Vintern fortsätter i Rudan – konstsnöspåret förlängt

Det går nog inte en dag nu för alla anmälda till Vasaloppsveckan när man inte tänker ”var kan jag åka skidor”? Snöläget är rätt fattigt i Stockholm och flera av konstsnöanläggningarna i stan har varit sena med att få igång verksamheten eller haft tekniska problem som förhalat produktionen. Någon som däremot öppnade tidigt trots en del bakslag med frusna vattenslangar och trasig utrustning är konstsnöspåret i Rudan. Nu har anläggningen som drivs av kommunen med stort stöd från den lokala föreningen IKJ Haninge tryckt på gasen och förlängt konstsnöspåret.

I ett soligt Rudan står nu den nya slingan klar. Några meter från mig står föreningens två snökanoner och arbetar för fulla muggar. Snön ligger vit på marken och små små kullar av den nyslungade snön börjar att ta form. Lite längre bort hör jag någon säga ”spåret är klart”, ”vi har 1500 meter”. Mycket riktigt, den tidigare slingan som mestadels gick bort till målvagnen hade nu fått ny profil och även Boklövsbacken fanns med i den nya bansträckningen. Den stora nyheten är att snögänget fått med delar av skogsslingan också vilket gör en del för upplevelsen. Nu får man inte bara bra spår utan också lite miljöombyte och höjdmetrar. Hur snögänget har lyckats skapa en så fin bana är en gåta samtidigt som stockholms brunnar blir överfulla av smältvatten. Hatten av till er och för er som ska åka något skidlopp i vinter – Rudan is the place!

Rudans Konstsnöspår
Dagskort: 60kr
Säsongskort: 600kr
Belysning: Fram till 22.00
Omklädningsrum: Ja (20kr i dagshyra/300 kr säsong)
Värmestuga och Toalett: Ja, 09.00-16.00
Servering: Finns i anslutning till området
Parkering: Fri parkering
Pendeltåg: Gå av vid Handen
Längd: ca.1500 meter
Spårstatus: Skidspår
Övrigt: Torsdagar bedriver IKJ Haninge ungdomsverksamhet mellan 18.30-20.00

Rudans skidspår

Rudans skidspår

Kategori

Motorjätten Kawasaki och Puro släpper hoverboard

Lagom till jul släpper Kawasaki tillsammans med Puro en riktig utmanare bland dagens hoverboards. Med sin egna design och futuristiska utseende kittlar det även lite i min mage som normalt kanske inte är så lättkittlig när det kommer till denna typ av prylar. Spana in Kawasakis senaste tillskott här.

Grönt är skönt som man brukar säga. Detta tycker jag i alla fall stämmer ganska bra in på Kawasakis senaste tillskott – hoverboarden. Med två starka motorer på 250w vardera samt mellanstora hjul på 6.5″ är den redo för äventyr. Topphastigheten ligger kring 15km/h och den uppskattade räckvidden är kring 20 km. Att den sedan är Robust och tål vattenstänk gör inte saken sämre. Vad tycker ni? Av eller på?

Kawasaki Hoverboard
Pris: 5.799kr

Kategori

TEST: MyPakage – världens skönaste underkläder?

MyPakage. Jag vet inte riktigt om det ringer någon klocka hos er, men tänk efter. MyPakage. Vad kommer ni att tänka på? Paket, kalsonger, eller ”paket” kanske? Visst blir man nyfiken och smått rosig på kinderna när man väl kommer på det? MyPakage är så klart underkläderna med den fiffiga lösningen Keyhole (en ficka för dina kronjuveler/paket). Jag har testat superkalsongerna som håller både det ena och det andra på plats.

När jag först såg den funktionen som MyPakage hade vill jag minnas att jag tyckte det var en sjukt bra idé samt varför ingen kommit på detta tidigare? Kanske hade någon just kommit på detta tidigare men inte lyckats hela vägen? Nåväl. En uppsättning testpar fick det bli och när jag tänker efter lite påminner boxershortsen lite mina suspensoar-kalsonger jag hade när jag spelade hockey. Skillnaden var att kalsongerna bestod av trådar baktill med ett fack för själva suspensoaren fram. Inga supermjuka material då inte. Mer rough and tough. Rough and tough är kanske inte något jag direkt kommer att tänka på när jag håller kalsongerna i min hand. Känslan är snarare om hur snygga och sköna underkläderna känns. MyPakage finns i flera former och modeller men alla produkter är indelade i någon av kollektionerna Weekdays, Weekend, Pro series och Action series.

Första känslan
När paketet från MyPakage dök upp dagen efter jag fick meddelande om att ordern hade skickats blev jag mycket imponerad. Men i detta fall handlade det om två par boxershorts och ingen cykelkartong som skulle levereras, men i alla fall. Snyggt jobbat med den snabba leveransen. Modellerna som kom var en lite lyxigare variant – WEEKEND och en för träning – PRO. I varsin pappersförpackning låg kalsongerna prydligt ihopvikta även om WEEKEND kalsongerna var ganska skrynkliga i materialet vid leverans. Efter en snabb uppackning var jag bara tvungen att inspektera ”hålet” framtill. And Jepp. It was there. The Keyhole.
Materialmässigt kändes WEEKEND lyxiga, mjuka och sladdriga medans PRO ingav en något mer sportig känsla med mer struktur i materialet.

MyPakage underwear box

MyPakage PRO kom i denna fina förpackning

Keyhole comfort teknologi
Den stora nyheten med MyPakage är förutom komforten – Keyhole. Facket där ditt paket får vila (om hela får plats dvs). Keyhole är en funktion jag aldrig sett tidigare bland underkläder för män och som jag tror verkligen kommer hitta sin publik. Idén är verkligen god, skapa en ficka för användarens paket så allt får plats och hålls på plats. Storleken på facket är ganska tilltaget och jag antar att MyPakage använt någon typ av mall att gå efter då allt bara slinker ner där och resten är historia. Till en början trodde jag att jag skulle få en del problem med komforten med Keyhole men det visade sig vara obefogat. Åtminstone med modellen från Weekend serien. Allt bara är på sin plats. Det är en ganska konstig känsla i början när man inte känner att något tar emot på låren. Paketet är liksom i goda händer :)
Något som däremot man inte hittar på underkläder med Keyhole-funktion är öppningen i grenen. För egen del så tycker jag den funktionen är ganska så överskattad. Vad jag vet så har jag nog inte ens försökt att använda den på flera år. Jag tycker det är enklare att helt enkelt hasa ner resårbandet och köra på. Vi som är cyklister är ju vana att kunna kissa lite snyggt ståendes så en öppning framtill är inget jag direkt saknar. Det skulle nog dessutom vara ganska så dåligt för Keyhole-funktionen om det skulle finnas en öppning där framme. Man vill ju inte att det ska inträffa ”olyckor”.

MyPakage Keyhole comfort

Keyhole komfort teknologin eller boet som en del kallar det.

Material
MyPakage Weekdays och Weekend modellerna är tillverkade av 95% Modal och 5% Spandex.
MyPakage Action och Pro Series tillverkas i ett material som heter MyDry vilket är 100% polyester.

MyPakage WEEKEND
För 269kr får man ett par Weekend series kalsonger som både känns exklusivare och mjukare i materialet än något annat jag haft på länge. Som referens till MyPakage Weekend kan jag nämna att jag gillar snygga och funktionella underkläder som ligger i linje prismässigt med vad man får ge för ett par MyPakage. Jag har för stunden inget direkt favoritmärke men modellen får gärna ha långa ben. Weekend Gulf som modellen/färgen heter kommer med ett något bredare resårband i silke på runt 3.5cm som ger lite extra stöd så kalsongerna sitter på plats. Modellen har också långa ben vilket jag uppskattar samt Keyhole comfort teknologi som håller ditt paket på plats. Kalsongerna är tillverkade i 95% Modal och 5% spandex. Den blandningen av material absorberar fukt 50% bättre än t.ex. bomull samtidigt som den har god andningsförmåga vilket ger en torr och skön känsla. Storleksmässigt upplever jag Weekend som något stora i storlekarna. Hos många andra märken passar large vanligtvis men här sitter MyPakage Weekend i medium som en smäck! Enligt deras storlekstabell motsvarar medium också ett midjemått på 32-34 vilket jag brukar ha på mina jeans. Så spana in storlekstabellen innan order. I övrigt är Weekend modellen jag gillade bäst av dessa två. En riktigt fullträff för vardagsbruk!

My Pakage Weekend Series
Pris: 269kr
Betyg: 4/5 (mycket bra)

MyPakage Weekend

MyPakage Weekend series

MyPakage PRO Series
För lite mer sportiga tillfällen finns PRO Series. Tillverkade i MyDry-material som är högventilerande och lite glatt i finishen så det minskar friktionen som kan uppstå mellan underkläderna och det som används ovanpå. Modellen har långa ben och materialets karakteristiska fyrkants detaljer påminner om en del funktionsplagg jag haft tidigare. Det något smalare resårbandet på runt 3cm har ett fastsytt MyDry etikett över resåren som tyvärr sitter lite tokigt till och lämnade efter sig avtryck i huden. Den något smala resårbandet kunde gärna ha fått vara lite bredare då den gärna ville vika ner sig när jag gjorde sittande övningar eller böjde mig framåt i vissa positioner. Sömmarna i kombination med MyDry-materialet fungerade bra även om jag föredrar komforten hos Keyhole i Weekend modellen. Sömmarna blev lite för framträdande undertill i PRO serien vilket påminde om att ”boet” den fanns där. I Weekend serien tänkte jag inte av det på samma sätt. Något som däremot fungerade riktigt bra är att benen inte hasar upp och att komfort temperaturen höll sig på en bra nivå. Viktigt att tänka på när man köper dessa är att passformen måste vara bra. Sitter inte kalsongerna bra så kan inte heller ”boet” hålla ordning på paketet”. Till priset av 299kr hade jag önskat mig lite mer en åtsittande passform, robustare eller bredare resårband och en översyn av sömmarna vid ”boet” samt placeringen av MyDry-etiketten på resårbandet.

My Pakage PRO Series
Pris: 299kr
Betyg: 3+/5 (bra)

MyPakage PRO Series

MyPakage PRO Series

Sammanfattning
MyPakage är verkligen här för att stanna. Med deras nya lösning Keyhole som håller ”paketet” på plats vet jag att denna lösning kommer att få många nya följare. Bland Weekend och PRO serien tyckte jag Weekend serien höll måttet bättre medans PRO serien har en del förbättringspotential. Men visst, vill man ha sitt ”paket” i schack funkar PRO Serien fortfarande väldigt bra för träning. Extra plus får MyPakage för alla grymma färgval bland underkläderna och snabb frakt. Ni som inte provat MyPakage – gör det.

Kategori
Annons

Vintercykling – 7 tips för dig som vill cykla på vintern

Nu när vintern är här kan andra träningsformer locka mer än att ge sig ut på sin cykel i kylan. Oavsett om du cyklar i skogen, till jobbet eller på vägarna så kommer här nu sju bra tips som jag hoppas kan inspirera dig till att välja cykeln.

1, Förbered dig dagen innan
Spana in väderleksprognosen för morgondagen och lägg fram kläder och tillbehör kvällen innan.

2, Varm dryck
Oavsett om du cyklar till jobbet eller kör ett pass i skogen så är varm dryck riktigt trevligt att ha med sig. Koka upp vatten och häll i din flaska och ge dig ut. Ska du vara ute under en timme behövs det ofta inte adderas något i vattnet som gör att det inte fryser så lätt. Tänk på att välja en sportflaska som inte ger smak (plastsmak) och som kan ”ventilera” bort trycket som uppstår när det varma vattnet kommer i flaskan. Tänk, BPA-fri, easy squeeze osv… Använder man vätskesystem kan man instället prova att ”rena” vattnen genom upphettning flera gånger och hälla i sin vattenblåsa när temperaturen sjunkigt något. Har man problem med att munstycket fryser man kan prova att försöka förvara munstycket i någon jackficka med en värmekudde i samt skydda slangen med neopren överdrag.

3, Håll dig varm om fötterna
Att investera i ett par vinterskor är sällan en dålig investering. För egen del så använder jag mina vinterskor ungefär lika länge som jag använder mina sommarskor på ett år. Vid köp av vinterskor, tänk på att välja en storlek som ger lite extra utrymme för fötterna samt att skorna ska vara vattentäta (gärna Gore-Tex). Står ni mellan landsvägssula och mönstrad yttersula så välj i första hand mönstrad en yttersula för mtb-pedal. Då slipper du många fula ord i vinter. Skulle fötterna bli kalla ändå brukar jag springa med cykeln en liten bit. Det brukar få igång värmen i fötterna igen.

4, Bra kläder – tänk lager på lager
Att hålla sig varm på cykeln är för många en konst. Välj kläder med omsorg och även här bör man se över storleken i plaggen, speciellt överdelen och handskarna. Att också klä sig med lager-på-lager underlättar värmeregleringen och man behöver inte se ut som en boll om man väljer riktiga cykelkläder för vinterbruk. Med ett par vintertights, softshelljacka och en underställströja med vindtät front kommer man långt på. Skidstrumpor är också mycket bra att ha. Välj tjocklek efter temperatur.

5, Cykla med en vän
Att cykla på vintern kan innebära högre risker, speciellt när det kan vara halt eller trångt på vägarna. Se till att få med någon vän med på din tur. Det blir både roligare och säkrare.

6, Förbered din ankomst
Att vara ute i kylan och träna kan göra sitt med sinnet. Se därför till att ha någon treat redo när du väl kommer tillbaka. Det kan handla om att lägga fram kläder och duschprylar i fin ordning eller kanske en god smoothie som väntar i kylskåpet. Det viktiga är att det funkar för dig.

7, Rätt däck
Vintercykling blir så mycket roligare med rätt däck. Oavsett om du ska köra i skog eller på asfalt så se över ditt däckval och luftryck. I skogen behöver inte alltid dubb vara lösningen på grepp men på asfalt klarar man sig inte speciellt långt när temperaturen sjunker ner mot nollan.

Tacklar maskoten och får smaka limpa – Dubbelt upp från Team Valoche

Personerna bakom supersuccén One Of Those Nordic days är tillbaka och nu med ytterligare en galen längdskidfilm. Precis som i den första filmen får vi följa med på en hisnande färd på längdskidor med backflips, ett-åtties och en del humor.

Precis som i den första filmen så kantas storyn av en katt-och-råtta lek mellan den snälle och den stygge. I uppföljaren till One Of Those Nordic Days hittar vi ingen mindre än superstjärnan Martin Fourcade. Spana in senaste rullen nedan och har ni missat den första så finns den högst upp.

Yiihaa!

 

Kategori

TEST: LedX Cobra 6500 – portabelt dagsljus

Tycker du att din pannlampa är för klen? Räcker inte ljusbilden till det du vill se eller vill du helt enkelt bara bräcka din kollega på jobbet som vid varje fikapaus passar på att berätta för Alla om hur bra lampa hen har? Då har jag svaret på dina frågor. LedX Cobra 6500. Jag har testat värstingarnas värsting i lampväg

Senaste åren har efterfrågan på bra pannlampor fullkomligt exploderat. I dag så ställs det större krav på batteritid, ljusbild och vikt bland användarna. Det blir också allt fler som börjar träna året om och deltar i lopp där pannlampa behövs. Mestadels klarar sig en motionär med en bättre pannlampa men det finns undantag då batteritid, ljusbild och vikt spelar extra stor roll. Jag har testat LedX Cobra 6500. Lampornas lampa som uppfyller det mesta man kan önska sig, oavsett om man ska cykla Vätternrundan på vintern (ja, du läste rätt), Vasaloppet på natten (ja, du läste rätt), kanske något 24-timmars lopp eller Novemberkåsan.

Superlampan LedX Cobra har blivit bättre. Den nya uppdaterade modellen – Cobra 6500 kommer med en uppdatering i ljusstyrka som nu ska ge dig hela 6500 lumen mot tidigare 5500 lumen (tillverkarens uppgift). Pannlampan som krossar det mesta inom sitt område är inte bara populär bland orienterare, cyklister, enduro-åkare och på byggen. Den kan även drivas genom fast installation på många motorfordon. En nyhet för modellerna 16/17 är att lampan går ner i effekt när man kör startmotorn för att sedan återgå till 100% när motorfordonet startat (MC). Riktigt smutt för den som vill ha riktigt mycket ljus eller vill utöka med ett lamphus till då det oftast inte är några problem att driva två lampor på samma batteri (MC).
För egen del så nöjer jag mig med att använda det medföljande batteriet på 106 Wh (11,1 V 9,6 Ah) som ger enligt tillverkaren runt 1.50h batteritid på full styrka.

Själva lamphuset är en ganska smutt men ”stor” sak som väger in på 130gram. Storleken på lamphuset ligger (bredd höjd djup): 106x60x31 mm och det är svårt att inte få blickarna på sig med en Cobra 6500 på skallen kan jag lova. En unik detalj med LedX’s lampor är att man lyckats skilja på lamphus och elektroniklådan som sitter en bit ner. På detta sätt får man en bättre balans när lampan bärs på huvudet men den totala vikten för lamphus och elektroniklåda landar ändå kring 173 gram vilket är i det tyngsta laget för den som vill använda sin Cobra 6500 på en vanlig cykelhjälm, men det går. Kruxen är att hjälmens snabbjustering måste ha en ganska kraftig låsmekanism för att den ska orka hålla emot när lampan åker fram och tillbaka om du till exempel cyklar i skogen. Sedan kan det också vara så att du inte heller kan placera den precis där det skulle vara allra bäst på hjälmen då hjälmfästena för cykelhjälmar är aningen knepiga att få till en bra placering med medföljande monteringstillbehör (självhäftande kardborreband). Lyckas man med att få på hjälmfästet på ett skapligt ställe så funkar den mestadels bra men man får putta upp visiret lite då och då när man kör. Ska man använda lampan mestadels för cykel är LedX Mamba helt klart ett smidigare alternativ om man inte måste ha 6500 lumen. Så funkar LedX Mamba för Jenny Rissveds (OS-medaljör) så borde den fungera för väldigt många andra cyklister.

Om vi istället tittar på områden där man får bära lampan med huvudställning så väger hela ekipaget in på 228 gram vilket jag anser är mycket bra. Huvudställningen är också riktigt skön att bära och enkel att justera. Tillsammans med batteripacket väger allt runt 700 gram och LedX Cobra 6500 används till fördel tillsammans med en batterisele då själva batteriet är en stor sak man inte direkt lirkar ner i jackfickan. För löpning är lampan riktigt grym. Du får en enorm spridning av ljuset som nästan börjar vid dina fötter och ljusbilden som är jämn och stor med en svag spot i mitten ger fina egenskaper i närmiljö och bländar inte lika mycket som jag hade trott när man ska titta på klockan eller läsa en karta. När jag cykelpendlade med lampan i stadsmiljö fick jag blända av vid ett tillfälle även fast att jag hade lampan riktad i stort sett rakt ner i backen. Som ni kan se på bilden nedan så är ljusbilden väldigt mycket större hos LedX än hos Magicshine MJ-880 som inte bjuder på så mycket mer ljus än det som finns strax utanför spoten. LedX Cobra 6500 sträcker sig hela vägen ner mot marken men också även på sidorna och uppåt. Det är svårt att fånga ljusbilden på bild då ljusbilden är så pass jämn och fin. I verklighet så är det mer som att se det framför sig i ”dagsljus”. Så pass bred är ljusbilden. Lampan har fyra olika spridningslinser som sprider från 13° upp till hela 79° vilket är enormt bra och som väldigt mycket påminner om äldre Silva pannlampor med halogenlampa och stor reflektor. Färgtemperaturen  på 5 600° Kelvin (dagsljus) är något kall men den fina spridningen av ljuset gör att man inte blir bländad vid tillfällen när man promt räknar med att bli det eller att man upplever det som störande (skarp). Anledningen till att jag just valde Magicshine MJ-880 som motvikt är för att det är den jag använt tidigare och varit riktigt nöjd med.

ljusbild ledx cobra 6500

Så här ser ljusbilden ut hos LedX cobra 6500 (till höger). Lampan till vänster är en Magicshine MJ-880 med uppskattad ljusstyrka på 2000 lumen (enligt tillverkaren).

LedX Cobra 6500

LedX Cobra 6500 lamphus

Själva lampan består av 8 st Cree XM-L U3 där en lins är bred rektangulär, en mjuk och rund, en supervidvinkel (reflektor) och resten spots (5st). Trots lampans stora kylflänsar baktill så blev lampan enormt varm i drift och även med handskar kunde lampan vara för varm att ta på. Så hands-off med andra ord! Däremot upplevde jag inga större driftproblem som följd av värmen.
Efter en rad olika testförsök att få fram skapliga testbilder så kommer här några stycken nedan. Bilderna är tagna med samma inställningar och fokusområde samt fotade i samma vinkel i möjligast mån. Fokus har legat i att få en så pass ljus yta/motiv som möjligt. En korrigering har gjorts i bilderna gällande temperaturen som har gjorts varmare i mitt försökt att få bilderna så lika ljuset vid fototillfället. Så med andra ord, ta bilderna med en nypa salt och läs gärna bildbeskrivningen. Som motvikt i några av bilderna har en orginalkittad Magicshine MS-880 används (2000 lumen enligt tillverkaren). Lampan har 2x Cree XM-L samt ett väderskyddat batteripack innehållandes 6st 18650 Li-ion batterier. Batteripacken hade använt endast en gång innan var fullt laddat vid testomgången.

LedX Cobra 6500 full power mode

LedX Cobra 6500 full power mode. Bra pang i lampan som ger tydlig sikt framåt men också på sidorna och uppåt.

LedX Cobra 6500 full power test picture

LedX Cobra 6500 till höger. Bilden till vänster är MS-880. Det är tio meter mellan konerna. Pricken längst bort är en reflexväst placerad ca.200 meter från kameran. Inga problem att se 100 meter framför sig medan MS-880 kämpar för att ha något att studsa emot.

LedX Cobra 6500 full power test picture

LedX Cobra 6500 till höger. Bilden till vänster är MS-880. Det är ca. 50 meter till trädet och 100 meter till höbalarna. Här känns skillnaden inte så stor lamporna emellan fram till trädet men det är ändå skillnad. LedX visar tydligt vad som finns där framme medan MS-880 mer ger en indikation på vad som finns där framme. Hjärnan behöver arbeta mindre för att komma fram till samma sak upplever jag. En viktig detalj speciellt när snabba beslut kring linjeval ska göras eller om man vill få en bra överblick av terrängen snabbt. Det blir liksom slut med att vända huvudet fram och tillbaka för att få en uppfattning om var man befinner sig. Med LedX Cobra 6500 får man allt i sitt face – hela tiden.

Tillbehör
Även om själva lampan är riktigt grym så allt är inte guld och gröna skogar. Trots prislappen på närmare 7.000 kr skulle jag vilja se en förbättrad låsmekanism mellan lampa och fäste men också lampans knapp på undersidan. Funktionsknappen är otroligt bökig att manövrera med handskar på och det händer också att man i stundens hetta skjuter iväg lampan när man kanske bara vill justera ljusstyrkan eller stänga av den. Även om tillbehören kanske ligger utanför testet så finns det en del att slipa på när det kommer till hjälmfästet för cykelhjälm. Ingen av mina fem cykelhjälmar hade någon direkt ”perfect spot” för fästet som dessutom fick kompletteras med tre buntband för att få det brukbart. En heltäckande (fullface) skulle nog passa bättre. Fästet är inte heller ”avtagbart” utan när kardborreplattorna väl sitter fast på hjälmen så förblir plattorna där. Så ska ni montera cykelhjämsfästet så använd buntband eller liknande om ni inte vill ha kvar svarta pads på er hjälm.
Ett annat tillbehör som testades var cykelhållaren för styret. Nya cykelhållaren som har uppdaterats till att klara nya oversized standarden klarade inte oversized (31.8mm) styren lustigt nog utan det fick bli moddning igen. Denna gång jag fick ta bort skyddsringen i gummi för att metallbandet skulle gå att spänna åt. Konstruktionen gjorde också att det inte heller var helt enkel att få hållaren stabil vilket gjorde att vid ojämnt underlag skakade lampan ut sig ur position. Stundtals fick jag hålla i lampan med ena handen för att hålla den på plats. En annan tråkig detalj med cykelhållaren är att den endast kan monteras på höger eller vänster sida av styrstammen vilket gör att andra prylar man kanske vill få plats med inte får det då allt måste inrymmas på ena sidan då lamphuset tar upp den andra sidan. Ett cykelfäste som möjliggör placering strax framför styrstammen vore optimalt och önskvärt, speciellt när man ska cykla i flera timmar och vill kunna hålla båda händerna ordentligt på styret. Kör man MTB är detta problem inte lika stort då styrena är betydligt bredare än mina 44cm/CC på vintercykeln. Då kan istället backsweep och rise ställa till det om man eftersträvar en perfekt placering av spoten.

Sammanfattning
Till den ringa summan av 6.799 kr får man orginalkittad LedX Cobra 6500 eller runt 100 portioner Natchotallrikar på taco Bar. Svårt val, eller näh? Om jag skulle välja skulle jag helt klart välja Cobra 6500 framför en årsförbrukning av Natchotallrikar.
Lampan får högt betyg för sin prestanda, drifttid och breda användningsområde. Ett litet minus måste delas ut till den långa laddningstiden som enligt tillverkare bör vara upp till tre timmar men som många fall uppgick till +6 timmar. Vid ett tillfälle uppgick laddningstiden till 8.15 h. Batteripacket kunde vara bättre skyddat mot yttre element och sladden till lamphuset kunde få vara aningens längre samt att kontakten kunde få bli mindre/kortare med en idiotsäker kontakt som inte kräver spårmarkering för att hitta rätt mellan hona och hane. I riktigt låga temperaturer presterar Cobra 6500 riktigt bra och kontakterna hade inga tendenser till att frysa fast. Grundkravet vid testomgångarna var att kunna ge fullt hus i två timmar. Lampan svek aldrig någon gång men det uppstod situationer på cykelpassen när jag upplevde att lampan gick ner i skyddsläge/temperaturskydd lite väl snabbt. Vid omstart så kunde jag maxa ljusstyrkan igen, och detta var i nätta minusgrader med ett fullt laddat batteri som innan gått kanske 30 minuter innan.

Så om vi knyter ihop säcken så får man med en LedX Cobra 6500 sjukt mycket ljus helt enkelt. Den sköna huvudställningen gör att man i första hand bör välja aktiviteter där den kan användas tillsammans med lampan som vid längskidåkning, orientering, löpning osv. Ska man sätta en Cobra 6500 på en hjälm görs det med fördel på en fullface hjälm eller annan typ av hjälm med plant underlag på ovandelen. För cykling i skog fungerar den hyfast, men blir något tung för ändamålet. Spana i så fall in LedX Mamba som är ett bättre val. I lampväg är LedX Cobra 6500 det bästa jag testat, men för mina typer av aktiviteter så skulle nog en Mamba med stort batteripack vara den ultimata kombinationen av mycket ljus och lång drifttid.

Ledx cobra 6500

För ändamål där huvudfästet kan användas tillsammans med lampan blir matchningen perfekt. Så ska du springa i skog, åka längdskidor eller gå promenader där det saknas belysning då är LedX Cobra lampan för dig. Dagsljus i fickan!

LedX Cobra 6500
Pris: 6.799 kr
Betyg: 5/5 (utmärkt produkt)

Plus:
– Drifttid på full stryka
– Ljusbild
– Låg vikt
– Programerbar ljusstyrka
– Reservtank (batteriet)

Minus
– Lång laddningstid
– Otymplig form på batteripacket
– Dålig konstruktion för hjälm- och cykelfästet

Kategori
Annons

TEST: ALFA Kvist Advance – uppstickaren att räkna med

Våra grannar i Norge är inte bara duktiga på att åka skidor utan kan även designa och utveckla produkter för tuffa förhållanden. ALFA Kvist Advance är just ett bevis på det. Med en ny konstruktion och noga utvalda material är det inte skon som sätter gränserna. Jag har långtidstestat multitalangen ALFA Kvist Advance.

Om det är något som kommer starkt i outdoor världen så är det Norska outdoor produkter. Kläder, skor och utrustning bara väller in över gränsen. Norge är liksom sjukt hett. Något som nu börjar dyka upp även på svenska marknanden är Norska ALFA som i över 80 år bland annat tillverkar skor, skidpjäxor och produkter för extrema förhållanden. För många kan ALFA vara ganska anonymt och okänt men företaget börjar sakta men säkert även bryta mark här i Sverige. Grundpelarna i sortimentet ligger kring aktiv livsstil där friluftsliv och expeditioner ligger företaget lite extra varmt om hjärtat. Utöver längdpjäxor med Gore-Tex återfinns även en rad andra unika produkter i sortimentet. Så ska man ge sig ut i naturen så finns det alltid en ALFA-modell för ändamålet.

ALFA Kvist Advance som jag har testat finns i två versioner. En låg modell samt en mellanhög modell. Jag har testat den mellanhöga modellen med väderskydd. ALFA Kvist Advance är en ny produkt för året och är tänkt som en hiking sko för blandade miljöer och underlag. Skon erbjuder väderskydd i form av Gore-Tex membran och en slitstark ovandel i RipStop material. Den mellanhöga profilen hos skon erbjuder lagom med hälgrepp utan att det blir för påträngande med en sportig känsla och kvickhet i stegen. Skon väger endast in på 470 gram i storlek 42 och är därmed ingen tungviktare vilket är väldigt skönt vid dagsturer eller vid kuperade leder. Kvist Advance klarar det mesta.

FUNKTION
ALFA Kvist Advance är en ny modell från ALFA som kommer i både en låg och en mid-modell. Ovandelen som är mycket rivsäker har även ett Gore-Tex membran som gör skon vattentät samtidigt som den ventilerar bra. Denna nya modell är riktigt trevlig modell som passar allt från dagsutflykter till längre enklare vandringar tack vare sin låga vikt och greppsäkerhet. Yttersulan kommer från Vibram (Grips APS) och har ett glest och mellanhögt mönster som greppar otroligt fint på snudd på alla underlag den utsattes för under testperioden. Med det glesa mönstret får vi även en bra rensning av jord, sand och lera. Kikar vi närmare på funktionsdelarna så kommer ALFA Kvist Advance med en stötdämpande EVA-mellansula och en antibakeriell innersula som motverkar odör. Skon är även förstärkt vid tå- och hälpartiet för extra skydd. Perfekt när underlaget blir lite aggressivare.

ALFA Kvist Advance

Allsidig hikingsko från norska ALFA

ALFA Kvist Advance

ALFA Kvist Advance är förstärkt både vid tå- och hälpartiet.

PASSFORM
ALFA Kvist Advance såg till en början ut att vara ganska smal vid tåboxen vilket till min förvåning inte riktigt stämde vid provning. Skon är däremot ganska så enkel att komma i och ur och efter att ha knutit på mig skorna efter konstens alla regler så satt den väldigt bra på min fot som jag upplever är något bred framtill med låg hålfot. Storlek 43 satt perfekt helt enkelt och det fanns även utrymme för en något tjockare socka. Skorna känns på plant underlag stabila och marknära trots den lilla klacken som finns vid hälen. Hälen sitter väl på plats utan att det skaver och passformen går att justera något beroende på hur du snör skon samt hur hårt du drar åt. Överlag känns skon mycket bra på utan att trycka någonstans.

GREPP
ALFA Kvist Advance är inte bara på pappret en kompetent när man läser om yttersulan. Den nya Vibram-sulan gör jobbet riktigt bra. Med en öppen profil och något avrundade kanter ger den dig trygghet på nästan alla underlag. Även på snö gör den sig bra. Det enda underlag Kvist Advance inte riktigt klarat av är is, vilket kanske inte är så konstigt när den är mer tänkt som en vår/sommar/höst-sko. Rensning av lera, sand och annat fungerar även i praktiken väldigt bra och det halvklibbiga gummit i yttersulan är lagom klibbigt för att inte vräka med sig grus och småsten i steget men just tillräckligt klibbigt för att ge bra grepp på både plana och hala underlag men även våta hällar.

ALFA Kvist ALFA Kvist Advance. Foto: Bang Engström

Öppen profil och mellanhögt möster på yttersulan som kommer från Vibram

ALFA Kvist Advance

ALFA Kvist Advance i damutförande


SAMMANFATTNING
Kvist Advance från ALFA har blivit en riktigt favorit för kortare dagsturer, vardagliga äventyr till mellanlånga och enklare vandringar. För det skandinaviska klimatet är Kvist Advance nästan klipp och skuren för då den både har väldigt bra väderskydd men också är lagom isolerande för användning året om. Skons mellanhöga profil ger bra stabilitet på många olika underlag och den är enkel att anpassa passformen på. För vinterbruk fungerar skon bra men komfortgränsen med en varmare socka gick för mig runt -6 grader. Skon saknar värmande foder men gör ändå ett ypperligt bra jobb med att isolera värmen i skon utan att läcka allt för mycket. Tyvärr kan skaftet vara något lågt om man tänkt pulsa omkring i lös snö utan ordentligt överdrag för skaftet. Då får man räkna med att få in lite snö i skaftet. I övrigt är jag väldigt imponerad över hur bra ovandelen står emot vassa stenar, grenar med mera som kan komma i den väg. Efter en tuff testomgång för Kvist Advance ser den mer eller mindre fortfarande ny ut. Ett extra plus måste också delas ut för väderskyddet. Under testperioden så förblev mina fötter torra och det enda undantaget var när snön smälte i skorna efter att jag hade vadat i knähög lössnö. I Sverige kan man hitta ALFA hos bland annat Tindeberg.se 

ALFA Kvist Advance
Pris 2.499kr
Betyg: 5/5 ( Utmärkt produkt)

Plus

  • Låg vikt
  • Bra väderskydd
  • Bra grepp på många underlag
  • Fin passform
  • Förstärkt vid tå- och häl
  • Slitstark ovandel

Minus

Kategori

Glöm triathlon, nu är det Tree-Athlon som gäller

Tycker du att det triathlon inte är en tillräcklig utmaning? Skulle du villa ha tuffare utmaning? Då ska du spana in Ross Edgley. Världens (troligtvis) första Treeathlet.

Vad tror du om att simma 1.5km för att sedan cykla 40km och avsluta med 10km löpning…med en stock på 45kg med dig? Mja, en annan skulle nog nöja sig med att försöka överleva enbart delmomenten. Någon som däremot tog steget lite längre är Ross Edgley. Han är troligtvis den första som genomfört ett triathlon med en stock med sig hela vägen.

Vad gör man inte för sporten?

 

TEST: Jaybird Freedom – modern och välljudande nyhet

Jaybird’s stora nyhet för i år heter Freedom och är kanske något av en urban träningslur då den suddar ut gränserna mellan vardagsanvändning och träning. Jag har långtidstestat nya lyxiga Jaybird Freedom för att se hur den klarar sig i vått och torrt.

När Jaybirds föregångare till Freedom såg ljuset var det många som inte tyckte den nya modellen levde upp till förväntningarna. Nu när den nya Jaybird Freedom har släppts kan man inte annat är lyfta på hatten och beundra alla fina linjer och materialval som använts till den nya generationens hörlur.

Genom att syna föregångaren del för del efter förbättringsmöjligheter kom Jaybird’s designteam fram till en rad stora förändringar som senare ledde till Freedom. Några av dessa förändringar som gjordes var bland annat att man konstruerade chassit i metall för att få mindre störningar samt gav hörlurarna ett ny form men också fjärrkontrollen. Formerna blev mer runda och chassit koniskt med en rad möjligheter att anpassa passformen med medföljande tillbehören. Utöver nya linjer och materialval gjordes hörluren klar för senaste Bluetooth tekniken samt att man utvecklade en app för finjustering av ljudbilden. Kort och gott Jaybird Freedom skulle bli en revolution.

Första intryck
När jag packar upp Freedom ur sin hyperdesignade förpackning ter allting normalt i sin början. När jag senare lufter upp det första lagret öppnas en helt ny värld för mig…
Under åren har det blivit några tester av hörlurar men den här gången blev uppackningen en riktig ögonbrynshöjare. I normala fall brukar jag bara köra en plug’n go eller kanske connect’n go som på senare tid blivit. I detta fall visste jag inte riktigt vad jag skulle göra först. När jag väl lyfte på locket ner till tillbehören var det som att öppna en Lego förpackning. Aldrig tidigare hade jag sett så många delar i en hörlursförpackning och även om lådan inte var brun och märkt med IKEA fick jag således läsa manualen för att sedan bygga ihop hörlurarna och installera appen. Tyvärr kunde jag inte ta en paus i byggandet för att äta en köttbulletallrik Mellan, men det gick ändå.

Jaybird Freedom

Jaybird Freedom – detta fanns i lådan…typ.

Funktion
Jaybird Freedom har fått en rad grymma funktioner som underlättar både när man vill justera ljudbilen men också när man vill dela med sig av det man lyssnar på. Utöver senaste blåtandstekniken har Freedom en förstärk signal som boostar anslutningen med din mobila eller fasta enhet. Du kan vara uppkopplad till två separata enheter vilket är ett otroligt lyft mot många andra aktörer som finns ute i dag. Du kan till och med dela med dig av det du lyssnar på med en annan som har likadana lurar på sig. Trots den medföljande byggsatsen är det ganska enkelt att sätta ihop sina Jaybird Freedom. Fördelen med alla små bitarna är att du verkligen kan få till en riktigt grym passform och du kan även bära Freedom på flera olika sätt som just passar dig. Den är även anpassad att kunna bäras med heltäckande hjälm. Det ni.
En annan detalj som jag uppskattar hos Jaybird Freedom är batteritiden som visats sig vara väldigt bra. Runt fyra timmar i drifttid och ytterligare fyra timmar är att räkna med om man kopplar ihop fjärrkontrollen med laddningsdockan som även inhyser ett batteri. Tyvärr kan parningen mellan docka och fjärrkontroll resultera i en något ojämn viktfördelning samt att det ser ganska konstigt ut. Men det är oerhört tacksamt att bara kunna klicka på lite mer drifttid.

Passform
Den lilla storleken på Freedom innebär att även de med trånga hörselgångar kan använda hörluren utan problem. Storleken påverkar inte ljudet som är en utveckling av den testvinnande, klara och stora ljudkvalitet som vi vant oss vid från tidigare modeller. Ljudet kan dessutom anpassas med Jaybirds nyutvecklade app, MySound, för att skapa en personlig ljudprofil som passar den egna smaken och som sedan sparas på Freedom-lurarna så att ljudprofilen förblir densamma även om man byter musiktjänst eller Bluetooth-enhet.

Jaybird Freedom’s låga vikt, patenterade ”vingar” och minimala design som följer örats form innebär att hörlurarna sitter kvar i öronen under all typ av träning och även passar aktiviteter där man bär hjälm, t ex mc-körning eller bergssporter.

Jaybird Freedom

Jaybird Freedom kommer med sandblästrad chassi metall som även har en ny konisk design

Prestation
Jaybird Freedom-hörlurarna har ett snyggt och elegant yttre av sandblästrad metall. Det känns på något sätt lite elegantare att bära dessa mot traditionella Bluetooth-hörlurar som tillverkats av plast för att inte störa signalen. Jaybird Freedom har som sagt överkommit detta genom att placera elektroniken i fjärrkontrollen. Under testperioden har jag lyckligtvis upplevt minimalt med störningar som vanligtvis kan uppstå när man rör sig snabbt i miljöer med många störningsmoment som i kollektivtrafiken eller på en cykel. Jaybird Freedom klarar uppgiften att överföra informationen galant och är bland det bästa jag testat när det kommer just till störningar, både när det kommer till ljud och ljudupptagning. Ett annat område Freedom är riktigt bra på är att den verkligen lever upp till sitt namn ”Freedom”. Den trivs verkligen bra i urbana miljöer lika väl som ett lerigt trailrun-pass i skogen då den både utsätts för svett, lera och snö. Jaybird Freedom är inte en vattentät produkt som en del konkurrenter är men tillräckligt vattentålig för att klara tuffa träningspass i ur och skur.

Ljudmässigt sätt så levererar Jaybird Freedom mycket bra ljud även om hörlurarnas förinställning inte alltid gick hem bland olika musikstilar som jag testade. Ljudet upplever jag som rent och välbalanserat med noterbar bas som inte blev allt för dominant efter att ha mixtrat med ljudbilden i MySound.

Jaybird Freedom

Jaybird Freedom har en fjärrkontroll som är enkel att förstå sig på och som även inte är i vägen om man använder heltäckande hjälm. Fjärrkontrollen är även dockbar med laddningsstationen som även fungerar som externt batteri.

Sammanfattning
Jag gillar verkligen tänket bakom Jaybird Freedom och egenskaperna den har när det kommer till ljudbild och funktionalitet. Funktionsmässigt sätt är den mer eller mindre en fullträff men det finns små detaljer som drar ner betyget. Även om hörlurarna levererar i stort sett störningsfritt ljud så kommer det på bekostnad av en något klumpig fjärrkontroll som blir ännu klumpigare med det externa batteripaketet monterat. Hörlurarna är även något dyra om man ser till konkurrenterna och mängden små delar som man lätt kan tappa bort är knappt en fördel. Råkar du tappa bort din laddningsdocka som även fungerar som externt batteri/laddare on the go så kan du inte ladda dina hörlurar. Surt. Betyget blir ändå högt för Jaybird Freedom som får 4 av 5 poäng.

Jaybird Freedom
Pris 1890:-
Betyg: 4/5 (mycket bra)

Plus
– Enkel att få till en personlig passform
– Ljudet
– Batteritiden (4+4h)
– Vattentålig
– Chassi i metall
– Går att bära på flera olika sätt
– Kompatibel med två enheter

Minus
– Priset
– Lite för många delar även om varje del fyller ett relevant syfte
– Kan lätt ”glömma” bort tidigare enheter vid auto sync

Kategori
Annons

Rapha 500 – it’s on!

Förra året genomförde jag min första Rapha 500. I år ger jag mig in i utmaningen igen. It’s on!

Inom kort öppnar anmälan till vinterutmaningen Rapha 500. Det hela går ut på att man mellan julafton och nyårsafton ska registrera 500 cyklade kilometrar på Strava. Deltagandet är konstnadsfritt och klarar man utmaningen får man ett tygmärke hemskickat. Så nu är det dags igen. Årets sista mil ska sättas på plats och vill du läsa hur jag hade det förra året finns både film och bilder här!

Mer info: Rapha 500

Rapha 500 – 2015
Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6 | Del 7 | Sista dagen

Jösses – ta mig dit Nu!

I helgen gick snökanonerna varma uppe i Hammarbybacken men även vid Rudans konstsnöspår ute i haninge. Suget efter skidåkning är stort nu. Så kolla in filmen och dröm er bort till närmaste längdspår.

För oss som bor i Stockholm är det långt kvar tills det blir dags att ta på sig skidorna igen, men den som väntar på något gott…
I helgen var det nämligen premiär för både Hammarbybacken och Rudans konstsnöanläggning att dra igång snöproduktionen. Rudan som aldrig tidigare ägt en fläktkanon fick se sina nya tillgångar producera kubikmeter efter kubikmeter. Än så länge är det ett tag kvar till  premiären och fram tills dessa kan vi spana in denna magiska film från Alaska.

Så snälla vädergudar, låt det bli vinter!

 

Kategori

11 Julklappstips till cyklisten – under 100 kr

Snart är det jul igen och vill man uppmärksamma någon lite extra kanske man vill ge en gåva till denna. Här har jag samlat ihop 11 julklappar som verkligen går hem hos cyklisten.

Är du också på klappjakt till en cyklist och vet kanske inte riktigt vad som funkar? Vilken tur! Här har jag nämligen knapprat ihop en lista med hela 11 presenttips som verkligen uppskattas av cyklister.
Nu kör vi!

1, Några månader med ZWIFT – Supertrenden som kommit för att stanna tackar ingen cyklist nej till. Förutsatt att cyklisten redan har redskapen att köra Zwift kan du stå för den tråkiga biten – månadsavgiften.

2, Park Tool däckavtagare. Det finns däckavtagare och så finns det Park Tool’s. För en hundralapp kan du köpa en livstids förbrukning till din käre cyklist.

Däckavtagare från Park Tools

Däckavtagare från Park Tools – en perfekt julklapp

3, Energimat. Gillar du din cyklist tillräckligt mycket så kan det också vara snällt att i förebyggande syfte se till att förse denne med lite energimat så din cyklist inte bonkar eller trillar av vägen på grund av utmattning. Flaska, bars och gel mm. ingår.

4, Balla strumpor. Med elva guldbollar och en rad titlar i sin ägo bidrar nu även Zlatan till cykelsporten med sina supergrymma strumpor. För 99 spänn får man två par mulliga svarta strumpor med tidlös design som passar utmärkt under lite kyligare turer. Läs även testet jag skrev om strumporna här!

5, Rengöring. En bra rengörningsprodukt till cykeln är ett måste. En flaska Muc-off gör jobbet och den kommer räcka minst året ut.

6, Cykelhållare. Kan man få för många cykelhållare? Troligvis inte. Passa på att fynda en Clug nu när Stadium har rea.

7, Buff. Kanske inte världens snyggaste mönster, men köper du två är du både inom budget och din cyklist får en buff i reserv. Bra plagg som funkar nästan året om.

8, Sporttvättmedel från ICA. Parfymfri, flytande tvättmedel från ICA. En perfekt kompis som håller din cyklists kläder rena och fina. För hundralappen får du två flaskor och en doserare.

Sporttvättmedel från ICA

Sporttvättmedel från ICA – bra grej helt enkelt

9, Kedjelås. Bra grej som ofta ska användas en gång. Smygkolla hur många kransar din cyklist har på kassetten på bakhjulet för att veta vilken variant du ska köpa. Troligtvis är det 10- och 11-delat som är mest aktuellt.

10, Handrengöring och våtservetter. Har ni vägarna förbi Biltema så passa på att panga hem handrengöring och ett paket våtservetter. Dessa är två produkter som måste finnas i varje cyklists hem.

11, Teflonspray. Hur kan man vara utan detta mirakelmedel. En flaska av denna och den löser många problem. Grönt är skönt som man säger!

 

Så lycka till nu med inköpen och jag hoppas ni fick lite inspiration.

God Jul!

Kategori
Annons

Habelis bomber jacket – två jackor i en

Sugen på en ny jacka? Spana in Kickstarter projektet Habelis bomber jacket. Den är riktigt raad.

En av årets hetaste jacktrender är den smått odödliga bombarjackan. En ganska enkel produkt som med tiden blivit mer stilren mot vad orginalet var. Är man trött på klädkedjornas enklare överdelar som inte fyller så mycket funktion förutom att just kanske vara snygg så ska du spana i Habelis bomber jacket.

Fylld med funktioner på både in och utsida får man inte bara ett tidlöst plagg med diskret förvaring. Insidan inrymmer nämligen tydliga och stora reflexdetaljer som gör att du Verkligen syns i mörkret. Så nu kan du glida fram på stadens gator i din stiliga jacka och när mörkret sedan faller vänder man helt enkelt bara ut och in på jackan och vips – så har du en funktionellt plagg som gör dig synlig och snygg i mörkret.

Läs mer om jackan här: Habelis bomber jacket

SNEAK PEEK – Saucony Triumph ISO 3

När den första modellen i Triumph-familjen dök upp 2015 var den ganska unik i sitt slag med otrolig mjuk stötdämpning och ISOfit ovandel. Nu kommer alltså Saucony ut med den tredje modellen i serien som både ser annorlunda ut men som också beter sig annorlunda mot tidigare versioner.

Saucony fortsätter att surfa på framgångsvågen som Triumph banat väg för. Den första Triumph ISO sprang jag faktiskt Lidingöloppet med när jag valde bort snabbskorna för en skada i foten jag hade vid tillfället. Så stötdämpande och go är den verkligen.
Den första Triumph ISO modellen som kom ut med EVERUN bjöd på en ganska mjuk löpupplevelse med gott om utrymme för tårna med en mjuk och mysig ovandel. När den Triumph ISO 2 kom ut blev löpkänslan lite mer distikt och nu med Triumph 3 blir resan inte lika mjuk som med första modellen av Triumph ISO utan någonstans mellan första och andra generationen.

Nyckelnyheterna hos ISO 3 är en omdesignad ISO-ovandel där Saucony valt ett nytt mesh-material för ökad komfort vilket också möjliggjort att man kunnat omdesigna stödsystemet för mellanfoten. Yttersulan är även den något förändrad mot Triumph ISO2.

Saucony Triumph ISO3

Saucony Triumph ISO 3 har nytt mönster på yttersulan men påminner mycket om den som finns på ISO 2

Saucony Triumph ISO 3

Saucony Triumph ISO 3 med omdesignad ISO-ovandel.

Premiär för nya Nike Lunarepic Flyknit Shield

Efter en uppskattad lansering av Nike Lunarepic Flyknit kommer nu en uppdaterad version för allt annat än soliga träningspass med kvittrande fåglar i bakgrunden. Nike släpper – Lunarepic Flyknit Shield.

Efter lanseringen av den nya generationen löparskor med strumpliknande passform kommer nu också en uppföljare i Lunarepic-serien. Med TPU-behandlat garn som ger ett bra vattenskydd vid löpning i blöta förhållanden och en omarbetad ovandel tar den sig an blöta äventyr med nöje. Skon kommer med  Nike‘s Lunarlon-mellansula och är utvecklad för löpare med ett neutralt löpsteg. Skon har förutom en uppgraderad ovandel även en ny yttersula som är testad i klippiga bergen – Colorado. Det nya laserskurna mönstret på undersidan påminner om mönstret på ett bildäck och ger fina egenskaper på blöta underlag om man får tro tillverkaren. Sjukt läcker, eller vad säger ni? Me like!

Nike Lunarepic Flyknit Shield
Pris: 1899kr

Nike LunarEpic Flyknit Shield

Nike LunarEpic Flyknit Shield – vinterns heta skonyhet från Nike

 

Kategori
Annons

TEST: It’s all about the bass – Skullcandy XTFree

Nya träningsluren XTfree från Skullcandy lovar gott med sin kompromisslösa design och är fullmatat med funktioner som gör att du kan fokusera dig på din träning. Men lovar den för mycket? Jag har testat superluren från Skullcandy.

Gillar du att träna, lyssna på musik och hatar att hörlurssladden korvar sig? Ja, då är troligen XTfree från Skullcandy något för dig. Skapad för fysik aktivitet med upp till 6 timmars batteritid. Den nya superluren från Skullcandy är extremt lätt och bjuder upp till hela 6 timmars batteritid. Laddning sker via en micro-USB ingång på vänster hörlur och en röd diod indikerar att enheten laddas. När den är klar slår den om till blått och är då redo för nya utmaningar.

Skullcandy XTfree är en trevlig hörlur som jag långtidstestat och här kommer några tankar om den trådlösa träningsproffset från Skullcandy. För strax under tusenlappen får man ett par Skullcandy XTfree. Passformen är god och mitt testpar sitter perfekt i örat efter lite modifiering. Under olika former av träning så sitter överraskande XTfree väldigt bra kvar i örat och trillar inte ut även under de hårdaste träningspassen. Främst har det handlat om löpning och cykling av olika slag men även några träningspass hemma och på utegymmet har det blivit. Funktionsmässigt under träning har XTfree fungerar ganska bra förutom när det kommer träning som innefattar yviga rörelser eller många rörelse i följd. Bäst har Skullcandy XTfree presterat vid styrketräning och lättare löppass. För cykling och löpning i skog brister Skullcandy XTfree lite i kontakten med telefonen och den tappar lätt kontakten då och då vilket är ganska irriterande. Ljudet blir sprakigt och allmänt dåligt och tränar man i en omgivning med trafik omkring sig kan fokusen hamna fel.

Skullcandy XTfree

Laddning sker via Micro-USB ingång på vänster hörlur

Skullcandy XTfree

Bra passform. Hörlurarna sitter kvar även vid högintensiva träningspass.

PASSFORM
När det kommer till passformen så har Skullcandy använt sig av en TripleLock-funktion som gör att den sitter bra oavsett om du matar stig eller hårda intervallpass på asfalt. Med hjälp av FitFin låser den fast luren i örat med hjälp av ”fenan” och buddsen som är gjorda av StickyGel som blir kladdiga när de bli svettiga gör att luren inte glider ut ur örat. Med i förpackningen finns även AmbientGels. AmbientGels är en speciell variant av de siliconbudds som man stoppar in i öronen som släpper in ljud från din omgivning. Detta ökar säkerheten vid löpning då du kan höra bilar utan att göra avkall på ljudkvalitén. Kind of. I praktiken fungerar det hyfsat men där slår hörlurar med benledstekniken AmbientGels på fingrarna.

DETALJER
Skullcandy XTfree är en trådlös hörlur som ansluter till mobila enheter som smartphones och surfplattor. XTfree använder sig av bluetooth för att ansluta sig till din enhet och väl ihopparad kommer den ihåg din enhet nästa gång du startar dina hörlurar om din enhet är inom räckhåll. Många liknande produkter jag testat har brustit lite i återanslutningen vilket ger XTfree en extra guldstjärna. En annan detalj som också jag gillar med XTfree är att hörlurarna är svett och vattentåliga.
Förutom att kunna spela upp ljud kan du även ta emot samtal med XTfree. För att svara är det bara att klicka på fjärrkontrollen som är placerad på vänster sida. Med denna fjärrkontroll kan man även reglera ljudvolymen, byta låtar och lite annat. Ljudkvalitet vid samtal är okej, men inte så mycket mer. Tyvärr får den inbyggda mikrofonen bottenbetyg då jag nästan fått koppla ner alla inkomna samtal då den jag pratar med inte hört vad jag sagt. Även om jag sätter mikrofonen direkt vid munnen.

Skullcandy XTfree har en uppspelningstid på 6 timmar om vi läser specifikationen. Tyvärr kan jag nog inte hålla med om att det är 6 timmar utan det rör sig kanske mer om 4-5 timmar. Hörlurarnas batterinivå ser man i sin enhet om man kör iOS högst upp i det högra hörnet. Tyvärr så är inte den speciellt tydlig då hörlurarna kan vara tömd på batteri när batteri ikonen ser ut att ha runt 25% kapacitet kvar. Riktigt tråkigt när man är på väg ut på ett löppass när hörlurarna dör efter 300 meter. Visserligen säger en röst att jag ska ladda hörlurarna och efter någon repetering så dör lurarna. Att ladda upp ett par från noll tar runt någon timme och du kan även panikladda hörlurarna någon kvar för att få runt en timmes speltid. Smart.

Skullcandy XTfree

Mikrofon och fjärrkontroll i ett.

LJUD
Ljudet från Skullcandy Xtfree är helt klart godkänt. Kanske extra godkänt om du gillar mycket bas. Hörlurna ger ifrån sig en ganska kort bas när jag lyssnar på Daya’s Sit Still, Look Pretty och Alesso’s – I wanna know på högsta ljudkvalité på Spotify. Byter man över till rock och klassisk musik blir den påträngande basen överflödig och dämpar viktiga toner från instrumenten, speciellt när Sex on fire med Kings of leon går på. En bra sak med ljudet är att hörlurarna verkar gå ner i någon typ av vila när man inte spelar upp ljud. Så fort man stänger av musiken så hör man ett dovt ljud från hörlurarna som sedan helt upphör efter några sekunder. Men ljudmässigt upplever jag att hörlurarna passar bättre till musikstilar eller låtar med mycket bas. Blir det för mycket instrument eller ljusare toner blir ljudbilden en annan.

SAMMANFATTNING
Skullcandy XTfree håller mycket av det den lovar men både batteritid och mikrofon kunde ha varit bättre. För priset på 999kr kan man nog önska sig lite mer av hörlurarna som varken hamnar i premiumsegmentet eller budgetklassen. Mellanmjölk helt enkelt.

Skullcandy XTfree
Pris: 999kr
Betyg: 3/5+ 

Plus
– passform
– funktion
– svett och vattentålig
– bra återanslutning till din enhet

Minus
– mikrofonen
– batteritiden
– tappar lätt kontakten vid högintensiva träningspass med mycket rörelse

 

 

Kategori

Rekordtidig öppning för Orsa Grönklitt – vintern kom tidigt

När Orsa Grönklitt annonserade att man skulle öppna längdspåren fanns det bara en sak att göra – fixa boende. I år blev det rekordtidig öppning för Orsa Grönklitt’s längdskidanläggning som normalt öppnar runt Lucia. Men i år ville vädrets makter annorlunda och öppningen skedde redan början av november. Jag var där och med mig hade jag familjen.

För min del så har november ofta varit en ganska tråkig och händelselös månad. Man väntar på bättre tider, jul, längdpremiär, nyårsafton, julmust, ostkaka och så vidare. Men i år ville det sig annorlunda. Skidorten Orsa Grönklitt annonserade tidigare att man tänkt öppna längdspåren och efter ett snabbt svep efter #orsagrönklitt på sociala medier stod det klart – jag måste dit. Sagt och gjort bokade jag en stuga åt mig och familjen och packade in alla skidor vi hade till hands och begav oss upp till Orsa.

Vägen upp till Orsa gick via Gävle, Falun, Mora och sedan Orsa. Den nya motorvägen upp till Gävle gör underverk med humöret då långtradare och liknande transportfordon inte utgör lika stort hinder mot ens flow på vägarna. Resan upp gick bra och väl framme någon timme efter beräknad ankomst var vi framme i ett sagolikt vinterparadis. Efter en katastrofal incheckning som tog drygt en halvtimme med noll personer före mig i kön blev humöret allt annat än gott. Väl ute i friheten igen blev humöret snabbt återställt igen när nycklarna till stugan fanns i min ägo. Efter en förödande miss i kartläsningen (dålig instruktion från receptionist) fick vi vända vid toppstugorna för att bege oss ner igen till den mindre charmerande stugbyn med utsikt över ingenting. I området pågår det nämligen mycket nybyggnationer och alla dessa kåkar återfinns på bergets topp med sagolik utsikt över området. För min del fick det lov att bli snötäckta granar när det kom till utsikten.

Väl framme i stugan var det in med allt från bilen och på med skidkläder. Nu skulle vi ha snökul.
Efter en dag med snölek och snowracer-bonanza var det dags att kitta upp barnen för en dag i spåren. Vädret var snudd på perfekt med det var lite blåsigt. Längdspåren i området är betalspår och det går att lösa säsongskort om man besöker anläggningen ofta. Orsa Grönklitt bjöd på fantastiska möjligheter för längdåkning och att kontrasten skulle vara så stor på snöläget nere i Orsa by och uppe på berget trodde jag aldrig skulle vara så stor. Snöpatrullen har verkligen tagit tillvara på dom fina förutsättningarna som getts denna vintern. Efter lite längdåkning blev det dags att äta lunch och svida om. Ett måste-besök i rovdjursparken stod härnäst på listan.

Sammanfattningsvis så är Orsa Grönklitt en riktig pärla för barnfamiljer. Ett lagom stort område som har det mesta man kan tänka sig och med familjär stämning överallt på berget. Tyvärr hade anläggningen kanske inte den festaste utbudet av restauranger och butiker men backarna och stugområdet gör att det inte är långt till något förutom Orsa by – där mataffären ligger. Gillar ni längdskidor och bor i närheten så kom hit. Ni lär inte bli besvikna. Det finns något för alla här.

Priser 2016/2017

Dagkort Vuxen  100 kr Ungdom 7-15/pensionär 45 kr
Helg tor-sön Vuxen 350 kr Ungdom 7-15/pensionär  150 kr
Veckokort Vuxen 450 kr Ungdom 7-15/pensionär  250 kr
Säsongskort Vuxen 850 kr Ungdom 7-15/pensionär  450 kr
Orsa Grönklitt. Bild: Bang Engström

Solig dag nere vid skidstadion

Orsa Grönklitt. Bild: Bang Engström

På väg med skidor. Superfina förutsättningar väntar skidälskare i Orsa Grönklitt

Orsa Grönklitt. Bild: Bang Engström

Berra! Barnens favorit.

Orsa Grönklitt. Bild: Bang Engström

Snökanonerna gick på högvarv inne på skidanläggningen.

Orsa Grönklitt. Bild: Bang Engström

Snöfattigt nere vid byn men desto mer snö på toppen!

Orsa Grönklitt. Bild: Bang Engström

Utsikten från vardagsrummet i stugan. Träd.

Orsa Grönklitt. Bild: Bang Engström

Mycket snö var det. Bitvis gick snön upp till låren.

Orsa Grönklitt rovdjursparken. Bild: Bang Engström

Orsa Grönklitt rovdjursparken var ett måste denna helg. Bild: Bang Engström

orsa by

Nere i Orsa By fanns det några trevliga butiker att gå och strosa i som denna lilla pärla med inredning, lokala delikatesser och eat clean-produkter.

Längdpremiär – snön har kommit till Rudan

I veckan som gått har det nog inte undkommit någon som bor i huvudstaden att det fallit rekordmycket snö. På vissa håll kom det närmare upp till fyra decimeter snö i Stockholm. Med igenkorkade bilvägar, lamslagen busstrafik och inställa tåg var det inte alla som tyckte det var pest. För skidälskarna kom detta som en skänk från ovan och många skidanläggningar har därmed också kunna starta sin säsong rekordtidigt.

En av stadens alla ländskidanläggningar är Rudan konstsnöspår som tidigt var ute med att spåra för längdsugna skidåkare. Över 3 kilometer spår drogs mot slutet av veckan när vädret stabiliserats sig lite. Både skatefantaster och längdlöpare fick sina premiärnerver lugnande då det fanns preparerat underlag för båda stilarna. Rudans konstsnöspår som också fått sig en rejäl maskinförstärkning inför denna säsong bjöd på skidfest hela helgen och jag ser verkligen fram emot denna säsong som jag hoppas kommer bli den bästa på väldigt länge!

Självklart var man ute samma kväll och förevigade den tidiga premiären. Med pannlampa.

Följ utvecklingen av konstsnöspåret och få senaste spårrapporterna från Rudans skidanläggning här!

 

Kategori
Annons

Julen har kommit till Taxinge slotts julmarknad

Det råder ingen tvekan om att julen åter igen är på ingång i Stockholm. Gatorna i staden har redan börjat pyntas upp med ljus och för några veckor sedan blev flera allmänna platser i Stockholm bestyckade med julgranar. Visserligen har man inte slagit på belysningen än, men allt bara ligger å väntar på den första advent. Det är då det händer. Men vill man som jag ha en försmak av julen, hantverk, provsmakning av delikatesser och en stor sup juliga dofter är Taxinge Julmarknad ett bra ställe för dig.

Strax utanför Södertälje finner vi kakslottet Taxinge som är bland annat känt för sitt stora kakutbud med upp till 90 sorters olika kakor och bakverk med undantag av Struvor. Den vackra slottsparken fullkomligt andas jul med brinnande marschaller vid infarten och runt om i området med mysiga eldstäder som man kan stå och värma sig vid. Det både doftar underbart och ser underbart ut.

Själva julmarknanden är inte enbart samlat på ett ställe utan det finns lite utställare här och var. Uppe i slottet finns det hantverkare i lokaler ovanför serveringen och vid stallet nere vid parkeringen finns det både stånd inne och utomhus. Uppe i Stallet, en trappa upp finns det mestadels hantverk i form av smide, textiler och trä men även söta lerskulpturer, halmbockar och vackra kransar till försäljning. På entréplan fanns det onyttigheter i form av godis, marmelad och annat sött. Men gott. Blev man sötsugen så fanns det en mellanstor servering som också hade ett stort utbud av fikabröd för den som inte orkar stå utomhus i kylan för att få fika i slottet. Så speciellt var det faktiskt inte att fika inne i slottet att det är värt att stå i kö i 45 minuter. Har ni med er barn, tänk om. Eller fika först. Platserna är begränsade och det är trångt vid kakbuffén. Ett kompletterande tält hade också satts upp mot vattnet för att ge kapacitet åt ytterligare 150 fikasugna besökare. Så ska du ställa dig i kön så var beredd på att du kanske kommer att få avnjuta din hallongrotta i ett partytält. Just saying.

Vill man varken stå i fikakö, betala dyrfika eller köra en fulkorv i grillen kommer man ganska långt på att provsmaka sig igenom julmarknaden. Grabbarna i mandelvagnen bjöd på brända mandlar och cashewnötter och inne i julmarknadens mattält fanns det gott om smakprover oavsett om man gillar ost, kött, glögg eller bröd. En god idé är faktiskt att se över möjligheten att fika innan man går runt på julmarknaden. För provsmaka vill man, eller?

Bra att veta är att det kostar 80kr i entré för personer över 12 år. Med andra ord kan det bli kostsamt om man åker en hel familj. Vid infarten står det personer och tar betalt. Det går bra att betala med kort som vi gjorde. Även om man kommer utan bil eller ställer den utanför infarten kan personalen upplevas som påstridiga gällande entréavgiften. Lite tråkigt kan man tycka då alla som åker hit kanske inte vill besöka julmarknaden utan enbart fika på slottet eller ta en promenad i parken. Så ska du bara fika på slottet så räkna med 80kr i entré. Denna julmarknad är i alla fall hästlängder bättre än Häringe Slotts katastrofala ”julmarknand” jag besökte senast.

Julmarknaden pågår under utvalda tillfällen och ofta mellan torsdag till söndag. 

17/11 Torsdag 11.00 – 18.00
18/11 Fredag 10.00 – 18.00
19/11 Lördag 10.00 – 18.00
20/11 Söndag 10.00 – 17.00

För mer information se deras hemsida här.

Julmarknad taxinge slott

Julstämning på taxinge slotts julmarknad

Red Bull Hare Scramble – som Novemberkåsan fast lite tuffare

Den Svenska klassikern som i år avgjordes i Knivsta är för många bland det tuffaste endurolopp som går att köra. Några hundra deltagare kör i både dagsljus och mörker och får ofta tackla tuffa utmaningar längs vägen. Frågan är om inte Novemberkåsan fått ett utmanare…

Red Bull Hare Scramble är kanske inte riktigt precis som Novemberkåsen då den senaste upplagan bjöd på många höjdmeter i stigning tillskillnad ”Kåsan” som är en ganska platt historia. Men en tuff bana är det onekligen då endast en handfull av närmare 1.800 startande tar sig i mål. Spana in klippet nedan så förstår ni, jag låter bilderna tala…

Ladda mer innehåll