpor. Strumporna är också varmare vilket jag tycker är bra för kyligare pass som tidig cykelpendling, mountainbike eller för en skogspromenad i kängorna. För er som tagit på er en fotbollsstrumpa någon gång – det är typ den känslan men lite lyxigare.

A-Z sock 3.1

Grymma strumpor från A-Z sportswear

Efter någon månads användande, flera tvättar och slutprovet när jag cyklade mellan Sälen och Mora iförd dessa kan jag inte mer än varmt rekommendera dessa om ni är ute efter en stilren, funktionell och prisvärd strumpa. A-Z sock 3.1 passar bra för cykling eller något annat som kräver en lite robustare och funktionell strumpa. För väldigt varma sommardagar blev den lite för varm för min smak.

A-Z sock 3.1
Pris: 99kr (2-pack)
Betyg: 4/5 (mycket bra)

Plus: 
– priset
– bra kvalité
– skön passform

Minus
– finns endast i svart (i skrivande stund)
– få storleksalternativ

 

Kategori

PARK TOOL DS-2 – jakten på grammen kan börja

Om man gillar prylar, lätta cyklar och att jaga gram kommer en bra digital våg att göra underverk för dina projekt och funderingar. För egen del har jag under några års tid knyckt köksvågen men nu har jag alltså investerat i en riktig prylvåg från Park Tool.

När det är dags att väga din cykel finns det en del oskrivna regler i hur och med vad den ska mätas med. En badrumsvåg för 69kr duger liksom inte som officiellt mätredskap och även om det finns superverktyg för detta är det få som vill lägga pengarna. Samma sak gäller nästan när det kommer till prylar. Många cyklister vill liksom veta vad den styrlindan väger kontra denna styrlinda eller en kassett med speciell utväxling. Så nu har jag fått hem en godkänd cykelvåg så det är väl bara att börja väga saker.

För er som är sugna på en så är det egentligen inget speciellt med den utan det är ett ”cykelmärke” som är kända för sina verktyg och reparationsställ. Vågen kostar runt 500 kr och klarar upp till 3kg vilket är runt 1kg mer än många mindre köksvågar jag sett. Vågen också väldigt korrekt för sin prisklass och eventuell felmarginal ligger inom 2g/ 1000g, 2g/ 2000g, 3g/ 3000g. Vågen drivs med ett CR2032 batteri som kommer med. Vågen har en liten men tydlig display som visar aktuell vikt i gram eller ounces.

Här kommer lite bilder på saker jag vägt i kväll.

Shimano Ultegra 6800 rear derailleur weight

Shimano Ultegra 6800 rear derailleur väger in på 200 gram i SS utförande (Short cage).

Shimano Dura Ace 9000 rear derailleur weight

Shimano Dura Ace 9000 rear derailleur väger in på 161 gram i SS utförande (short cage)

Ritchey WCS C260 Stem weight

En Ritchey WCS C260 / wet black styrstam 90mm väger in på 106 gram med orginalbultar (torx 20)

Uno ultralight stem weight

Uno ultralight styrstam väger in på 110 gram i längden 100mm.

Deda Mistral endcaps weight

Deda Mistral ändpluggar väger in på 5 gram paret

Deda Mistral handlebar tape weight

Deda Mistral styrlinda väger in på 67 gram

Shimano Dura Ace 9000 skewer weight

Shimano Dura Ace 9000 snabbkoppling bak väger in på 66g.

Shimano Dura Ace 9000 cassette weight

Shimano Dura Ace 9000 kassett med 11/23t väger in på 165 gram ink. låsring (5g)

Shimano 105 5800 cassette weight

Shimano 105 5800 kassett med 12/25t väger in på 266 gram ink. låsring (13g)

Shimano Dura Ace 9000 lockring weight

Shimano Dura Ace 9000 lockring väger in på 5 gram

Shimano 105 5800 lockring weight

Shimano 105 5800 lockring väger in på 13 gram

Kategori
Annons

#messlife – med livet som insats

Jag träffade Christoffer. Skön kille i sina bästa år. Vi tog en oss en pratstund och gick igenom det här med messlife. Vad innebär det att köra bud i stockholm, gör man sig illa och finns det myter vi kan ta kål på?

Cykelbud i stockholm

Christoffer arbetar till vardags som bland annat cykelbud. Bild: Bang Engström

Namn: Christoffer Stenbeck
Ort: Hagsätra
Antal cyklar: 4
Ålder: 35

TRE SNABBA
Campa eller Shimano?
– Shimano
Kaffe eller te?
– KAFFE!
Stål eller kolfiber?
– Kolfiber…

Hej Christoffer, läget? Du ser pigg ut. Tackar!
Det är bara bra.

Vad är det bästa med att få panga runt på stadens gator hela dagarna?
– Kombinationen av frihet och ansvar. Har ett ansvar att lösa de bud vi får men friheten att bestämma hur jag ska göra det.

Hur ser en normal arbetsdag ut för de flesta av er?
– På morgonen har vi oftast postrundor. Sen är det lite express och panikbud innan lunchterrorn drar igång. Det är den stressigaste tiden under hela dagen. På eftermiddagen rullar det på med bud och leveranser. Sen avrundas oftast dagen med lite mer matkörningar.

Hur ser du på rådande trafiksituation i innerstaden? Många är stressade i sina bilar och nu i maj kommer också den stora pendlar-boomen på stadens gator. Får ni plats längre?
– Absolut! Just pågrund av den stora mängd tragik i Stockholms innerstad så är cykel det snabbaste och effektivaste sättet att ta sig fram. När budbilar inte hinner ta sig fram eller inte kan under t.ex. vinterhalvåret så är det vi budcyklister som får rycka ut. Sedan lär man sig stan och dess pendlarstråk väldigt bra. Skeppsbron vid 08:30 kanske man undviker. Tyvärr så har Stockholm en av dom sämsta infrastrukturerna för cyklister om man jämför med andra europeiska städer.

Cykelbud i stockholm

En dag på jobbet kan innebära många saker där allt från panikbud till mat transporter ska hinnas med. Bild: Bang Engström

Det här med att #messlife, kan du berätta lite mer vad det innebär för en amatör i området? Vilka kläder gäller, vilka prylar är viktigast å hur sköter du toalettbesöken med alla lager av kläder smidigt?
– Det som gäller är det som just du är bekväm i. Funktion före form. Sen är det klart att vissa inte kan låta bli att uttrycka sin passion för cykling och cykelkulturen. Det blir en härlig blandning av Rapha bibs (cykelbyxor) och skor från Chrome. Viktigast skulle jag säga är självklart din väska. Den har du på dig hela dagarna och ska klara allt. Då vi kör mer och tyngre saker så har den traditionella sling messenger väskan fått hård konkurrens av större ryggsäckar. Dock så har legendariska PAC Design återuppstått enligt dom senaste ryktena så man får se hur framtiden ser ut.
En bra blåtands headset underlättar livet också samt en smartphone med liten skärm. Man ska kunna nå hela skärmen med tummen. När det gäller cyklarna så ser man mer växlat än tidigare. Men väldigt individuellt vad man föredrar för hoj.

”En gång körde jag två kanelbullar från Kungsholmen till City”

Berätta lite om ditt galnaste uppdrag?
– Kan dela med mig av tre. En gång körde jag två kanelbullar från Kungsholmen till City. Kändes lite onödigt…
Tyngsta var när det blev ett missförstånd. En påse med pärmar, vanligtvis en platspåse med 2-3 pärmar, visade sig vara en blå IKEA kasse med 13-14 pärmar i. Egentligen kör vi sådant med våra cargobikes men det var mitt sista bud för dagen så jag provade och fick ner det i budväskan. Götgatsbacken var en utmaning den gången. Snabbaste var nog en ”panikare” från Tv4 huset till Mariatorget. Kruxet var att jag var vid Strandvägen och hade knappt 20min på mig. Det gick lite fort då men jag hann.

Har du några myter vi kan ta kål på? Många tror säkert att ni lever i kollektiv, dricker IPA till lunch och kör mot rött som sport, eller?
– Haha. Ja, det finns många förutfattade meningar om oss bud. Sanning är dock ganska tråkig. Vi är som alla andra, kanske lite gladare och i bättre form bara. Jag är tex en vanlig 35årig två barns pappa som försöker få vardags pusslet att gå ihop med min flickvän och hennes dotter. Och jag dricker inte IPA, föredrar Pabs Blue Ribbon. Är studenter, it-tekniker, reklamare, konstnärer. Vissa kör heltid, andra som extra knäck. Vissa gör det för att arbetstiderna passar, andra för att komma i form till t.ex Ironman Hawaii på Kona om två år. Och det här om rödljuskörningar. Mycket är mediadrevet som säljer lösnummer genom att TYVÄRR spö på hatet inte bara mot oss bud utan mot alla cyklister. Jättetråkigt. Om folk kunde titta upp från sina mobiler, gäller alla i trafiken så även fotgängare, så skulle det minska antalet olyckor avsevärt. Om folk höll hastighetsbegränsningen, signalerade innan dom svänger, om folk behandlade varandra med lite respekt i trafiken så skulle antalet döda minska. Dom gånger jag eller nån kollega har hamnat på akuten är då en bil eller lastbilsförare svängt eller kört ut utan att signalera eller se sig för. Lite öm punkt där. Bilister måste inse att dom sitter i en två ton skyddsbur, då är det inte ok att inte ta ansvar för det eller med flit köra på eller ”markera” lite. Händer dagligen och folk blir skadade. Sorry, öm punkt det där.

Cykelbud i Stockholm

Detaljer detaljer detaljer. På Christoffers cykel hittar vi allt från cantileverbromsar till kolfiberdetaljer. Smutt! Bild: Bang Engström

Cyklar du något off-work? Hur ser planerna ut där?
– Absolut, så fort jag får chansen! Cyklar med mina barn, försöker övertala flickvännen att börja, samt tar mig nästan överallt på cykel. Hade en målsättning för denna säsong men har varit lite mycket runt omkring som gjort att man fått göra omprioriteringar både ekonomiskt och tidsmässigt. Kommer dock köra samtliga mtb lopp i Stockholm, Skandis MTB samt Cykelvasan. Målen var att komma topp 25% i motionsklassen samt köra Vasan på under 3:30. Vet inte hur formen är, ny cykel byggs as we speak och premiären är nu på lördag med Lidingö MTB. Sjukt spännande. Sen såklart den klassiska Giro de T-Bana som går av stapeln 5 Juni!

Okej, avslutningsvis. Tre tips till den som funderar på att ge sig in i #messlife världen.
– Börja cykla, hittar du inget bud att prata med så bara att köpa med dig några öl och dyka upp på en alleycat, Google it!

Cykelbud i stockholm

Ett av Christoffers viktigaste arbetsredskap – cykeln. Bild: Bang Engström

Kategori

TEST: Asaklitt kylbox 20 l från Clas Ohlson

Är du ofta på resande fot, gillar kalla drycker eller kanske vill lyxa till det på din picknick? Ja, då är en 12 V kylbox något du ska kika närmare på. Att frakta med sig sin egna kalla dryck och mat blir allt mer populärt och utvecklingen blang kylboxarna har gått framåt. Idag kan du få både högtalare, portabel laddare och ismaskin i din kylbox. För mer vardagliga uppdrag och semesterliv har jag testat kylboxen med digital termometer från Asaklitt.

Det kanske inte hör till vanligheterna att köpa eller uppgradera sin kylbox men nu kanske det är dags. Dagens kylboxar som i många fall drivs på 12 v erbjuder en rad finesser och kommer i olika storlekar och former. Jag har testat budgetalternativet från Clas Ohlson som kostade mig 479 kr samt en adapter/nätaggregat för 199 kr. Budgetboxen från Clas Ohlson ligger i det övre skiktet prismässigt mot konkurrenterna men har också en del fiffigheter andra saknar.

Utöver funktionen att kunna kyla innehåller i boxen kan den även värma innehållet upp ca. 68 grader. Det är lagom mycket när man vill hålla något inpackat i folie varmt eller kanske förstöra sina nyplockade jordgubbar som jag gjorde…

Kyl och värmefunktionen är som sagt riktigt bra och den kommer ganska snabbt upp i maxtemperatur. Kylboxen kyler ca 15-18 °C under omgivande temperatur och den lilla LCD-displayen visar aktuella temperaturen uppe vid locket. Kylboxens tystgående fläkt är faktiskt riktigt tyst mot andra jag testat innan men den kan få spel ibland och börjar då att surra rejält mycket. Kylboxen rymmer hela 20 liter vilket är ganska lagom om man är runt 2-4 personer som ska förvara mat och dryck i den. Asaklitt’s kylbox drivs med 12 V ut ur lådan men kan som sagt också drivas med nätaggregat via vägguttag.

Kylbox 12 V 20 l Asaklitt

Utvändiga mått BxDxH 39×28,5×42,5 cm. Vikt 3,9 kg.

Användning
Funktionsmässigt är denna kylbox riktigt grym och med en kylklamp blir den även att räkna med om man har känsliga livsmedel som mejeriprodukter och kött. Kylboxens stora fördelar än topplockets konstruktion som gör att luften kan kylas ner snabbt och på så sätt också kyla innehållet. På insidan av topplocket finns det små urgröpningar som är till för att större flaskor ska kunna rymmas i boxen utan att topplocket tar i korken på flaskan. Tyvärr finns det ingen motsvarighet på botten vilket gör att pusslandet med flaskan för att hitta rätt position blir ett tidskrävande moment om boxen är full. Men att få plats med en eller två stående 1.5 l flaskor är inga konstigheter. Kylboxen är också så pass rymlig att lättare frukost, grönsaker, frukt och dryck får lätt plats. Räkna dock med att få handla lite oftare.

Asaklitt kylbox 12 v

På insidan av topplocket finns det små urgröpningar som är till för att större flaskor ska kunna rymmas i boxen utan att topplocket tar i korken på flaskan.

Transport
Asaklitts kylbox är som gjort att resa med. Det inbyggda 12 v kontakten är lång, mycket lång och längre än många av konkurrenterna som finns. Sladden är så pass lång att den går att ha i framsätet men använda någon av bilens bakre 12 v-uttag om sådan finns. Detta är också något som är bra om man till exempel tältar så kan man ha kylboxen i förtältet istället för inne i tältet. I topplocket finns även en smart förvaring för sladden när den inte används.

Att bära kylboxen full med innehåll är ofta en enkel uppgift. Däremot kan det bli lite obekvämt om boxen är fullmatad med tunga saker. Handtaget är nämligen inte den mest bekväma att kånka runt på. I övrigt känns boxen stabil att bära runt på utan att svikta för mycket i handtaget.

Temperatur
Vid användning av kylboxen inomhus så sköter den uppgiften ganska bra. Från att befinna sig i ett rum med 24 grader så levererar den faktiskt bra med kyla inom en halvtimma. Samma sak gäller vid värme. Det tar ungefär 30 minuter innan den har kommit upp i den maximala temperaturen för den just då rådande yttertemperaturen. För att spara tid och energi är tipset att helt enkelt packa ner en kylklamp så kryper temperaturen både längre ner men också mycket snabbare. Har du en eller två kylklampar pratar vi någon minut innan temperaturen är kylskåpskall inne i kylboxen. Den tydliga displayen i topplocket visar hela tiden temperaturen som jag uppskattar som relativt pålitlig. Lägsta temperaturen jag fått ner den till är -1 grad och då hade jag i en kylklamp. Har man av någon anledning inte tillgång till el så håller även boxen temperaturen mycket bra. Speciellt under natten. Ett stort plus är att boxen också inte genererar så mycket kondens så sakerna badar i vatten dagen därpå. Efter kanske tre dygn kunde man få plocka ur och torka upp vatten i botten.

Kylbox 12 V 20 l Asaklitt

Digital termometer med display som tydligt visar aktuell temperatur

Kylbox 12 V 20 l Asaklitt

Välj mellan varmt eller kallt i boxen

Sammanfattning
Kylboxen från Asaklitt håller det den lovar och är tyst i drift samtidigt som den också snabbt kommer ner i temperatur och är allsidig med sin 12 v kontakt. Tyvärr måste man köpa ett separat nätaggregat för vägguttag men för priset kan man inte klaga. Kylboxen är också stor nog att rymma livsmedel för upp till fyra personer under några dagar och med en eller två kylklampar i lådan blir kyleffekten ännu bättre.

Kylbox 12 V 20 l Asaklitt
Pris 479 kr
Betyg: 4/5 (utmärkt produkt)

Plus
– Prisvärd
– Tydlig display
– Lång sladd
– Rymlig
– Klarar stora flaskor
– Avtagbart lock

Minus
– Inte så driftsäker fläkt (varierar i ljudnivå)
– Lätt att komma åt funktionsknapparna av misstag

 

Kategori

Blandsaftpass och D.O.T.B.

Nu har jag precis kommit hem efter en fin men händelsrik kväll i förorten. Efter att ha ådragit mig en smärre halsgrej som resulterat i rostig hals och dålig ork var det åter igen dags att stiga upp på cykeln.

Vid samlingen hade det som vanligt dykt upp en rad sköna cyklister – redo att smiska lite stig. För egen del hade semesterkilona gjort sig till känna och i min något åtsittande cykeloutfit kände jag mig någorlunda redo att kasta mig ut bland barr och sten.

Första biten gick i hemmaskogen och det blev lite uppvärmning innan det skulle visas bana och fotas. Efter en halvtimme var det som sagt dags att panga sommarbanan – Summerchallange16. Med mig i täten tog vi oss runt och banan som nu är otroligt snabb mot hur den var i början av sommaren. Träskmarkerna har torkat upp och det går att få ett riktigt bra flyt över banans alla partier nu. Riktigt skoj. Efter banvisningen snurrade vi runt i skogarna här och avslutade med en skön afterbike på VH Kök och bar. Tyvärr lyckades jag krascha två gånger som slutade i OTB’s. Trots vurpor klarade cykeln sig ganska bra och det är ju tur nu med några dagar kvar till Cykelvasan.

Trevlig kväll men kyligt som bara den. Nu känns hösten nära…brrr.

  • Distans: 16.9km
  • Tid: 1:30:04
  • Stigning: 262m
  • Medelfart: 11.3 km/h
  • Maxfart: 27.7 km/h
  • Medelpuls: 138bpm
  • Maxpuls: 175 bpm
  • Kalorier: 625
Kategori
Annons

Back to school – Gear up!

Efter en härlig sommar är det nu åter igen dags för många att sätta sig vid skolbänkarna runt om i landet. Här kommer några sköna tips på vad som kan behövas inför skolstarten.

I mitten av augusti brukar det vara bra drag i butikerna inför skolstarten. Mycket ska inhandlas och ju senare man väntar ju mindre chans är det att få tag på rätt storlek på det man är ute efter eller kanske missar det helt. För någon dag sedan hängde jag Sickla köpkvarter och där hade det redan börjats skylta inför kommande skolstart. Tipset, var ute i god tid så har du större chans att fynda bland färdiga skolpaket och skolstarts erbjudanden.

Här kommer några sköna alternativ som jag hittade hos Stadium.

skolstartspaket

Skolstart – dags att kitta upp!

 

WARP Urban Tee – 99kr (2 för 149kr)
– Snygg streetinsprirerad t-shirt med tryck.

SOC T ID 350 V – 299kr
– Prisvärd och lätt inomhussko med bra grepp till schysst pris. Finns även i rosa.

Vans gympapåse – 129kr
– Häftig gympapåse som rymmer allt för idrotten. Kan köpas som paket tillsammans med Vans Old skool backpack.

Vans Old Skool BP – 349kr
– Superhet ryggsäck från Vans i kamouflage mönster. Packvolym ca: 22l.

WARP Cruiser – 399kr (medlemspris 249kr)
– Prisvärd cruiser som finns i flera häftiga färger. Glid till plugget med attityd.

SOC G FUNK JKT – 349kr
–  Snygg tröja/jacka i mjukt WTC-material som passar lika bra på idrotten som i skolan.

SOC G FUNC Top – 129kr
– Träningstop med lösare passform.

WARP Cruiser – 399kr (medlemspris 249kr)
– Prisvärd cruiser som finns i flera häftiga färger. Glid till plugget med attityd.

SOC B FUNC JKT – 349kr
– Snygg tröja/jacka i mjukt WTC-material som passar lika bra på idrotten som i skolan.

Utöver tipsen ovan så finns det även prisvärda kits av olika slag från Stadium. 

TEST: Dags för nytt styre – DEDA Zero 100 RHM

Det här med cykelstyren är en egen djungel och när man hittar är det också lätt att man fastnar för en favorit. Att välja styre är inte alltid det enklaste och det kan ta lång tid att hitta rätt mått för sin cykling. För egen del har jag fastnat för Dedas Zero samt FSA Omega som båda är kompakta och erbjuder kort räckvidd och låg dropp.

Det är inte varje dag man byter styre på cykeln men nu blev det dags. En ny cykel håller på att ta form här hemma och nu är det åter igen dags att liva upp en ultralätt ram med stabila komponenter för vardagscykling. Eftersom FSA Omega är lite svår att få tag på fick det bli ett DEDA Zero RHM som har liknande form och mått som FSA Omega. Kruxet med DEDA’s komponenter är att DEDA valt en smalare omkrets än den vanliga på 31.8 som också går under namnet ”Oversize” på cykelspråk. Detta är dock inget problem för många styrstammar idag fixar även 31.7mm men det kan kanske uppstå problem med klamman hos vissa styrstammar.

DEDA Zero 100 RHM

DEDA Zero 100 RHM har det udda måttet 31.7 istället för det mer vanliga 31.8

DEDA Zero RHM (Rapid hand movement) är tillverkad i 6061 T6 Aluminium med BOB-design (black on black). Själva styret är inte ultralätt utan erbjuder en hyfsad vikt, speciellt om man ser till priset på några hundralappar. Vikten landar på 316 gram (uppmätt av mig) vilket är lite mer än 296 gram som DEDA uppger att den väger i storlek 44. Det här med storlek är också en intressant detalj då en del tillverkare väljer att mäta styrets bredd från kan-till-kant medan andra mäter från centrum-centrum av rören. Detta kan då ställa till det för oinsatta som tror sig ha köpt ett 42cm brett styre men som i själva verket bara är runt 40-41 cm. Nåväl. Läser man det finstilta så brukar det gå bra.

DEDA Zero 100 RHM

DEDA Zero 100 RHM erbjuder skön komfort och närhet till bock och reglage

DEDA Zero 100 RHM

DEDA Zero 100 RHM är också ganska styvt trots att det inte är det tjockaste godset i stan

Eftersom jag redan har detta styre på flera cyklar så vet jag att det funkar. Älskar styret för komforten och den billiga prislappen. Att välja kolfiber framför aluminium när det kommer till styren är en smaksak tycker jag. DEDA Zero finns nämligen även med samma mått men i kolfiber (Deda Presa) för ganska många fler hundralappar och vikten, mja. Den är inte mycket speciellt lägre. Runt 100 gram får man räkna med vilket man kan med lätthet spara in på billigare sätt än att lägga mellanskillnanden för Presa.

Åkänslan hos DEDA Zero är väldigt bra och även om den är styv utan att vara jättestyv så svarar styret bra vid spurter och klättring. För långpass och vardagspass funkar även DEDA Zero väldigt bra och återger komfort mil efter mil tack vare närheten till avlastning i form av positioner för händer och reglage. Egentligen finns det inte så mycket negativt att säga om detta styre som man kan klicka hem för runt 200kr. Det är en fin uppgradering för en liten peng som ger mycket tillbaka för många cyklister med kort räckvidd på cykeln.

DEDA Zero 100 RHM
Pris: 199kr
Betyg: 5/5
(utmärkt produkt)

Plus
– Styv
– Inte supertung
– Bekväm
– Priset

Minus
– Aningens höga vikten på 316 gram

 

Kategori

PRO ONE – Schwalbe lättar superdäcket för slanglöst

När det kommer till nyheter inom däck vågar jag nog påstå att det är inte varje år man översköljs med nya fiffiga lösningar på vad man ska ha runt fälgen. Inom mountainbike har det visserligen varit fler nyheter då det också är vanligare med olika hjulstorlekar medan landsvägssegmentet är till det närmaste fast i sitt 28″-träsk.

En ”gammal” nyhet som har fått en lite långsam spridning är slanglösa hjul som kommer allt mer. Utbudet har varit lite skralt och kritiken mot slanglöst (tubeless) har i många fall handlat om den höga vikten som för många modeller landade en bit över 300 gram per däck. Schwalbe låg även med deras ONE över 300 gram men nu har det alltså hänt saker. Deras nya superdäck har blivit lättare, snabbare och säkrare.

Däckets vikts har kapats med hela 70 gram och det nya däcket har även någonting som Schwalbe själva kallar för MicroSkin som har flera uppgifter men i regel så hjälper den till att hålla trycket och att bättre täta stick-och skärskador på däcket. Schwalbe PRO ONE är en ganska tacky historia och är tillverkad med gummiblandningen OneStar-Triple compound som ska ge fina åkegenskaper i såväl tuffa förhållanden som fina. Däcket finns i en rad bredder men för dem flesta är det 23, 25 eller 28mm som troligtvis det som lockar mest.

Schwalbe PRO ONE

Bra med mönster hos det nya däcket

Schwalbe PRO ONE

MicroSkin gör däcket bland annat tätare och håller därmed luften bättre

Schwalbe PRO ONE

Tubless är det nya svarta?

Schwalbe Easy fix

Schwalbe Easy fix grejar monteringen

Schwalbe Doc blue

Tätningsvätska som hälls i vid montering.

Schwalbe PRO ONE Tubless kit

Schwalbe PRO ONE Tubless kit

Vikten för ett Schwalbe PRO ONE 25mm ligger på 265 gram (vägd av mig) vilket är 10 gram mer än vad tillverkaren anger på sin hemsida. Är ni sugna på att testa slanglöst går det i många fall att konvertera traditionella fälgar till tubeless med konverterings-kit. Glöm inte att montera med Easy fit samt fylla på med tätningsvätska och packa med dig reservslang om olyckan skulle vara framme.

Schwalbe Evolution PRO ONE Tubless road tire
Pris: 699kr

Vikt 265 gram (25mm)
TPI 127
Tryck 5-7.5 bar (25mm)

Annons

En vanlig tizdag i förorten – med bad, blod och småhjulingar

Vi befinner oss just nu i slutet av juli månad och kvällarna börjar att komma i gång  på riktigt värmemässigt nu. Kvällens cykeltur blev en svettig historia med blod, vurpor och trycksladdar.

Trots semestertider dök det upp många cyklister som ville smaka på stig, blåbär och förortscykling. Efter en kortare uppvärmningsrunda blev det dagas att dela upp oss i mindre grupper med sikte mot sjön Öran lite senare för kvällsdopp och fika. För egen del hamnade jag i ”semester-gruppen” som inledningsvis tog det piano, precis som man ska göra i en ”vi-som-har-semester-grupp”. Efter en kortare stund blev det dags att slå på fartknappen tyckte Mr. Race och farten gick upp rejält bitvis. Med hjärtat i halsgropen fick vi pusta ut en kortare stund innan det var åter igen dags för nästa fartökning. Vägen till Öran blev intensivare och intensivare och sista biten på Sörmlandsleden, mja – den gick i dödsfart.

Hur som helst så var det roligt att få komma upp på cykeln igen. Det var typ en vecka sist. Mer löpning har det blivit då Lidingöloppet närmar sig med stormsteg. Fast innan den ska tydligen Cykelvasan avverkas så jag får inte helt glömma bort att cykla. Nåväl. En riktigt trevlig tur hade vi och pausen vid Öran kändes extra bra då benen behövde vila lite.

Den avslutande spurten upp mot Åbyplan var som gårdagens avslutning i Tour de france – tight.

Distans 20.1 km
Medelfart 12.7 km/h
Maxfart 49.7 km/h
Kalorier 770
Tid 1.40.27
Medelpuls 140 bpm

Maxpuls 181 bpm

Bilder från kvällen finns här!

Mountainbike i stockholm

Lite blod har väl aldrig skadat?

Kategori

Wildfire på Kolmården – galnaste åket för den som vågar

Världens bästa berg- och dalbana i trä med en topphastighet på 113 km/h, en fallvinkel på 83 grader och hela 12 tillfällen av total tyngdlöshet. Sugen att testa?

I dag blev det en dag på Kolmården. I ett soligt Kolmården slingrade sig kön lång in till djurparkens gästparkering. För 60 kr får bilen stå kvar under dagen vilket kanske var dagens minsta utgift. Inträdet för en vuxen kostar nämligen 429 kr och för barn över 3 år 379kr. I priset ingår i stort sett allt ink. åkattraktioner och delfinshow. Förutom att se på djur kan besökarna åka den mycket populära linbanan där man kan få se både björnar och giraffer. Utöver djurpark är också Kolmården en levande familjepark med stor lekplats och Bamses Värld. En miniatyr by av Bamses värld med åkattraktioner och dagliga föreställningar under högsäsong. Här kan barnen se, åka, uppleva och klämma på det mesta från Bamses värld. Det bästa av allt – allt ingår i entrébiljetten.

Bamses värld på Kolmården

För Kolmårdens mindre besökare är Bamses Värld ett populärt resmål. Hälsa på Bamse och hans vänner och titta in hos Bamse för att se hur han bor. Dagliga föreställningar med kramkalas efteråt med figurerna bjuds det också på. Allt ingår i inträdet. Bamse och Tårtjuven är en klockren succé om barnen ska med.

För er som söker lite större utmaningar än att åka Skalmans ballong kanske är sugna på den nya sugernyheten Wildfire som är en ny åkattraktion från och med i år. Med en topphastighet på 113 km/h, tre inversioner (dvs när du åker uppochner), en fallvinkel på 83 grader och höjdskillnad på 57 meter kommer den två minuter långa åkturen bjuda på en hisnande adrenalinkick utmed Bråvikens bergssluttningar med hela 12 tillfällen av total tyngdlöshet. Wilfdire är typ världens bästa berg-och dalbana i trä som förväntas sätta flera rekord inom berg- och dalbanebranschen; näst högst, tredje snabbaste, femte längsta och näst flest inversioner (när du åker uppochner). Och det är i jämförelse med banor i hela världen. Så vad säger du, blev du sugen att prova den? Jag lovar, det kommer bli ett åk du sent kommer att glömma. Håll i hatten bara.

You can do it!

Wildfire är rankad som topp-10 i L.A Times sammanställning över världens 16 häftigaste nya attraktioner för 2016.

Kolmårdens djurpark
Om Wildfire

Längdkrav: 120 cm
Banans längd: 1265 meter
Topphastighet: 115 km/h
Fallvinkel: 83 grader
Åktid: 120 sek
G-krafter: 4 G
Total tyngdlöshet: 12 tillfällen
Höjdskillnad: 57 meter
Höjd över havet: 142 meter
Tåg: 2 x 24 passagerare
Kapacitet: 960 personer/h
Kolmårdens djurpark

Kolmårdens djurpark bjuder även på andra sevärdheter och åkattraktioner. Här en bild på en av deras större inhängnader som både rymmer noshörningar och zebror.

TEST: ASICS GEL-DS TRAINER 21 – uppdaterad och bättre än någonsin

Den populära och allsidiga löparskon Asics DS 21 trainer får nytt liv med en rad uppdateringar. Jag har testat skon som både känns stabilare och snabbare vid första passet.

Den senaste tiden har lättviktsskorna blivit allt mer populära bland motionslöpare runt om i landet. Många önskar en snabbare sko till motionslopp, varierad träning eller snabbpassen när tiden kanske tryter. ASICS DS trainer uppfyller många av dessa krav samt kommer även med ett lättare stöd för pronation för löpare som känner ett behov av det. En av nyheterna med skon är skons ovandel som är tillverkad i ett material utan sömmar som ska ge bättre passform, vara mer hållbart och minimera uppkomst av skav.

ASICS Gel-DS Trainer 21

Ny ovandel för DS trainer

Gillar man färg så ska man definitivt spana in den nya ASICS GEL-DS Trainer. Den nya skon från ASICS gör ingen besviken om man råkar gillar färgglada skor, älskar man svarta skor, mja. Då kanske man får överväga skons fina fördelar mot färgen? För fina egenskaper är det något som skon verkligen har. ASICS GEL-DS Trainer kommer i ett stabilt chassi med pronationsstöd (Dynamic Duomax) och påminner om en lättare version av Kayano. Med sin nya ovandel i seamless-material erbjuder skon nu en ännu bättre passform än tidigare samt ökad livslängd, speciellt när det kommer till ovandelen. När det kommer till skons tekniska lösningar så är den utrustad med Impact Guidance System I.G.S. mittsula medans yttersulan har AHAR+ (High Abrasion Resistant Rubber Plus). Utöver skumdämpningen har skon även en mindre klick GEL för en följsam och marknära dämpning.

Under testperioden så har skon fått följa med på både korta och längre pass och jag känner verkligen skillnad mot modellen innan med en slappare ovandel. Något som också är påtagligt är skons passform som känns en aning smalare och därmed också tightare mot tidigare modell. Ställer man DS21:ans passform mot Asics Gel-Kayano 22 är det ganska lika i lägret men att Kayano 22 upplever jag som snällare breddbässigt. Eftersom skon också upplevas som smalare så kan detta ställa till med problem för löpare med fotben som utmärker sig på sidan. Hos skomodeller som Asics GT 2000 4 eller Nike Air Zoom Structure 19 kan många andas ut då dessa är betydligt snällare mot till exempel mellanfotsben. Asics GEL-DS trainer 21 klarar däremot mindre ojämnheten bra utan att bli för stram som Asics Gel Kayano 19 kunde vara för många löpare.

ASICS - Gel-DS Trainer 21

Dynamic Duomax

ASICS - Gel-DS Trainer 21

IGS och GEL

ASICS - Gel-DS Trainer 21

Allsidigt yttermönster hos GEL-DS trainer 21

Men hur är löpkänslan då?
För kortare och intensiva pass fungerar DS ypperligt men även på längre distanser så lever DS trainer upp till förväntningarna. Skon ger en fin marknära känsla med fin respons utan att vara för tung eller ostabil. Lite slarvigt kanske man kan säga att skon är som en nättare version av Kayano 22 med betoning på nättare så är skons vikt på 518 gram i storlek 43.5 (vägd av mig). Väldigt lovande vilket också märks när man ska dra igång sina sprint intervaller. För längre distanser är helt klart den nya ovandelen en riktigt fin nyhet. Den ger god support och håller mil efter mil utan att ens börja noppra sig. En riktigt trevlig nyhet är att skon även gör sig ganska så bra på grusvägar tack vare yttersulans mönster. Tyvärr håller inte yttermönstret hela vägen när det blir brant uppför med lösare underlag. Skon sladdar då lätt i gruset och den känslan återkommer också när det lider riktigt brant utför. Man ska inte heller ta DS trainer för att vara en stigsko men som vi varit inne på tidigare så är den en riktigt allsidig sko. Vid extra långa distanspass på hårt underlag känner jag personligen att skon är aningens hård för mitt löpsteg men på grus och lösare underlag kändes benen piggare. Skon har även utagbar innersula vilket är ett plus för löpare som har personliga innersulor.

ASICS - Gel-DS Trainer 21

ASICS – Gel-DS Trainer 21 bjuder på grymt fin löpkänsla både under korta pass som längre distanspass.

Sammanfattning
ASICS GEL-DS trainer 21 kommer med efterlängtade uppdateringar där ovandelen fått sig en rejäl ansiktslyfting. Skon presterar riktigt bra både under korta och långa pass och den nya ovandelen ligger också bakom mycket av den goda komforten. Skon är riktigt stabil tack vare skons overpronationsskydd och nya ovandel. ASICS GEL-DS trainer 21 kunde kanske ha kommit i en roligare färgsättning då denna påminner väldigt mycket om en Asics GT-2000 3 i färgsättningen. Även priset på närmare 1.500 kr är i överkant om man ser till närmaste konkurrenterna.

Asics GEL-DS Trainer 21
Pris: 1495kr
Betyg: 4/5 (mycket bra)

Plus
– Smidig
– Allsidig
– Bra passform
– God löpkänsla och respons

Minus
– Priset
– Kan bli något varm under längre pass

Läs flera skotester här:
Rebook ZPump Fusion
Haglöfs Gram AM GTX
Saucony Type A6
Saucony Triumph ISO
VIKING APEX II Gore-TEX
REEBOOK ZPUMP FUSION 2

Annons

Bildbomd från Ghetto Ride 19 juli

Här kommer bilder från kvällens skogsäventyr 19 juli.

Tack alla som var med ikväll. Det blev en mycket trevlig tur.

Mountainbike i stockholmMountainbike i stockholmMountainbike i stockholmMountainbike i stockholmMountainbike i stockholmMountainbike i stockholmMountainbike i stockholmMountainbike i stockholmMountainbike i stockholmMountainbike i stockholmMountainbike i stockholmMountainbike i stockholmMountainbike i stockholm

Kategori

TEST: Rapha POST SHAVE LOTION

Att raka benen är en självklarhet för många cyklister. Däremot är det ibland sämre med efterbehandling av huden efter rakning och vilka produkter man använder. Jag har testat Rapha POST SHAVE LOTION för att se hur den ställer sig mot mina andra after shave-produkter.

Att cykla innebär inte bara att man måste kunna trampa cykel, enligt en del bör man också raka sina ben men vad många glömmer är att efterbehanda sina påkar med någon typ av after shave-produkt efter rakning. I dag finns det en uppsjö med cykelrelaterade produkter som lovar både det ena och det andra. En produkt jag varit extra nöjd med är Elite’s after care produkt för benen men nu tror jag att jag har hittat en ny favorit.

Efter att ha rakat mina ben efter konstens alla regler (och med hyvel) var det så dags för mina ben att få smaka på Rapha’s post shave lotion. Den svarta pumpflaskan som fanns på produktbeskrivningen fick jag aldrig hem utan den verkar ha ersatts med en tub istället. Den vita krämen luktar gott och lyxigt. Ingen sportig doft med inslag av liniment här inte. Rapha’s post shave lotion innehåller en rad mysiga saker och den ljuvliga tonen av rosmarin gör sig lätt påmind när jag smörjer in benen.

Rapha POST SHAVE LOTION review

Ingen pumpflaska här inte.

Rapha har lyckats göra en fin blandning som varken gör benen vita av torrhet eller glansiga efter insmörjning. Benen får inte heller någon direkt svalkande känsla efteråt utan benen känns mjuka och inte kladdiga efteråt. Krämen är ganska dryg och det behövs inte heller en stor mängd med lotion för att täcka benen. En bra sak med Rapha’s post shave lotion är att den också fungerar väldigt bra i ansiktet efter rakning. I vanliga fall använder jag Biotherm’s after shave lotion men Rapha’s passar min hy bättre har det visats sig.

Så efter några omgångar med hyveln kan jag inte mer än säga att Rapha’s post shave lotion rockar, både till benen och ansiktet. Att den kostar mindre än min vanliga after shave lotion är inte fy skam det heller.

Glöm inte benen!

RAPHA POST SHAVE LOTION
Pris: 250kr
Betyg: 5/5 (Utmärkt produkt)

Du kanske också är intresserad av:
Rapha’s linimentElite gelAssos krämRitual’s 

Rapha POST SHAVE LOTION review

Rapha’s post shave lotion är snäll mot huden och luktar samtidigt gott

Kategori
Ladda mer innehåll